Stefano Zaca

Całun pod mikroskopem

Kategoria  historia, dokument

Wydawnictwo Salezjańskie - Warszawa
Cena 3.20 zł
ISBN 83-7201-022-6
32 strony
format 110x190 mm
oprawa broszurowa miękka
Warszawa 1998 r.
waga 0.039 kg
nr kat. Rhema 09244
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Niniejsze dzieło
zostało wydane pod redakcją
Komisji Diecezjalnej
d/s Wystawienia Całunu,
przy współpracy
z Międzynarodowym Centrum
Syndonologicznym w Turynie.
Jego poszczególne tomiki
ofiarowują szeroką wiedzę
na temat tego tajemniczego
i fascynującego dokumentu,
który nie przestaje zadziwiać
wszystkich badających go.
Autorzy tego dzieła
to doświadczeni i uznani
w świecie naukowcy.
Poprosiliśmy ich, aby
w przystępnym i prostym,
lecz jednocześnie precyzyjnym
języku streścili osiągnięty
do dnia dzisiejszego wynik
naukowych badań.
Jest to dzieło, które pragnie
"postawić kropkę"
nad aktualną sytuacją
syndonologicznych poszukiwań.


Spis treści

Badania ogólne Całunu
Lirey rok
Tajemniczy wizerunek na pogrzebowym
płótnie
Pożar w Chambery w roku
Ślady najstarszych wypalonych dziur
Całun, biologia i medycyna sądowa
Pierwszy okres: wszystko zaczyna się
od fotografii
Drugi okres: teoria waporograficzna
Trzeci okres: nowe badania i nowe odkrycia
- Odkrycie pyłków
- Trójwymiarowa rekonstrukcja
Czwarty okres: od roku
do naszych czasów
- Plamy krwi
- Cechy somatyczne Człowieka z Całunu
- Medyczno-prawne badanie uszkodzeń
- Przyczyny śmierci


Fragment tekstu

(...)
Tajemniczy wizerunek na pogrzebowym płótnie
Całun jest starym pogrzebowym płótnem,
o kształcie prostokąta, wykonanym z lnu utkanego w kłosy lub w "w rybią łuskę", koloru kości słoniowej. Ma 4 m 36 cm długości i l m 10 cm szerokości. Grubość równa się 300 tysięcznym milimetra. Równolegle do dłuższego boku widoczne jest szycie, które łączy część centralną z paskiem materiału o szerokości około 8 cm, niepełnym w swojej części początkowej i końcowej, co pozostawia w ten sposób dwa wolne prostokąty liczące odpowiednio 35x8 cm po prawej stronie i 15x8 cm po lewej.
Całun zawiera - zbliżone do siebie głowami -dwa wizerunki, tylu i przodu, zesztywniałych zwłok wysokiego mężczyzny, noszącego brodę
i długie włosy. A to prawdopodobnie dlatego, że płótno rozłożono na płycie grobowca przed namaszczeniem ciała, aby móc je potem w tym celu obrócić. Oba wizerunki ukazują rany w negatywie, które już na pierwszy rzut oka odpowiadają ranom Męki Pańskiej, oraz nosi ślady licznych plam w kolorze karminu, które w tradycji ludowej od wieków są uznawane za "krew".
Aktualnie prześcieradło jest przyszyte nieregularnym drobnym ściegiem do białego płótna i zabezpieczone na błękitnym brzegu metalowymi płytkami. Przykryte czerwonym suknem i nawinięte na drewniany bęben znajduje się w relikwiarzu zwykle przechowywanym w górnej części otłarza w kaplicy Guariniego, pomiędzy katedrą a pałacem królewskim w Turynie. Chwilowo Całun wraz z relikwiarzem zostały przeniesione do katedry w celu umożliwienia prac remontowych, wykonywanych na kopule kaplicy.
Identyczna struktura tkaniny na części centralnej oraz na doszytym pasku pozwala przypuszczać, iż chodzi o ten sam kawałek płótna, rozciętego i zszytego ponownie. Przyczyny rozcięcia i ponownego zeszycia pozostają niejasne. Mogłaby to być pozostałość dawnego "tunelu", służącego do wprowadzania weń prętu w chwili wystawienia, jakkolwiek w tym przypadku rozcięcie i ponowne zeszycie tkaniny nie byłoby konieczne. Bardziej prawdopodobnym wydaje się przypuszczenie, iż chodzi o działanie mające na celu "wypośrodkowanie" wizerunków przez usunięcie kawałka materii. Innymi słowy, płótno zostałoby przycięte równolegle do swojego dłuższego boku i pozbawione zbędnego kawałka, który następnie zostałby ponownie przyszyty. Jeżeli tak jest, to mamy tu do czynienia ze wskazówką (dowodem) autentyczności, ponieważ żaden fałszerz nie wyprodukowałby żałobnego płótna z wizerunkiem znajdującym się poza jego środkiem tak, aby później dokonywać "poprawek".
(...)


Strona redakcyjna

Seria: CAŁUN TURYŃSKI
1. Całun, Ewangelie i życie chrześcijańskie
2. Całun pod mikroskopem. Analiza medyczno-sądowa
3. Śladami Całunu. Historia dawna i współczesna
4. Tajemniczy wizerunek. Hipotezy na temat jego powstania
5. Wizerunek na Całunie.
Analiza fotograficzna i informatyczna
6. Wiek Całunu. Badanie węglem 14C oraz rachunek prawdopodobieństwa
7. Mirra, aloes, pyłki i inne ślady. Analiza botaniczna Całunu
Redakcja
Maria D. Śpiewakowska, ks. Roman Szpakowski sdb
Konsultacja
ks. dr Piotr Klimek
Przekład z języka włoskiego Alicja Lis
Tytuł oryginału
La Sindone al microscopio
Editrice Elle Di Ci, Torino 1997
Copyright for the Polish edition
by Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa
ISBN 83-7201-022-6
IMPRI MATUR
Kuria Diecezjalna Warszawsko-Praska z dn. 26.08.1997 r.,
nr 1221/K/97









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania