Bp Adam Lepa

Pedagogika mass mediów

Kategoria  naukowe

Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie
Cena 15.70 zł
ISBN 83-87931-56-X
256 stron
format 170x240 mm
oprawa miękka
Łódź 2003 r.
waga 0.424 kg
nr kat. Rhema 04998
                                   



Nakład wyczerpany!


Notka

(...)
Nieprzemyślany i żywiołowy kontakt z mediami uzależnia jednostkę od nich i prowadzi do szkodliwej uległości wobec nie przebierającej w środkach propagandy i hałaśliwej reklamy, a także w stosunku do tych działań, które zniekształcają obraz świata, człowieka i wartości podstawowych.
Książka jest próbą odpowiedzi na formułowany powszechnie postulat, aby przede wszystkim pedagogika stała się podstawą w przygotowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych do odbioru mediów oraz do twórczego udziału w kulturze masowej.(...)


Spis treści

WSTĘP

Rozdział I
PRZEDMIOT I ZADANIA PEDAGOGIKI MASS MEDIÓW
§ 1. Podstawowa terminologia
§ 2. Przedmiot pedagogiki mass mediów
§ 3. Zadania pedagogiki mass mediów

Rozdział II
STRUKTURA I FUNKCJONOWANIE MASS MEDIÓW
§ 1. Pojęcie i klasyfikacja mass mediów
§ 2. Podstawowe funkcje mass mediów
§ 3. Mass media a kultura masowa

Rozdział III
PEDAGOGICZNY WYMIAR MASS MEDIÓW
§ 1. Pedagogia prasy
§ 2. Pedagogia filmu
§ 3. Pedagogia radia
§ 4. Pedagogia telewizji

Rozdział IV
PODSTAWY WYCHOWANIA DO MASS MEDIÓW
§ 1. Pojęcie i klasyfikacja wychowania do mass mediów
§ 2. Cele, środki i metody wychowania do mass mediów
§ 3. Środowiskowy charakter wychowania do mass mediów
§ 4. Poprawność i błąd w wychowaniu do mass mediów

Rozdział V
WYCHOWANIE I PROPAGANDA
§ 1. Wychowanie w obliczu zagrożeń
§ 2. Mechanizmy propagandy
§ 3. Propaganda antynomią wychowania

Rozdział VI
MASS MEDIA I OSOBOWOŚĆ
§ 1. Wpływ mass mediów na osobowość
§ 2. Skuteczność wpływu mass mediów i jej uwarunkowania
§ 3. Mass media w procesie komunikowania

Rozdział VII
FUNKCJA POSTAW W WYCHOWANIU DO MASS MEDIÓW
§ 1. Rola postaw w wychowaniu
§ 2. Mass media i postawy pozytywne
§ 3. Mass media i postawy negatywne
§ 4. Kształtowanie postaw w wychowaniu do mass mediów

Rozdział VIII
LOGOSFERA W WYCHOWANIU DO MASS MEDIÓW
§ 1. Dominacja obrazu i marginalizacja słowa
§ 2. Logosfera jako środowisko słowa
§ 3. Pedagogiczny wymiar logosfery


Wstęp

(...)
Mass media stały się wielkim i tajemniczym światem człowieka. Są już trwałym składnikiem kultury i poszukiwanym "artykułem pierwszej potrzeby". Ten niezwykle wpływowy "świat" przeżywa obecnie swój żywiołowy rozwój. Gdy poznaje się bliżej "szok" wywołany zaborczym "imperializmem" mass mediów, wtedy ujawniają się siła, zasięg i skutki ich wielorakiego wpływu. Są one tak głęboko obecne w życiu publicznym, że dziś przypisuje się im pozycję "pierwszej władzy" - dezaktualizując tym samym niedawną opinię, która upatrywała w nich "czwartą władzę" - a więc najważniejszą po trójwładzy państwa demokratycznego.
W swoim rozległym funkcjonowaniu media są albo nośnikiem różnorakiego dobra, kierowanego do jednostki i społeczeństwa, albo też stają się czynnikiem upowszechniającym zło. Tę dwuaspektowość mass mediów podkreśla zwięźle watykańska Instrukcja Aetatis novae: "Środki przekazu potrafią zarówno umacniać, jak i niszczyć tradycyjne wartości w sferze religii, kultury i rodziny" (AN, nr 4). Stanowią więc problem moralny w życiu osobistym i społecznym człowieka naszych czasów, co sprawia, że stają się także wyzwaniem dla edukacji na wszystkich jej szczeblach.
Należy podkreślić, że media nie tylko odtwarzają istniejącą rzeczywistość, lecz również potrafią ją dowolnie kreować. Widać to przede wszystkim na obszarze tworzenia mitów społecznych.
(...)


Fragment tekstu

(...)
§ 2. Skuteczność wpływu mass mediów i jej uwarunkowania
Właściwością mass mediów, która w szczególnym stopniu interesuje nauki o wychowaniu oraz pedagogów-praktyków, jest skuteczność ich wpływu na odbiorców. Po stronie odbiorcy istnieją liczne i złożone procesy ulegania temu wpływowi. Nie wszystkie z nich zostały przez badaczy (socjologów, psychologów społecznych itp.) rozpoznane i opisane jednoznacznie. Mówi się np. że skuteczność wpływu mass mediów na człowieka należy rozpatrywać w kontekście jego stałej skłonności do reagowania na bodźce (płynące ze strony środowiska społecznego) w sposób automatyczny, uproszczony i bezrefleksyjny . Z tym zagadnieniem wiąże się z kolei funkcjonowanie w psychice człowieka takich mechanizmów, jak zdolność do selekcji czy specyficzny filtr informacyjny.
Dziś już nikt nie kwestionuje daleko idącego wpływu mass mediów na jednostkę i społeczeństwo. Podkreślają ten wpływ zarówno teoretycy, jak i profesjonaliści, którzy pracują w mediach.
Zrozumiała zatem staje się refleksja, która prowadzi do pytania o rozmiary skuteczności wpływu mass mediów na osobowość człowieka. Odpowiedź na to pytanie wykazuje walor pedagogiczny. Wszak zmiany zachodzące w obrębie osobowości, spowodowane oddziaływaniem mass mediów są zjawiskiem zachodzącym w płaszczyźnie wychowania.
Przyjmuje się powszechnie cztery kierunki zmian w osobowości jednostki pod wpływem mass mediów:
1) niektóre z dotychczasowych postaw i opinii przestaj ą istnieć,
2) utworzenie się nowych zupełnie postaw i opinii,
3) wzmocnienie istniejących już postaw i ugruntowanie opinii,
4) osłabienie dotychczasowych postaw i podważenie opinii.
Poglądy na temat skuteczności mass mediów mają już swoją długą historię. Liczne z nich utraciły aktualność i tchną anachronizmem. Wszystkie zaś można sprowadzić do czterech zasadniczych.
(...)


Strona redakcyjna

Projekt okładki
Mariola Dziomdziora

Redaktor Wydawnictwa
Maria Barbara Libiszowska

Copyright by Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie 2003

ISBN 83-87931-56-X

ARCHIDIECEZJALNE WYDAWNICTWO ŁÓDZKIE
90-458 Łódź, ul. ks. I. Skorupki 3, te!.fax (0-42) 636-04-81
http://www.archidiecezja.lodz.pl/wydawnictwo
e-mail: awf@archidiecezja.lodz.pl

Wydanie III uzupełnione

Druk:
INTERDRUK, 93-526 Łódź, ul. Rymanowska 4









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania