Ross Campbell

Sztuka zrozumienia, czyli jak naprawdę kochać swoje dziecko

Kategoria  psychologia

Oficyna Wydawnicza VOCATIO
Cena 19.00 zł
ISBN 83-7146-134-8
157 stron
format 120x190 mm
oprawa miękka
Warszawa 1999 r.
waga 0.170 kg
nr kat. Rhema 06789
                                   



Nakład wyczerpany!


Notka

To najlepsza, książka jaką czytałam na temat wychowania dzieci. Autor - psychiatra dziecięcy, psychoterapeuta, a równocześnie ojciec czworga dzieci - świetnie rozumie zarówno problemy dzieci jak i problemy rodziców. Z jednakowym też ciepłem odnosi się do obydwu stron.
Jako rodzice bardzo troszczymy się o potrzeby materialne naszych dzieci, dbamy, by były zdrowe, by dobrze się uczyły i osiągały sukcesy. Staramy się nauczyć je dyscypliny i posłuszeństwa. Ross Campbell zwraca jednak uwagę na potrzeby emocjonalne małych ludzi i zachęca do postawienia sobie pytania - CZY MOJE DZIECKO JEST SZCZĘŚLIWE? Pokazuje, że szczęśliwe dziecko rośnie prosto i zdrowo psychicznie, osiąga sukcesy na miarę swoich możliwości i nie stwarza trudności ani sobie ani rodzicom. A dzieci są szczęśliwe tylko wtedy, gdy czują się kochane przez rodziców. Stają się też zdyscyplinowane, bowiem do karności nie wdraża się karami lecz miłością.
Proszę się nie obawiać. Lektura tej książki nie wpędza w poczucie winy za popełnione błędy wychowawcze i nie napełnia obawami czy jesteśmy rodzicami " toksycznymi". Autor daje nam prawo do popełniania błędów, a co ważniejsze, udowadnia, że można je naprawić. Dowiemy się nie tylko CO robić, żeby dziecko czuło się szczęśliwe, ale także KIEDY i JAK to robić.
Jeżeli w relacjach rodzinnych "postawimy na miłość" - wychowanie dzieci z trudnego obowiązku może zmienić się w pasjonujące doświadczenie i źródło satysfakcji dla obydwu stron.
Joanna Szymańska psycholog


Spis treści

Słowo wstępne
Przedmowa
1. Problem
2. Tło
3. Fundament
4. Jak kochać dziecko - kontakt wzrokowy
5. Jak kochać dziecko - kontakt fizyczny
6. Jak kochać dziecko - ukierunkowana uwaga
7. Właściwa i niewłaściwa miłość
8. Złość dziecka
9. Dyscyplina - co to takiego?
10. Pełna miłości dyscyplina
11. Dyscyplina - wymagania, polecenia,
nagrody i kary
12. Dzieci specjalnej troski
13. Duchowa pomoc dziecku


Wstęp

(...)
To zadziwiająca książka. Mówi nam wprost o naszych słabościach, a jednak nie krytykuje, radzi, a nie moralizuje. Chyba dlatego czyta się ją tak dobrze i dlatego mocno przekonuje do wprowadzenia zmian, o ile są potrzebne, w naszym życiu.
Współcześni rodzice zwykle nie są kształceni na rodziców, toteż mają skłonności do wychowywania dzieci bez konkretnych, ustalonych norm czy wzorców, tak więc nawet sukcesy wychowawcze zdarzają im się zazwyczaj przypadkiem. Praca dr. Campbella została pomyślana tak, by przyczynić się do osiągania zamierzonych sukcesów wychowawczych.
Ross Campbell jest człowiekiem o wielkiej intuicji, wielkich wartościach duchowych i dużej wrażliwości zarówno na problemy dzieci, jak i kłopoty rodziców. Często ilustruje przekazywaną wiedzę prawdziwymi przykładami, wziętymi z życia swego i swojej rodziny.


Fragment tekstu

(...)
Miłość niewłaściwa
Sądzę, że możemy określić miłość niewłaściwą jako uczucie, które, przenoszone na dziecko, utrudnia mu rozwój emocjonalny, nie zaspokajając jego potrzeb, i przeszkadza budowaniu wiary w siebie.
Cztery najpopularniejsze typy niewłaściwej miłości to: zaborczość, uwodzenie, substytucja i odwrócenie ról. Zajmijmy się nimi po kolei.
Zaborczość
Zaborczość jest tendencją rodziców do nadmiernego uzależnienia dziecka od siebie. Paul Tournier, słynny szwajcarski psycholog, bardzo dobrze ujmuje ten problem w artykule Znaczenie zaborczości. Stwierdza, że kiedy dziecko jest małe, zależność od rodziców jest oczywista i nieomal całkowita. Jeśli jednak zależność nie maleje w miarę jak dziecko rośnie, staje się ona przeszkodą w jego rozwoju emocjonalnym. Wielu rodziców usiłuje utrzymać dzieci w stanie zależności od siebie. Dr Tournier zauważa, że rodzice dążą do tego "sugestią lub szantażem emocjonalnym" albo też wymuszają posłuszeństwo, wykorzystując swój autorytet. Uważają, że dziecko jest ich własnością. Mają do niego prawo, bo ono należy do nich. Tacy rodzice określani są terminem "zaborczy". Charakteryzuje ich tendencja do traktowania dziecka jak przedmiotu własności, a nie jak osoby, która musi się rozwijać i stopniowo stawać się coraz bardziej samodzielna.
Rodzice muszą uznać prawo dziecka do bycia sobą. Nie oznacza to oczywiście braku ograniczeń ani też nadmiernej pobłażliwości. (Żadne dziecko nie może być pozostawione bez nadzoru i dyscypliny). Oznacza natomiast zachęcanie go do myślenia, do inicjatywy, do uświadamiania sobie, że jest szczególną osobą, która musi przyjmować na siebie coraz większą odpowiedzialność.
Jeśli my, rodzice, zlekceważymy prawo dziecka do wzrastającej samodzielności, doprowadzimy do jednej z dwóch możliwych sytuacji: albo stanie się ono od nas nadmiernie zależne i nadmiernie uległe, co sprawi, że będzie niewłaściwie przygotowane do życia i łatwo padnie ofiarą obdarzonych silną wolą, apodyktycznych osobowości lub sekt, albo w miarę dorastania będą się psuły stosunki nami, przez co będzie nam rodzicom coraz trudniej kształtować charakter dziecka. Jak uważa dr Tournier, powinniśmy "posiadać tak, jakbyśmy nie posiadali". Taką myśl przekazuje nam Biblia. Człowiek niczego nie może naprawdę posiadać. Jest bowiem tylko zarządcą dóbr, które powierza mu Bóg. "Pańska bowiem jest ziemia i wszystko co ją napełnia" (l Kor 10,26).
Oczywiście, w każdym z rodziców jest trochę zaborczości. Ale musimy postarać się: 1. rozpoznać ją w sobie, 2. oddzielić ją od prawdziwej troski o dobro dziecka, mając specjalnie na uwadze jego potrzebę samodzielności, 3. nieustannie - na ile jesteśmy w stanie - pamiętać o niej, 4. opierać się jej wpływowi.
(...)


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału:
How To Really Love Your Child
Przekład:
Ryszard Zabrzeski
Redakcja:
Zespół "Vocatio"
Łamanie:
Tadeusz Zawadzki
Korekta:
Bożenna Bojar, Krystyna Zyzańska
Copyright 1981 by SP Publications, Inc. Chariot Victor Publishing, 4050 Lee Vance View, Colorado Springs, Colorado USA
All rights reserved
Copyright for the Polish edition
1999 by Oficyna Wydawnicza "Vocatio"
All rights for the Polish edition reserved
Wszelkie prawa do wydania polskiego zatrzeżone. Książka, ani żadna jej cześć, nie może być przedrukowywana ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana czy powielana mechanicznie, fotooptycznie, zapisywana elektronicznie lub magnetycznie, ani odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. W sprawie zezwoleń należy zwracać się do Oficyny Wydawniczej "Vocatio", 02-798 Warszawa 78, skr. poczt. 41 e-mail: vocatio@vocatio.com.pl http: //www.vocatio.com.pl
Redakcja: fax (0-22) 648 63 82, tel. (0-22) 648 54 50
Dział handlowy: fax (0-22) 648 03 79, tel. (0-22) 648 03 78
Wzorcownia: 02-798 Warszawa, ul. Rybałtów 14, tel. (0-22) 648 86 89
Księgarnia patronacka: "Soli Deo", Warszawa, Dworzec Centralny, Galeria Północna, pawilon nr 2, tel. (0-22) 654 98 12
ISBN 83-7146-134-8







Inne książki tego autora



Aktywne wychowanie (książka)
Ross Campbell
Oficyna Wydawnicza VOCATIO
14.00 zł






Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania