Spis treści
SPIS TREŚCI
OD WYDAWCY
WPROWADZENIE
ŻYCIE ŚWIĄTOBOWEJ ANNY KATARZYNY EMMERICH
SŁOWO O KLEMENSIE BRENTANO
STWORZENIE ŚWIATA
Wstęp
1. Upadek aniołów
2. Stworzenie świata
3. Adam i Ewa
4. Drzewo żywota i drzewo wiadomości
GRZECH I JEGO SKUTKI
1. Upadek
2. Przyrzeczenie zbawienia.................34
3. Wygnanie z Raju
4. Rodzina Adama
5. Kain. Dzieci Boże. Wielkoludy.......................39
6. Noe i jego potomkowie. Patriarchowie Horn i Dżemszyd
7. Wieża Babel
8. Derketo
9. Semiramis
10. Melchizedech
11. Job.............66
12. Abraham..........69
13. Melchizedech ofiaruje chleb i wino
14. Abracham otrzymuje Sakrament Starego Przymierza
15. Jakub
16. Józef i Azenet
17. Arka Przymierza
GORZKA MĘKA I ŚMIERĆ PANA NASZEGO JEZUSA CHRYSTUSA
l. Ostatnie tygodnie przed męką. Nauki Jezusa w świątyni
2. Uroczysty wjazd do Jerozolimy
Magdalena powtórnie namaszcza Jezusa
Nauka Łazarza. Piotr otrzymuje naganę
Ofiara wdowy
Jezus mówi o zburzeniu Jerozolimy
Jezus w Betanii
3. Ostatnie nauki Jezusa w świątyni
4. Magdalena ostatni raz namaszcza Jezusa
5. Ostatnia wieczerza
6. Umywanie nóg
7. Ustanowienie Najświętszego Sakramentu
8. Ostatnie poufne nauki i poświęcenie Apostolów
9. Jezus na Górze Oliwnej w Ogrójcu
10.Judasz i siepacze Drzewo krzyża
11.Pojmanie Pana
12.Przygotowania nieprzyjaciół Jezusa. Rzut oka na Jerozolimę
13.Jezus przed Annaszem
14.Jezus prowadzony od Annasza do Kaifasza
15.Jezus przed Kajfaszem
16.Naigrawanie z Jezusa
17.Zaparcie się Piotra
18.Maryja koło domu Kaifasza
19.Jezus w więzieniu
20.Judasz w pobliżu sądu
21.Sąd ranny nad Jezusem
22.Rozpacz Judasza
23.Jezus prowadzony do Piłata
24.Pałac Piłata i jego otoczenie
25.Jezus przed Piłatem
26.Początek nabożeństwa Drogi Krzyżowej
27.Piłat i jego żona
28.Jezus przed Herodem
29.Jezus wraca od Heroda do Piłata
30.Biczowanie Jezusa
31.Maryja podczas biczowania Jezusa
32.Przerwa w obrazach pasyjnych przez pojawienie się świętego Opętana Józefa w postaci dziecięcia
33.Zewnętrzny wygląd Maryi i Magdaleny
34.Cierniem ukoronowanie Jezusa
35.Oto człowiek
36.Jezus skazany na śmierć krzyżową
37.Jezus niesie krzyż na Golgotę
38.Pierwszy upadek Jezusa pod krzyżem
39.Jezus niosący krzyż i Jego bolejąca Najświętsza Matka. Drugi upadek pod krzyżem
40.Szymon Cyrenejczyk. Trzeci upadek Jezusa pod krzyżem
41.Chusta Weroniki
42.Płaczące córki Jerozolimy. Czwarty i piąty upadek Jezusa pod krzyżem
43.Jezus na górze Golgota. Szósty i siódmy upadek pod krzyżem i zaabńetie Jezusa
44.Maryja i święte niewiasty idą na Golgotę
45.Jezusa rozbierają do ukrzyżowania i poją octem
46.Jezus przybity do krzyża
Wstęp
(...)
Inspiracją dla wydania "Bolesnej Męki i Zmartwychwstania Chrystusa wraz z tajemnicami Starego Przymierza" według widzeń Anny Katarzyny Emmerich z zapisków Klemensa Brentano jest dla Częstochowskiego Wydawnictwa Diecezjalnego pochwała, jaką Jan Paweł II wypowiada pod adresem niemieckiej stygmatyczki, w przemówieniu podczas spotkania z mieszkańcami Munsteru, które ma miejsce l maja 1987 roku. Papież wyraża podziw dla świętych i świątobliwych mężów i niewiast związanych z tym miastem, począwszy od św. Ludgera z VIII wieku, pierwszego biskupa Munsier, poprzez św. Wiktora z Xanten, niezapomnianego biskupa i kardynała Klemensa Augusta von Galen, "Lwa Munsteru", ks. Gerharda Storma, studenta Heinza Bello, ks. Karola Leisnera wyświęconego na kapłana w obozie koncentracyjnym w Dachau, o. Tytusa Hirtena dominikanina i siostrę Marię Eutynię klementynkę. Wreszcie dodaje:
"Można by wymieniać jeszcze wiele innych nazwisk. Przypomnę jednak tylko postacie siostry Anny Katarzyny Emmerich, która przez swoje szczególne powołanie mistyczne ukazywała wartość ofiary i współcierpienia z Ukrzyżowanym Panem, a także siostrę Edytę Stein, którą dziś rano w imieniu Kościoła beatyfikowałem w Kolonii."
Tymi słowy Jan Paweł II niejako uwierzytelnia zarówno stygmaty, jak i wizje Męki Pańskiej Anny Katarzyny Emmerich.
Z objawień niemieckiej stygmatyczki z przełomu XVIII i XIX wieku obejmujących tajemnice Starego Przymierza, życie Matki Najświętszej, publiczną działalność Chrystusa wraz z Jego Bolesną Męką, Śmiercią i Zmartwychwstaniem, działalność i śmierć Apostołów oraz cuda i objawienia, Wydawnictwo wybiera jedynie te, które dotyczą Męki Pańskiej i Zmartwychwstania, bo one stanowią szczyt odkupienia ludzkiego. Poprzedza je tajemnicami Starego Przymierza. Bowiem bez nich niezrozumiałą byłaby sama tajemnica Zbawienia.(...)
Fragment tekstu
(...)
8. Ostatnie poufne nauki i poświecenie Apostołów
Jezus nie opuścił zaraz wieczernika. W długiej poufnej nauce, przeinaczonej tylko dla Apostołów, pouczał ich, jak to na Jego pamiątkę mają prawować ten Najświętszy Sakrament aż do skończenia świata, podał im główne wskazówki i objaśnienia, co do sprawowania i udzielania innym tego Sakramentu, dalej co do sposobu stopniowego, a ostrożnego zaznajamiania drugich z tą tajemnicą. Oznaczył im czas, kiedy mają spożyć resztę pozostałą konsekrowanego chleba i wina, kiedy udzielić Najświętszej Pannie i kiedy im Samym już po zesłaniu Pocieszyciela wolno będzie konsekrować.
W dalszym ciągu Jezus mówiło godności kapłańskiej, o namaszczaniu przyrządzaniu krzyżma i świętych olejów. Już wspomniałam przed tym, że la stole stały trzy puszki, jedna próżna, dwie z różnymi balsamami i z olejem; obok leżało trochę waty. Puszki dały się ustawić jedna na drugiej. Mając je )od ręką, nauczał Jezus obszernie, jak sporządzać maście i oleje, które części ciała namaszczać i w jakich okolicznościach. Pamiętam, że między innymi wspomniał Jezus o takim wypadku, w którym nie będzie można udzielić Najświętszego Sakramentu. Nie wiem już dokładnie, ale zapewne odnosiło się to do Sakramentu ostatniego namaszczenia. Mówił jeszcze Jezus o roz-maitych rodzajach namaszczenia, także o namaszczaniu królów; pouczał, że królowie, pomazani na władców narodu, choćby nawet niesprawiedliwi, otrzymują przez to wewnętrzną tajemniczą sankcję, stawiającą ich wyżej nad innych. Następnie nałożył Jezus w próżną puszkę gęstej maści i oleju, i mie-szał to dobrze. Nie mogę na pewno oznaczyć, czy Jezus dopiero teraz pobłogosławił olej, czy uczynił to już przy ofiarowaniu chleba. Po tym Jezus namaścił przede wszystkim Piotra i Jana, których wyróżnił już i przed tym przy ustanowieniu Najświętszego Sakramentu, bo polał ich ręce wodą tą samą, w której i sam obmywał ręce, i dał im pić z kielicha, który sam trzymał v ręku.
Wystąpiwszy nieco od środka stołu na bok, włożył Jezus Piotrowi i Jalowi ręce najpierw na ramionach, potem na głowę. Następnie kazał im złożyć ręce jak do modlitwy, a wielkie palce ułożyć na krzyż.(...)
Strona redakcyjna
Katowice, Kuria Biskupia, V. I. 33/27
Dziełu "Żywot i bolesna męka Pana naszego Jezusa Chrystusa i Najświętszej Matki Jego Maryi według widzeń świątobliwej Anny Katarzyny Emmerich" udzielamy kościelnej aprobaty.
Ks. Kasperlik Wikariusz Generalny
Oświadczenie
Niniejszym oświadczamy uroczyście, że w poczuciu zupełnego posłuszeństwa dla dekretów papieskich (...) w sprawie wypadków cudownych, poddajemy całą treść pisma niniejszego wyrokom św. Kościoła katolickiego i że wszystkim cudom i nadzwyczajnym zdarzeniom, opowiedzianym przez nas w dobrej wierze, o których Kościół św. jeszcze nie zawyrokował, jedynie tylko ludzką przyznajemy wiarygodność, nie wyprzedzając ani przesądzając orzeczeń Stolicy Świętej, której zawsze i wszędzie chcemy okazać uległość i posłuszeństwo.
K. Miarka (z wstępu do wydania drugiego)
Wydanie niniejsze opracowane zostało na podstawie drugiego wydania Spółki Wydawniczej Karola Miarki w Mikołowie z roku 1927
Opracowanie redakcyjne i korekta
Izabela Skotny
Projekt okładki
Jarosław Perczak
ISBN 83-902148-4-9
Skład i druk: Częstochowskie Wydawnictwo Archidiecezjalne REGINA POLONIAE
42-200 Częstochowa, ul. Ogrodowa 24/44, tel.: (0-34) 3680560, fax: 3680559
E-mail: reginapoloniae@czestochowa.opoka.org.pl