Martin Verfurth

Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych

Kategoria  katecheci, wychowawcy

Wydawnictwo Jedność
Cena 13.60 zł
ISBN 83-7224-323-9
110 stron
format 130x200 mm
oprawa miękka
Kielce 2001 r.
waga 0.001 kg
nr kat. Rhema 04822
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Spis treści


SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

Poszukujemy prowadzących

Ten,ta,to.,kto,jak,co
Nad czym trzeba zastanowić się przed startem
Awięczaczynamy
Zżyciapewnejgrupy
Style prowadzenia grup - sylwetka
prowadzącego
Radzenie sobie z problemami w grupie

Układanie z dziećmi i młodzieżą wspólnego programu

grupy

Warunki "współdecydowania dzieci" Metody poszukiwania pomysłów
Metody dochodzenia do właściwych decyzji
Metodyrefleksji


Wstęp


WPROWADZENIE

Obciążenia w życiu szkolnym i zawodowym, wypełniony po brzegi różnymi planami wolny czas, a przede wszystkim brak wiary we własne możliwości nawiązywania i utrzymywania kontaktów z dziećmi i młodzieżą, często powstrzymują młodych ludzi przed zaangażowaniem się w tak długoterminowe zadanie, jakim jest prowadzenie grup. Dlatego też w wielu przypadkach, osoby odpowiedzialne za werbowanie liderów dla nowo powstałych grup, dysponują niewielkim wyborem, do kogo mają się zwrócić z tym zadaniem.
W ciągu ostatnich lat obserwujemy liczny napływ młodzieży do różnych organizacji. Ich kierownictwo ma jednak problem ze znalezieniem jakichkolwiek młodych ludzi lub dorosłych, którzy będą gotowi przejąć na siebie odpowiedzialność.
Osoby, które odważą się wreszcie podjąć tego zadania, najbardziej obawiają się przywiązania dzieci i młodzieży do danej grupy. Wymaga ono bowiem od nich systematyczności i długoterminowego zaangażowania.
Brak liderów to wielka szkoda dla dzieci, ponieważ w grupach młodzieżowych i dziecięcych mogłyby one zdobywać doświadczenia, które pod wieloma względami wpływają w ogromnym stopniu na ich przyszłe życie. Grupa wywiera wpływ na zachowania społeczne jednostek, bowiem ścierają się tutaj interesy własne i cudze, które trzeba ze sobą pogodzić. W zależności od ustalonych celów organizacji oferującej przynależność


Fragment tekstu


5. Time to say goodbye - grupa zostaje rozwiązana

W wielu grupach dwie ostatnie fazy powtarzają się na przemian (czasem nawet wielokrotnie) w krótszej i mniej intensywnej formie. Kiedyś jednak nadejdzie ten moment, w którym grupa rozpadnie się. Powodem są najczęściej warunki zewnętrzne: członkowie grupy wyprowadzają się na studia do innego miasta, rozpoczynają pracę w swoim zawodzie itd. Być może rÓwnieŻ ty - jako prowadzący - będziesz musiał zmienić miejsce zamieszkania, zechcesz poświęcić więcej czasu swojemu zawodowi lub sferze życia prywatnego, albo też po dłuższym okresie pracy z młodzieżą, spróbujesz swoich sił w innym przedsięwzięciu.
. Jak dochodzi do ostatecznego rozpadu grupy? Nic nie daje to, że wciąż zmieniasz rytm spotkań na coraz rzadsze i próbujesz przesunąć w nieskończonoŚĆ moment rozpadu. Najlepszym, choć bardzo bolesnym rozwiązaniem, jest wyraźne ustanowienie granicy i zaznaczenie punktu, w którym następuje koniec. Nie oznacza to przecież, że nie wolno wam się więcej spotykać. Uświadomcie sobie jednak, że grupa z jej dotychczasowymi celami już nie istnieje oraz że uczestnictwo w jej spotkaniach nie jest już obowiązkowe.
. Rozwiązanie grupy powinno nastąpić we wspólnie ustalonym terminie. Może on mieć charakter symboliczny: koniec roku kalendarzowego, początek wakacji, w tygodniu po szczególnie udanej akcji itd.. Zorganizujcie uroczyste zakończenie spotkań, na przykład wspólnym posiłkiem. Poszczególni członkowie grupy lub małe podgrupy przygotowują krót-

ki program ze skeczami, parodiami albo quiz o niezwykłych przeżyciach w grupie. Slajdy z minionych wydarzeń, a także mała wystawa samodzielnie wykonanych przedmiotów przyczynią się do wielokrotnych wybuchów gromkiego śmiechu. A może tak drobne prezenty na pożegnanie? (Możemy takŻe zorganizować wcześniej losowanie, kto kogo obdaruje.) Na takie uroczyste pożegnanie można ewentualnie zaprosić także byłych członków grupy.
. Pomyślcie też o krótkiej refleksji: Które ze zdobytych w grupie doświadczeń były dla mnie najpiękniejsze i najmilsze? Czym właściwie były dla mnie spotkania grupy? Co mógłbym zrobić inaczej, gdybym nie był członkiem tej grupy?
. Jako prowadzący grupy masz prawo zapytać uczestnikówo następujące rzeczy: Co zrobiłeś dobrze?
Jakich zmian grupa życzyłaby sobie? Gdzie członkowie grupy dostrzegają twoje mocne, a gdzie słabe strony? Jeśli w twojej grupie nawiązały się szczególnie intensywne kontakty, możecie odpowiedzieć na te pytania wspólnie.
. Oprócz spojrzenia wstecz, konieczne jest także przyjrzenie się waszej przyszłości: życzcie sobie tego, co przyda wam się na dalszej drodze poprzez życie.
. Być może przyjdzie wam do głowy jakiś symbolicznyakt, którym oficjalnie zakończycie istnienie waszej grupy: na przykład spalicie niepotrzebną już listę składek, zakopiecie jakiś przedmiot przypominający wspólnie spędzony czas, zasadzicie drzewko wspomnień...
. Nie zapomnijcie o ostatnim zdjęciu grupowym!









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania