Notka
Wielu współczesnych autorów podkrela, że angelologia stanowi najrzadziej omawiany fragment doktryny w. Tomasza z Akwinu. Jednak bez traktatu o aniołach nie da się zrozumieć jego nauki, choćby dlatego, że sam Akwinata uważał jš za integralnš częć całego teologiczno-filozoficznego systemu. Dlatego włanie podjęta przez Aleksandra R. Bańkę próba przybliżenia tej częci doktryny w. Tomasza zasługuje na wielkie uznanie. Autor czyni to jednak nie poprzestajšc na samej nauce w. Tomasza. Jego ksišżka jest dobrze osadzona w kontekcie literatury teologicznej dotyczšcej aniołów. Autor posługuje się niš w sposób swobodny i trafnie znajduje powišzania pomiędzy różnorodnymi tekstami dotyczšcymi aniołów i doktrynš w. Tomasza z Akwinu. Dzięki temu ksišżka ta stanowi swoisty pejzaż wiata anielskiego, w którym możemy dostrzec różnorodne elementy składajšce się w całoć chrzecijańskiego obrazu intelektualnych stworzeń [...]. W pierwszych rozdziałach ksišżki okazuje się również jej kolejna zaleta, a mianowicie tłumaczenie przystępnym językiem skomplikowanych terminów filozoficznych, którymi posługuje się Akwinata [...]. Na szczególnš uwagę zasługujš także rozdziały, które traktujš o trzech archaniołach Gabrielu, Rafale i Michale. Autor wietnie w nich komentuje nie tylko cytaty biblijne, ale także rozwój chrzecijańskiej nauki o archaniołach i kształtowanie się ich kultu, co rzadko spotyka się w opracowaniach dotyczšcych aniołów.
ks. dr hab. Tomasz Stępień, prof. UKSW
(Rh)