Herbert Oleschko

Aniołów dyskretny lot

Kategoria  objawienia, cuda

Wydawnictwo Calvarianum
Cena 17.80 zł
ISBN 83-90-22037-7
224 strony
format 140x230 mm
oprawa miękka
Kalwaria Zebrzydowska 199
waga 0.314 kg
nr kat. Rhema 00039
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Rozważania o istnieniu i naturze dobrych duchów mogą wydać się obecnie zagadnieniem wyłącznie literackim lub historycznym. U schyłku XX wieku mało kto przejmuje się dobrymi i zlymi duchami, łączenie z ludźmi wierzącymi, a nawet niektórymi osobami duchownymi. Pozornie wydaje się, że świat funkcjonuje - lepiej lub gorzej - bez udziały białego i czarnego anielstwa, człowiek oduczył się wzywać w trudnych chwilach pomocy swego osobistego duchowiego opiekuna. Nie znaczy to bynajmniej, że pomoc taka nie jest już potrzebna. Poszukiwana jest ona raczej w innych wymiarach życia i rzeczywistości.
Właściwie to całe "theatrum angelorum" - powie umysł skończenie rozsądny i konkretny - mmożna włożyć dziś między bajki. Mentalność współczesnego człowieka zanurzyłą ostatniego diabła w formalinie, a anielskim skrzydłom - upchanym gdzieś po muzealnych szafach - rade są już tylko mole. Takie sceptyczne podejście nie jest wszkże w kwestii duchów niczym oryginalnym. Istnienie aniołów podważali już - na całe wieki przed współczesnymi miłośnikami monizmu materialistycznego - biblijni saduceusze.


Spis treści



OD AUTORA

A. Sapientia

Wizja Jakuba
Rozdział I. PRAOBRAZ BOSKIEGO POSŁAŃCA W MITOLOGIACH ŚWIATA
Rozdział II. ANIOŁOWIE w PIŚMIE ŚWIĘTYM
Rozdział III. WIOSNA. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ ANGELOLOGII
1. Platon, Arystoteles i św. Paweł Apostoł
2. Ojcowie Kościoła
3. Św. Augustyn
Rozdział IV. LATO ANIOŁÓW
1. Pseudo-Dionizy Areopagita
2. Św. Tomasz z Akwinu
3. Zenit
Rozdział V. DŁUGA JESIEŃ DUCHÓW
1. Chrześcijańska angelologia nowożytna
2. Zaplecze dogmatyczne
3. Kult
Rozdział VI. PODSUMOWANIE
Rozdział VII. ANIOŁOWIE W KONCEPCJACH NIEORTODOKSYJNYCH
1. Apokryfy
2. Gnostycyzm
3. Kabała
4. Emanuel Swedenborg
5. William Blake
6. Duchy seansów spirytystycznych
7. New Age
8. Kosmiczna próżnia czy duchowy ład?
BIBLIOGRAFIA


Wstęp

OD AUTORA

Przybywa nieznane * Umysł zbliża się do umysłu, świat do innego świata * Nad wszystkim czuwa duch, on prowadzi rękę i oko, on porusza język.

Rozważania o istnieniu i naturze dobrych duchów mogą wydać się obecnie zagadnieniem wyłącznie literackim lub historycznym. U schyłku XX wieku mało kto przejmuje się dobrymi i złymi duchami, łącznie z ludźmi wierzącymi, a nawet niektórymi osobami duchownymi. Pozornie wydaje się, że świat funkcjonuje - lepiej lub gorzej - bez udziału białego i czarnego anielstwa, człowiek oduczył się wzywać w trudnych chwilach pomocy swego osobistego duchowego opiekuna. Nie znaczy to bynajmniej, że pomoc taka niejest już potrzebna. Poszukiwana jest ona raczej w innych wymiarach życia i rzeczywistości.
Właściwie to całe "theatrum angelorum" - powie umysł skończenie rozsądny i konkretny - można włożyć dziś między bajki. Mentalność współczesnego człowieka zanurzyła ostatniego diabła w formalinie, a anielskim skrzydłom - upchanym gdzieś po muzealnych szafach - rade są już tylko mole. Takie sceptyczne podejście nie jest wszakże w kwestii duchów niczym oryginalnym. Istnienie aniołów podważali już - na całe wieki przed współczesnymi miłośnikami moni-zmu materialistycznego - biblijni saduceusze.
Ten, kto staje dzisiaj w obronie aniołów, naraża się na posądzenie o artretyzm umysłowy. Zdając sobie z tego sprawę, zastanawiałem się długo, w jaki by tu sposób bożych posłów zaaplikować ludziom ery komputerowej; jedno wiedziałem na pewno - tekst powinien stronić od autorytatywnych sądów i nie może rościć sobie prawa do obiektywizmu. Czyż jest on zresztą w materii tak subtelnej możliwy? Są teksty, z którymi autorzy bywają związani szczególnie mocno. Abstrahując od wartości poznawczych, dają one wymierną dla autora korzyść: otwierają ciemną stronę jego psychiki i dobrze jeżeli potrafią również poruszyć umysł czytelnika.
Nie jestem "zawodowym" angelologiem, aczkolwiek od dłuższego czasu zagadnienie to nie pozostaje mi obojętne i obce. Angelologia od kilku wieków nie zajmuje eksponowanego miejsca na uczelniach teologicznych. Nie znaczy to, że tematyka ta została zupełnie zarzucona: przesunęła się z groźnie najeżonego perykopami i komentarzami traktatu teologicznego do publikacji o charakterze egzegetycznym, historycznym, literackim, eseistycznym, dydaktycznym. Celem mojej książki nie jest agitacja w kwestii kultu anielskiego, czytelnikowi zostaną darowane passusy moralizatorskie i płaczliwe jeremiady nad zepsuciem świata. Niezbyt szczęśliwe byłoby również przyjęcie formuły suchej rozprawy naukowej z przypisami, gdyż książka jest adresowana do szerszego kręgu osób, zarówno do miłośników aniołów, jak i do stanowiących prawdopodobnie większość malkontentów powątpiewających w aktualność misji skrzydlatych przyjaciół, ale nie negujących całkowicie ich istnienia. Nie jest moim zamiarem zastąpić refleksję, bardziej byłbym rad pobudzić czytelnika do samodzielnych przemyśleń. Mając na uwadze tych, którzy zechcą być może kiedyś sięgnąć po inne opracowania o aniołach, podaję wykorzystaną przeze mnie bibliografię. Niestety, książek w języku polskim o dobrych duchach jak na lekarstwo, z nich mogę polecić jedynie wydane przez Michalineum dzieło Hubera Mój anioł pójdzie przed tobą;


Fragment tekstu

(...)

2. Ojcowie Kościoła

Uważa się, iż pierwsze kilka wieków chrześcijaństwa to czasy głębokiej wiary, heroicznych czynów prowadzących nieraz do męczeńskiej śmierci, a zarazem niskiego poziomu intelektualnego. Stereotypowi temu przeczą zaskakujące nie tylko żarliwością wiary, ale również logiką argumentacji i rozsądkiem dzieła myślicieli chrześcijańskich działających w wiekach II - VI (schyłek epoki pa-trystycznej wyznacza w Europie osoba papieża św. Grzegorza I Wielkiego, na Wschodzie ostatnim był św. Jan z Damaszku), a określanych przez historię nie zawsze adekwatną nazwą "Ojcowie Kościoła". Niestety, na ogół obfita spuścizna Ojców bliska jest obecnie (poza wyjątkami) wyłącznie znawcom patrystyki.
Wypowiedzi Ojców dotyczące duchów zdumiewają nas dzisiaj trzeźwością obserwacji i rozsądkiem, przenikliwością i dociekliwością umysłu. Zajmowali się przede wszystkim stosunkiem aniołów do ludzi, nie mieli najmniejszych wątpliwości co do istnienia bytów anielskich. Powszechne było wśród nich zarazem przekonanie, że dogłębne poznanie natury duchów przez umysł ludzki nie jest możliwe, a ludzka prawda obejmuje jedynie cząstkę pełnej wiedzy o aniołach.
Poglądy o naturze posłańców były w epoce patrystycznej rozbieżne: jedni uważali, że dobre duchy posiadają ciało zbudowane z subtelnej materii (Tertulian, św. Justyn, Klemens Aleksandryjski, św. Ireneusz, Atenagoras, św. Ambroży, św. Cyprian). Inni z kolei (św. Augustyn oraz św. Grzegorz z Nazjanzu) zakładali ognisto-powietrzną naturę subtelnego ciała duchów, św. Bazyli mówi o ciele powietrznym lub niepalnym ogniu. Św. Jan z Damaszku oraz papież św. Grzegorz I Wielki twierdzili, że wobec ludzi aniołowie są bezcieleśni, a wobec Boga są cieleśni. Inni Ojcowie Kościoła skłaniali się raczej ku niecielesności aniołów: Euzebiusz z Cezarei (rozumni i niecieleśni), Grzegorz z Nyssy (niecieleśni i różni gatunkowo od ludzi), św. Jan Chryzostom (niecielesne wojsko Boga). Wbrew żydowsko-apokaliptycznym i gnostyckim poglądom, Ojcowie z zacięciem bronili tezy o stworzeniu aniołów, stanowczo zwalczali heretyckie angelologie przypisujące duchom udział w dziele stworzenia.
Wypowiedzi Ojców Kościoła o aniołach porozrzucane są w różnych listach, homiliach, egzegezach i traktatach. Żaden z nich nie napisał niczego, co moglibyśmy nazwać dziś summą angelologiczną. Spróbujmy zapoznać się z niektórymi najważniejszymi wypowiedziami i opiniami Ojców o bożych posłańcach.(...)


Strona redakcyjna

RECENZENT
Jerzy Witkowski
OPINIA TEOLOGICZNA
O. doc. Tadeusz Dionizy Łukaszuk OSPPE Kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie
GRAFIKA Robert Guzik
Na okładce, wyklejkach i stronie tytułowej
wykorzystano fragment Mistycznych narodzin Sandro Botticelliego
Reprodukowany w książce cykl grafik Roberta Guzika Wędrując z aniołami (1996)
jest - podobnie jak okładka - interpretacją arcydzieł tematu anielskiego
Kolejność grafik zamierzona, podobieństwo do osób i bytów widzialnych nieprzypadkowe
KONSULTACJA OPRAWY GRAFICZNEJ
Julian Roś
ADIUSTACJA
Izabela Kleszczowa
REDAKCJA TECHNICZNA AUTORA

Imprimatur
Kuria Metropolitalna Krakowska
Kraków, 19 stycznia 1996 r. Wikariusz Generalny - Bp Kazimierz Nycz
Notariusz - Ks. Kazimierz Moskala Cenzor - O. doc. Tadeusz Dionizy Łukaszuk OSPPE

Copyright by Herbert Oleschko 1996

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the permission of Herbert Oleschko, ul. Topografów 40, 30-399 Kraków Dzieło chronione jest w całości i we wszystkich częściach składowych przepisami prawa autorskiego. Przedruki, reprodukcje, przekłady, mikrofilmowanie, przenoszenie i gromadzenie danych w systemach elektronicznych oraz inne sposoby wykorzystania jedynie za zgodą autora: Herbert Oleschko, ul. Topografów 40, 30-399 Kraków

ISBN 83-90-2203-7-7

Wydawnictwo oo. Bernardynów "Calvarianum"
Kalwaria Zebrzydowska, ul. Bernardyńska 46

Wydanie I.
Oddano do druku w kwietniu 1996 r.
Ark. wyd. 19.25
Ark. druk. 14
Druk ukończono w maju 1996 r.









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania