Ks. Czesław Krakowiak

Święte Triduum Paschalne w mszale rzymskim Pawła VI i w liturgii godzin

Kategoria  obrzędy rytuały

Wydawnictwo Drukarnia Diecezjalna - Sandomierz
Cena 22.90 zł
ISBN 978-83-81011-04-4
60 stron
format 210x300 mm
oprawa broszurowa miękka
Poznań 2003 r.
waga 0.145 kg
nr kat. Rhema 55463
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Święte Triduum Paschalne obejmuje kolejne etapy misterium paschalnego Chrystusa: ucztę pożegnalną z Apostołami z antycypowaną w sposób bezkrwawy ofiarą w Wieczerniku, Jego śmierć na krzyżu, spoczynek w grobie i chwalebne Zmartwychwstanie. Pod koniec IV w. święte triduum stanowiły obrzędy trzech dni Wielkiego Piątku, Wielkiej Soboty i Niedzieli Zmartwychwstania, bez Wielkiego Czwartku. Czwartek kończył przygotowania do obchodu Paschy. Dopiero później (w VII w.) wprowadzono Mszę Wieczerzy Pańskiej i Wielki Czwartek połączono z obchodami Paschy.
W wydanym po Soborze Trydenckim Mszale Piusa V (1570 r.), który ujednolicił liturgię w całym Kościele obrządku łacińskiego nie było wyodrębnionego triduum, lecz po Niedzieli Palmowej od czwartku poszczególne dni określano terminem feria: Wielki Czwartek - Feria quinta in coena Domini; Wielki Piątek - Feria sexta in Parasceve; Wielka Sobota - Sabbato Sancto. Liturgia Wielkiej Soboty obejmowała obrzędy Wigilii Paschalnej, w tym celebrację Mszy św.
Do reformy Piusa XII (+ 1958) święte triduum oznaczało trzy ostatnie dni Wielkiego Tygodnia (czwartek, piątek, sobota). Niedziela była poza triduum i koncentrowała się na świętowaniu Zmartwychwstania Pańskiego. Wszystkie obrzędy sprawowane były w godzinach przedpołudniowych. Dopiero reforma Wigilii Paschalnej (1951 r.) i Wielkiego Tygodnia (1955 r.) w czasie pontyfikatu Piusa XII wprowadziła istotne zmiany. Powrócono do wieczornych godzin celebracji liturgii Triduum Sacrum, a Wigilia Paschalna otrzymała ponownie charakter nocnego czuwania i była już celebracją Zmartwychwstania Pańskiego. Nadal jednak Triduum Sacrum było przygotowaniem do świętowania Niedzieli Wielkanocy.
Mszał Pawła VI (1970 r.) przygotowany według wskazań odnowy liturgii w duchu soborowej Konstytucji o liturgii (1963 r.) zawiera odnowione obrzędy całego Wielkiego Tygodnia, który rozpoczyna Niedziela Palmowa. Święte Triduum Paschalne obejmuje Mszę Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek, Liturgię na cześć Męki Pańskiej w Wieki Piątek, Wigilię Paschalną i Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Odtąd Mszał Pawła VI razem z Lekcjonarzem mszalnym stanowią obowiązujące normy celebracji liturgii Świętego Triduum Paschalnego.
Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii wiele razy podkreślał centralne znaczenie misterium paschalnego Chrystusa w życiu Kościoła i chrześcijanina. Z niego czerpią swą moc wszystkie sakramenty i sakramentalia (por. KL 5; 6; 61; 67). Paweł VI ogłaszając nowe zasady świętowania roku kościelnego i kalendarz liturgiczny (Mysterii paschalis 14 II 1969 r.) napisał: "Sobór Watykański II jasno nas poucza, że obchód misterium paschalnego i jego rozwinięcie w ciągu dni, tygodni i całego roku stanowi istotę kultu chrześcijańskiego. Przy odnowie roku liturgicznego, której normy podał sam Sobór, należało zatem jaśniej uwidocznić to misterium w uporządkowaniu okresów roku liturgicznego, dni ku czci świętych i przy reformie Kalendarza rzymskiego". Według zawartych w nim norm dotyczących roku liturgicznego i kalendarza centralnym obchodem liturgicznym jest Święte Triduum Paschalne a "Pięćdziesiąt dni od Niedzieli Zmartwychwstania do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego obchodzi się z wielką radością jako jeden dzień świąteczny, co więcej, jako "wielką niedzielę" (Normy ogólne roku liturgicznego nr 22).
Jan Paweł II z okazji 25-lecie ogłoszenia Konstytucji o liturgii w Liście apostolskim Vicesimus quintus annus poleca pasterzom Kościoła "z całą wytrwałością przygotowywać wiernych do sprawowania w każdą niedzielę przedziwnego dzieła, którego Chrystus dokonał w tajemnicy swojej Paschy tak, aby oni z kolei mogli głosić je światu. Ponieważ śmierć Chrystusa na krzyżu i Jego zmartwychwstanie stanowią treść codziennego życia Kościoła i zapowiedź wiecznej Paschy, pierwszym zadaniem liturgii jest niestrudzone wprowadzanie nas na otwartą przez Chrystusa paschalną drogę, na której człowiek godzi się umrzeć, aby mieć życie wieczne. [...] Natomiast dla wszystkich "noc paschalna powinna odzyskać swoją niepowtarzalną wagę w roku liturgicznym, do tego stopnia, by się rzeczywiście stała świętem wszystkich świąt" (nr 6).
Aby Święte Triduum Paschalne było w całym Kościele należycie celebrowane Kongregacja Kultu Bożego w 1988 r. wydała specjalny list, w którym przypomina "niektóre zasady doktrynalne i pastoralne oraz różne normy dotyczące Wielkiego Tygodnia". Tak jak tydzień bierze swój początek i osiąga szczyt w obchodzeniu niedzieli - dnia Pańskiego, "który zawsze ma charakter paschalny, tak szczyt całego roku liturgicznego jaśnieje w świętym paschalnym Triduum Męki i Zmartwychwstania Pańskiego, do którego przygotowujemy się w okresie Wielkiego Postu i które przedłużamy w radości w ciągu pięćdziesięciu dni" (LOP nr 2). Drugim ważnym motywem jego wydania było pragnienie, aby "największe tajemnice odkupienia były lepiej celebrowane i wierni mogli w nich uczestniczyć z większym pożytkiem" (LOP nr 5).
Misterium Paschalne Chrystusa - Jego śmierć i zmartwychwstanie, które Kościoła celebruje w liturgii (por. KL 102), Katechizm Kościoła katolickiego nazywa "źródłem światła" dającym ciepło i życie, opromieniające cały rok liturgiczny (por. KKK 1168). Świętowanie Wielkanocy - "Święta świąt" i "Uroczystość uroczystości", w której jaśnieje tajemnica zmartwychwstania Chrystusa jest centrum roku liturgicznego i życia Kościół (por. KKK 1169). W czasie Świętego Triduum Paschalnego w celebracjach liturgicznych uobecnia się "misterium Paschy, to jest przejścia Pana z tego świata do Ojca. Przez sprawowanie tego misterium w znakach liturgicznych i sakramentach Kościół jednoczy się wewnętrznie z Chrystusem, swoim Oblubieńcem" (LOP nr 38).
Kościół nie tylko wspomina i uobecnia w liturgii misterium paschalne Chrystusa, ale także pragnie aby ono kształtowało i przemieniało życie każdego chrześcijanina. Modlimy się o to w kolekcie VI niedzieli Wielkanocy: "Wszechmogący Boże, spraw, abyśmy w tych radosnych dniach gorliwie oddawali cześć Chrystusowi zmartwychwstałemu, niech misterium paschalne, które wspominamy, przemienia nasze życie".
Warunkiem świadomego i pobożnego uczestnictwa w liturgii jest najpierw żywa wiara (liturgia jest dla wierzących), a następnie dobra znajomość istotnej teologicznej treści sprawowanych obrzędów. Poznanie znaczenia Paschy Izraela, świętowania jej przez Jezusa i Apostołów oraz centralne miejsce Świętego Triduum Paschalnego w liturgii Kościoła pozwoli lepiej zrozumieć jego obrzędy sprawowane we wspólnotach wiernych. Niniejsze opracowanie może być liturgicznym przewodnikiem, dla wiernych świeckich, ale także dla duszpasterzy, w prawdziwie chrześcijańskim świętowaniu Wielkanocy, które rozpoczyna się od Mszy św. Wieczerzy Pańskiej i trwa do Nieszporów w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego.?
(Rh)







Inne książki tego autora







Modlitwa za Żydów w liturgii kościoła rzymskiego (książka)
Czesław Krakowiak
Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej GAUDIUM
11.00 zł

Nikt nie rodzi się chrześcijaninem (książka)
ks. Czesław Krakowiak
Edycja św. Pawła
5.00 zł

Sanktuaria i pielgrzymki (książka)
ks. Czesław Krakowiak
Towarzystwo Naukowe KUL
25.50 zł

Liturgia w parafii i w rodzinie - domowym kościele (książka)
ks. Czesław Krakowiak
Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej GAUDIUM
36.00 zł

Z Chrystusem do Ojca. Modlitewnik Kościoła domowego (książka)
ks. Czesław Krakowiak (red.)
Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej GAUDIUM
25.00 zł














Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania