ks. Stanisław Olejnik

Teologia moralna życia osobistego - tom 2

Kategoria  naukowe

Włocławskie Wydawnictwo Diecezjalne
Cena 28.60 zł
ISBN 83-85084-51-7
446 stron
format 170x240 mm
oprawa miękka
Włocławek 1999 r.
waga 0.749 kg
nr kat. Rhema 09696
                                   



Nakład wyczerpany!


Spis treści

Wykaz skrótów ksiąg biblinych
Skróty dokumentów kościelnych i tytułów czasopism
Wprowadzenie
I. CHRZEST, BIERZMOWANIE I EUCHARYSTIA SAKRAMENTY INICJACJI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ

1.Chrzest
Art. 1. Dar inicjalny
1. Nabycie dziecięctwa Bożego
2. Włączenie w paschalne misterium Chrystusa
3. Wejście do wspólnoty kapłańskiego Ludu Bożego
4. Otwarcie drogi zbawienia
Art. 2. Wezwanie Boże
1. Przyjęcie chrztu
2. Zobowiązanie przyjęte na chrzcie
3. Przyjęcie Kościoła w wierze i miłości

2.Bierzmowanie
Art. 1. Dar umocnienia Duchem Świętym
1. Dopełnienie chrztu
2. Budowanie wspólnoty przez obdarowanie charyzmatyczne
Art. 2. Wezwanie Boże zawarte w sakramencie bierzmowania
1. Udzielenie i przyjęcie sakramentu
2. Poddanie się kierownictwu Ducha Świętego w dziele uświęcenia
3. Aktywne uczestniczenie w życiu wspólnoty
4. Dawanie świadectwa wiary

3.Eucharystia
Art. 1. Dar osobowego oddania się Chrystusa ludziom
w Eucharystii
1. Wprowadzenie w eucharystyczne misterium


Wstęp

(...)
Niniejsza książka stanowi kontynuacją syntezy teologii moralnej objętej tytułem Powołanie chrześcijańskie. Pierwszym jej tomem, który przed rokiem ukazał się w druku, była Teologia moralna fundamentalna. Obecny dotyczy teologii moralnej szczegółowej w odniesieniu do indywiduum ludzkiego, a więc w wymiarze życia osobistego. Nie jest to - podobnie jak tom pierwszy - całkiem nowe opracowanie akademickiej syntezy przedmiotu, lecz nieco skrócona wersja poprzedniej edycji, tzn. czwartego i piątego tomu dzieła Dar - Wezwanie - Odpowiedź. Teologia moralna. Sprowadzenie tekstu do rozmiarów jednego tomu zostało okupione rezygnacją z odnośników i niektórych, raczej mało ważnych naświetleń. W pierwszym zamiarze autora było poważniejsze skrócenie tekstu, lecz odradzili mu to, jednozgodnie, w specjalnej ankiecie koledzy wykładowcy teologii moralnej w seminariach duchownych. W niniejszym opracowaniu znalazło się jednak trochę zmian w postaci wyjaśnień lub koniecznych uzupełnień. Najpoważniejsze zaś uzupełnienie dotyczy bibliografii podanej jako Literatura pomocnicza po każdym paragrafie książki. Te zestawy bibliografii obejmują tytuły nie tylko prac ściśle naukowych, lecz także popularnych, z publicystyki teologicznej. Może się to przydać wykładowcom refleksji teologicznomoralnej w różnych instytutach kształcenia teologicznego, a także w ramach "ćwiczeń", które w najbliższych latach mają być wprowadzone w Seminariach Duchownych. Zamykając wyjaśnienia Słowa wstępnego autor pragnie dać wyraz nadziei, że książka ta spełni pozytywną rolę w nauczaniu moralnej doktryny chrześcijańskiej oraz w kształtowaniu życia chrześcijan zgodnie z tą doktryną w naszym społeczeństwie.(...)


Fragment tekstu

(...)
1. Ustanowienie sakramentu
Ten, który "zgładził grzechy świata", posiada moc odpuszczać ludziom grzechy. Mamy w Ewangelii deklarację Jezusa, że "Syn Człowieczy ma na ziemi władzę odpuszczania grzechów" (Mt 9, 6). Z tej władzy korzysta, odpuszczając grzechy paralitykowi i pokutującej kobiecie (por. Mt 9,2; Łk 5, 20; 7, 48). Nie zachowuje jej jednak wyłącznie dla siebie. Do korzystania z niej w postaci odpuszczania grzechów pokutującym dopuszcza wybranych ludzi w założonym przez siebie Kościele. Objawiając się Apostołom po zmartwychwstaniu i przekazując im misję głoszenia światu zbawienia, daje im moc odpuszczania grzechów: "Tchnął na nich i powiedział im: Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane" (J 20, 22n).
Podstawowe nawrócenie, przekreślenie grzechu i narodzenie do nowego życia wiąże Chrystus z ustanowionym przez siebie chrztem (por. Mt 28, 19; Mk 16, 16). Dlatego też i Apostołowie swe nawoływanie do pokuty, po zesłaniu Ducha Świętego, wiążą z udzielaniem chrztu i tworzeniem wspólnot kościelnych (por. Dz 2, 38.41; 3, 19). Chrzest ma jednak charakter jednorazowego aktu włączenia w Chrystusa, w Jego misterium paschalne i Mistyczne Ciało. Kiedy ochrzczony ma nieszczęście upaść ponownie w grzech, byłby w sytuacji tragicznej, gdyby nie "drugi chrzest", inny sakrament przebaczenia - sakrament pojednania i pokuty.
Sakrament ten, podobnie jak inne, pochodzi od Chrystusa, jest Jego bezcennym darem pozostawionym Kościołowi. Przyjmujemy za nauką Soboru Trydenckiego, że Chrystus ustanowił go, kiedy dał Apostołom władzę odpuszczania grzechów (por. J 20, 22n). Istotne jest tu stwierdzenie, że sakrament ten stanowi znak spotkania grzesznika z miłosiernym, przebaczającym Chrystusem, przezeń zaś - drogę do odpuszczenia grzechów i pojednania z Bogiem. W tym skutecznym znaku na spotkanie grzesznikowi wychodzi miłosierny Chrystus niosąc mu pojednanie i nawiązanie zerwanego dialogu miłości z Bogiem.(...)


Strona redakcyjna

Redakcja
ks. Wojciech Hanc
ks. Kazimierz Rulka

Nihil obstat
ks. Wojciech Hanc

Imprimatur
Bronisław Dembowski Biskup Włocławski

Fotografia na okładce
Janusz Rosikoń

Korekta
Iwona Tomczakowa

ISBN 83-85084-51-7

Łamanie komputerowe
s. Zelia Jasiak ZSNM

Druk i oprawa
Drukarnia-Introligatornia "Druk Intro"
ul. Świętokrzyska 32, tel./fax (O 52) 357 54 39









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania