Jolanta Bąk, Elzbieta Wiewióra-Pyka

Bajkowe spotkania

Kategoria  katecheci, wychowawcy

Wydawnictwo Rubikon
Cena 17.40 zł
ISBN 83-88725-33-5
112 stron
format 160x230 mm
oprawa miękka
Kraków 2003 r.
waga 0.182 kg
nr kat. Rhema 00550
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Spis treści

Wstęp - Cele i treść programu, metody pracy

Zajęcia I - Integracja grupy
Zajęcia II - Jesteśmy asertywni
"Ogród żółwi"
Zajęcia III - Komunikacja interpersonalna
"Olbrzym bez słów"
Zajęcia IV - Budowanie pozytywnej samooceny
"Filip z tęczą w kieszeni"
Zajęcia V - Akceptujemy tego, kto jest inny
"Potwór"
Zajęcia VI - Jesteśmy tolerancyjni
"Długi, gruby, mały"
Zajęcia VII - Jestem królem swoich pazurów
"W krainie smoków"
Zajęcia VIII - Uzależnienia: komputer,Internet, telewizja
"Janek i Gracjella"
Zajęcia IX - Jestem sobą, mam własne zdanie
"Sprzedawca kapeluszy"
Zajęcia X - Szukamy przyjaciela
"Sprytna małpka"
Zajęcia XI - Uzależnienia - narkotyki, alkohol, sekty
"Kamienna góra"

Bibliografia


Wstęp

Przedmiotem profilaktyki może
być każdy problem, w odniesieniu
do którego odczuwamy potrzebę
uprzedzającej interwencji oraz
wobec którego można
zastosować środki zaradcze.
Krzysztof Wojcieszek


CELE PROGRAMU
Zaproponowany program zajęć wychowawczo-profilaktycznych został tak skonstruowany, by można go wykorzystać we wszystkich klasach szkoły podstawowej. Powstał on w oparciu o opowiadania Bruno Ferrero ze zbiorów: Nowe historie i Historie.
Umacnianie poczucia własnej wartości, umiejętność współpracy z grupą, skutecznej komunikacji, ćwiczenie umiejętności asertywnego odmawiania, radzenia sobie z presją innych, panowania nad swoimi emocjami - to cel naszych zajęć.
Wiele zależy od postawy prowadzącego zajęcia oraz jego inwencji twórczej, pomysłowości. Nie należy wyprzedzać etapu rozwojowego dzieci i młodzieży - nie wolno przekazywać takich treści, które miałyby znaczenie antyprofilaktyczne. Według Z. Gasia "działania informacyjno-edukacyjne dla uczniów mają najczęściej charakter programów profilaktyki pierwszorzędowej:


Fragment tekstu

(...)

JESTEM KRÓLEM SWOICH PAZURÓW


Cele: • nabywanie umiejętności rozróżniania i nazywania stanów emocjonalnych odczuwanych przez ludzi w różnych sytuacjach • rozwijanie umiejętności empatii i współpracy w grupie • uczenie się rozwiązywania problemów z wyeliminowaniem zachowań opartych na agresji i przemocy • rozwijanie wyobraźni, twórczego myślenia • poznanie sposobów samokontroli własnego zachowania.

Pomoce: • nagranie z muzyką relaksacyjną • płachta materiału • nożyczki, krepina • kolorowy papier • pudełka tekturowe różnej wielkości • plansze z niedokończonymi zdaniami • ankieta, różne twarze na małych kartkach.



PRZEBIEG ZAJĘĆ


1. Powitanie
Grupa wita się wprowadzonym wcześniej rytuałem, może to być np. "KICHNIĘCIE SŁONIA".

A) Dzieci siedzą na podłodze w kręgu, na dywanie leżą odwrócone białe kartki (jedna więcej niż uczestników, aby był wybór) przedstawiające rysunki twarzy wyrażające np. zdziwienie, radość, smutek, spokój itp. Osoby kolejno losują karteczki, pokazują pozostałym i starają się określić rodzaj uczuć wyrażanych przez prezentowaną twarz. Uczniowie przypominają sobie sytuacje, którym mogły towarzyszyć omawiane emocje, konstruują krótką wypowiedź.

B) Wprawki dramatyczne - nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się i powiedzieli lub odegrali, jak postąpiliby, jakie emocje odczuwaliby, gdyby w pobliżu ujrzeli coś trudnego do zidentyfikowania, żyjącego, wydającego nieokreślone dźwięki i pachnącego siarką.

C) Rola na podłodze - kiedy grupa dojdzie do wniosku, że to smok, nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi o wyczarowanie tej postaci z przygotowanych materiałów:
- I grupa - Głowa smoka;
- II grupa - Tułów;
- III grupa - Łapy i skrzydła;
- IV grupa - Ogon.
Określenie własnych uczuć, podjętych decyzji co do dalszego postępowania, opisywanie wyglądu smoka, próba określenia jego charakteru.
Prowadzący dokłada do łap pazury. Wspólne sformułowanie wniosku, że co ładne i kolorowe, nie zawsze musi być bezpieczne i dobre.


2. Bajka "W krainie smoków"

A) Opowiadanie improwizowane - prowadzący czyta lub opowiada 1. fragment bajki. Nauczyciel użycza głosu smokowi leżącemu na dywanie, wkłada mu na głowę koronę i przedstawia: król Drapieżnik I. (Od wielu lat w krainie... jedynie w nocy, str. 64).


Strona redakcyjna

Joanna Bąk, Elżbieta Wiewióra-Pyka

Copyright by Wydawnictwo Rubikon
Rubikon 2003

Adiustacja i korekta: Anna Grochowska-Piróg

Projekt okładki: Rafał Kępa

Projekt, skład, redakcja techniczna: Andrzej Windak

ISBN 83-88725-33-5

Wydawnictwo Rubikon
31-404 Kraków, ul. Kątowa 4
tel. (012) 633 31 35 tel./fax (012) 633 26 52
http://www.rubikon.krakow.pl
e-mail: rubikon@rubikon.krakow.pl










Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania