Notka
Życie ciągle przynosi nam rozczarowania. Jesteśmy rozczarowani sobą, naszą niedoskonałością i naszymi niepowodzeniami. Jesteśmy rozczarowani naszym zawodem, naszym współmałżonkiem, naszą rodziną, klasztorem, probostwem. Niektórzy reagują na rozczarowanie rezygnacją. Godzą się po prostu z życiem takim, jakie ono jest. Jednak w ich sercach zamiera wszelka witalność i wszelka nadzieja. Marzenia o życiu zostają pogrzebane. A przecież także i rozczarowanie mogłoby doprowadzić mnie do ukrytego we mnie skarbu...
(fragment książki)
Spis treści
Wprowadzenie
I. Duchowość autorytarna
II. Powstanie duchowości nieautorytarnej
a) Przykłady biblijne
b) Tradycja monastyczna
c) Reguła świętego Benedykta
d) Psychologiczne aspekty duchowości nieautorytarnej
e) Duchowość nieautorytarna w bajkach
III. Rozwój duchowości nieautorytarnej
a) Dialog z myślami i uczuciami
b) Rozmowa z moimi chorobami
c) Stosunek do moich ran i blizn
d) Doświadczenie poczucia niemocy i klęski
e) Duchowość nieautorytarna a wspólnota
IV. Pokora i poczucie humoru jako główne rysy
życia chrześcijańskiego
Zakończenie
Wstęp
W historii duchowości istnieją, między innymi, dwa prądy: duchowość autorytarna oraz duchowość nieautorytarna. Duchowość nieautorytarna zakłada, iż Bóg przemawia do nas nie tylko poprzez Biblię i Kościół, lecz przede wszystkim poprzez nas samych, poprzez nasze myśli i uczucia, poprzez nasze ciało, nasze marzenia, poprzez nasze rzekome słabości, a zwłaszcza poprzez nasz ból. Duchowość tę praktykowali przede wszystkim mnisi; dawni mnisi rozpoczynali swe praktyki religijne od bliższego poznania własnych namiętności i w ogóle od samopoznania, aby w ten sposób rozpoznać i spotkać Boga prawdziwego. Zasadę tego typu duchowości sformułował Ewa-griusz Pontyjski w słynnym powiedzeniu: "Jeżeli chcesz poznać Boga, poznaj najpierw samego siebie". Wznoszenie się ku Bogu zakłada zanurzenie się w naszą "wewnętrzność", w głębiny podświadomości. Duchowość nieautorytarna nie traktuje drogi prowadzącej do Boga jako jednokierunkowej uliczki, którą postępuje się ku Niemu; droga do Boga wiedzie bowiem raczej poprzez bezdroża
Fragment tekstu
(...)
b) Rozmowa z moimi chorobami
Duchowość nieautorytarna uczy nas także innego stosunku do naszych chorób. W każdym z nas tkwi podświadome pragnienie życia w zdrowiu. Często nasze choroby odczuwamy jako klęskę, ponieważ świadczą one o tym, iż nie możemy na tyle panować nad sobą, by pokonywać wszelkie spotykające nas przeciwności - dopuszczamy do siebie ataki jakiegoś wirusa, nasze ciało reaguje na stresy i trudności. Często złościmy się w takich wypadkach, pragnąc ponownie zdobyć władzę nad naszym ciałem za pomocą lekarstw, za pomocą zdrowego odżywiania czy uprawiania sportu. Na pewno dobrze jest prowadzić zdrowy tryb życia. Niech nam się jednak nie wydaje, iż istnieje jakiś sposób, który będzie nam gwarantować zdrowie, ponieważ tym samym znowu zaczniemy hołdować fałszywym ideałom doskonałości. Bardzo często choroba jest daną nam szansą odkrycia w sobie skarbu. Zachowując zdrowie, dalej żylibyśmy na powierzchni życia, zaprzepaszczając naszą prawdziwą istotę. Nie jesteśmy ze swej natury istotami tak wrażliwymi na Boga, byśmy mogli żyć o własnych siłach tak, jakby On tego dla nas pragnął. Często choroba jest głosem Boga, który chce doprowadzić nas do prawdy i wskazać nam ukryty w nas skarb. Chcielibyśmy tu omówić tylko kilka przykładów możliwości nawiązania rozmowy z naszymi chorobami i sposobów, za pomocą których Bóg pragnie doprowadzić nas do ukrytego skarbu. Choroba może się stać szansą odkrycia w nas nowych możliwości, choć równocześnie może się jednak zdarzyć, że będzie ona doprowadzać nas do rozpaczy, że będziemy czuli się bezsilni wobec bólu, który nas dręczy. Często nie umiemy dostrzec najmniejszego sensu w naszych dolegliwościach. Nie umiemy pojąć, co chcą nam dać do zrozumienia. Być może jednak właśnie ten bezsens, ten smutek spowodowany utratą zdrowia, ten mrok bólu otworzy nas na Boga, tak iż zaprzestaniemy wszelkich prób polegania na sobie samym, i poddamy się całkowicie Jego woli.
Zdarza się często, iż księża w trakcie odprawiania Mszy św. zaczynają się obawiać zasłabnięcia. (...)
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału Spiritualitat von unten
Seria MUNSTERSCHWARZACHER KLEINSCHRIFTEN, Bd. 82 Vier-Turme-Verl., 1994
Copyright for the Polish translation by Wydawnictwo WAM, Kraków 1995, 2003
Redakcja Stanisław Obirek SJ, Maria Wolańczyk
Projekt okładki i stron tytułowych Andrzej Sochacki
ISBN 83-7318-087-7
wydanie drugie, 2003
WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26 31-501 Kraków
tel. (012) 429 18 88 fax (012) 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
DZIAŁ HANDLOWY
tel. (012)429 18 88 wew. 322, 348, 366 (012) 423 75 00
fax(012)43032 10 e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ
http://WydawnictwoWam.pl
Druk i oprawa
Drukarnia Wydawnictwa WAM
ul. Kopernika 26 31 -501 Kraków