Notka
Plany wynikowe opracowane do materiałów zawartych w podręcznikach:
kl. I Słowo Boga jest Blisko Ciebie
kl. II Wolni przez miłość
kl. III Żyjąc z innymi, dla innych
- zgodne z programem nauczania religii KWKEP
- ułatwiają realizację programu
- proponują szeroki wachlarz metod pracy
- ukazują możliwości integracji międzyprzedmiotowej
- pomagają nauczycielowi precyzyjnie określić stawiane uczniowi wymagania oraz jego osiągnięcia, a w konsekwencji ustalić jasne kryteria oceniania.
Spis treści
Planowanie w katechezie
Plany wynikowe
Klasa I
Klasa II
Klasa IV
Klasa V
Fragment tekstu
(...)
Planowanie w katechezie
Planowanie
Planowanie procesu nauczania i wychowania oraz podejmowanie związanych z tym decyzji to jedno z ważniejszych dydaktyczno-wychowawczych aspektów pracy nauczyciela-katechety. Należy do jego warsztatu zawodowego. Niezbędność planowania ujawnia się w wielu płaszczyznach życia szkoły. Wspomaga efektywność procesu kształcenia, zapewnia rytmiczność prowadzonej działalności oraz osiągnięcia uczniów, pozwala lepiej rozwijać i wykorzystać potencjał ucznia i nauczyciela, umożliwia integrację kształcenia. Jest warunkiem koniecznym, podyktowanym potrzebą jasnej, klarownej koncepcji kształcenia, ułatwiającej codzienną pracę nauczyciela oraz kontrolę nadzoru pedagogicznego. Chroni pracę katechety przed chaotycznością i przypadkowością oraz pozwala właściwie ją oceniać. Efektem finalnym jest dobro ucznia. Dla uczniów jest czynnikiem mobilizującym, wpływającym na końcowe efekty, pozwalając dostrzec sens procesu dydaktycznego oraz zrozumieć celowość poszczególnych zadań i strategii nauczania i oceniania. "Plan zapoczątkowany przez nauczyciela daje "wyczucie kierunku" zarówno uczniom, jak i jemu samemu, uczniom w dodatku uświadamia cele ukryte w zadaniach dydaktycznych wskazanych im do wykonania". Owocem tak pojętego planowania powinno być uzdolnienie katechizowanych do samodzielnej pracy i rozwoju wiary oraz świadomy udział w liturgii i życiu Kościoła. "Trzeba, aby nauczanie było uporządkowane według pewnych zasad, czyli przekazywane w sposób systematyczny, aby nie było improwizowane, ale udzielane według ustalonego planu, dzięki któremu osiągnie swój jasno określony cel" (CT 21).
Planowanie obejmuje następujące czynności:
- ustalenie ogólnych celów i zadań nauczania i wychowania, które mają być wykonane w określonym czasie,
- wytyczenie celów szczegółowych,
- operacjonalizacja celów,
- wskazanie, jakimi metodami i środkami te zadania można zrealizować i jak dokonywać kontroli i oceny uzyskanych wyników,
- ustalenie kryteriów wymagań,
- organizację odpowiednich ćwiczeń.
(...)
Strona redakcyjna
Autorzy:
Jolanta Maciołek (klasa IV)
Bogumiła Ostaszewska (klasa I i U)
Dorota Żywica (klasa V)
Copyright Copyright by Drukarnia i Księgarnia Św. Wojciecha Sp. z o.o.
Poznań 2003
ISBN 83-7015-703-3
Druk:
Drukarnia Św. Wojciecha,
Poznań, ul. Chartowo 5
Dystrybucja:
Drukarnia i Księgarnia Św. Wojciecha Sp. z o.o.,
Dział Handlowy, pl. Wolności l, 60-967 Poznań,
tel. 061*852 91 86 w. 123, 132, fax w. 122,
e-mail: handel@ksw.com.pl