Spis treści
Wprowadzenie
1. Wyjątki z rozporządzeń w sprawie programów nauczania
2. Cele ogólne nauczania religii w gimnazjum
3. Program nauczania religii:
Klasa l
Klasa II
Klasa III
4. Korelacja z innymi przedmiotami szkolnymi i ścieżkami edukacyjnymi
5. Procedury osiągania celów
6. Zamierzone osiągnięcia ucznia kończącego gimnazjum
7. Propozycje pomiaru osiągnięć
8. Propozycje współpracy z parafią i rodziną
Informacja o autorach Programu
Wstęp
(...)
Proponowany program jest autorskim programem nauczania religii rzymsko-katolickiej w gimnazjum. Adresowany jest do nauczycieli religii pracujących w l, II i III klasie szkoły gimnazjalnej, w wymiarze dwóch lekcji tygodniowo.
Program ten jest w pełni zgodny z założeniami zawartymi w Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce z dnia 20 czerwca 2001 r. i stanowi ich konkretyzację. Uwzględnia również wytyczne Kościoła powszechnego dotyczące katechezy (ich bliższe objaśnienia zawiera Podstawa programowa oraz Dyrektorium Katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce), a także wymagania Ministerstwa Edukacji Narodowej (Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999 r.).
Niniejszy program dostosowany jest do poziomu rozwoju ucznia na etapie szkoły gimnazjalnej, a dodatkowo stwarza duże możliwości indywidualizacji procesu wychowawczo-dydaktycznego. Uwzględnia również możliwości korelacji z innymi przedmiotami szkolnymi i ścieżkami edukacyjnymi.(...)
Fragment tekstu
(...)
Dział13:
LUDZKA PŁCIOWOŚĆ (VI PRZYKAZANIE)
Szczegółowe cele edukacyjne:
- Zapoznanie z podstawowymi założeniami chrześcijańskiej koncepcji ciała
- Przedstawienie zasad katolickiej nauki moralnej dotyczącej płciowości
- Bliższe poznanie, czym jest cnota czystości
- Ukazanie zachowań, które są zaprzeczeniem życia w czystości
- Wskazanie na role Ducha Świętego w trwaniu w czystości
Treści:
- Ciało świątynia Boga (U)
- Mężczyzna i kobieta stworzeni przez Boga (P)
- Wartość czystości (P)
- Grzechy przeciwko czystości (P)
- Czystość znakiem obecności Ducha Świętego (P)
- Różne sposoby realizowania czystości (U)
Zadania nauczyciela religii:
- Kształtowanie pozytywnego odniesienia do ludzkiego ciała i płciowości, jako daru Boga
- Uświadomienie, że możliwe i konieczne jest życie w czystości
- Zwrócenie uwagi na powiązania między płciowością a prokreacją
- Pomoc w otwarciu na działanie Ducha Świętego
Osiągnięcia ucznia:
uczeń wie:
- jakie racje przemawiają za tym, że chrześcijańska koncepcja ciała jest koncepcją pozytywną
- jakie są sposoby realizowania czystości w zależności od wybranej drogi życia
- jakie zachowania i postawy mogą zapewnić pomoc Ducha Świętego w praktykowaniu czystości
uczeń potrafi:
- wyjaśnić, jaka jest zależność między działaniem Ducha Świętego a życiem w czystości
- wymienić podstawowe grzechy przeciwko czystości
- posługiwać się następującymi pojęciami: prokreacją, cudzołóstwo, czystość, pokusa, celibat
postawy ucznia:
- Szacunek wobec ciała ludzkiego (własnego i cudzego)
- Akceptacja własnej płciowości
- Życie w czystości
- Otwarcie na działanie Ducha Świętego
(...)
Strona redakcyjna
Program nauczania religii rzymskokatolickiej nr AZ-3-02/10 na terenie całej Polski,
z zachowaniem praw biskupów diecezjalnych, przeznaczony dla gimnazjum,
zatwierdzony 22 VII 2002 r. i podany do wiadomości ministrowi
właściwemu do spraw oświaty i wychowania.
Recenzenci:
ks. dr Radosław Chałupniak ks. dr Piotr Tomasik
Konsultacja;
ks. dr Wojciech Osial Jolanta Próchniewicz
Wydawca:
Apostolicum - Wydawnictwo Księży Pallotynów Prowincji Chrystusa Króla
05-091 Ząbki, ul. Wilcza 8
tel. (O 22) 781 74 64, fax (O 22) 781 73 89
Wydawnictwo Piotra i Pawła
61-132 Poznań, ul. Forteczna 3
tel. (O 61) 653 03 91, fax (O 61! 653 03 94
ISBN
83-7031-376-0 83-917483-0-8
Skład komputerowy;
Studio Graficzne ARA-plus, tel. O (61) 29 214 73
Naświetlanie i druk:
Gazeta Handlowa, tel. O (61) 653 03 03