Ks. Antoni Nadbrzeżny

Od Matki Odkupienia do Matki wszystkich wierzących. Mariologia Edwarda Schillebeeckxa

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo KUL
Cena 5.00 zł
ISBN 83-7363-307-3
(gabaryt L - 2XL)
waga 0.329 kg
nr kat. Rhema 38056
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Celem niniejszej pracy jest krytyczna prezentacja mariologii Edwarda Schillebeeckxa OP, ukazanie jej genezy i rozwoju od koncepcji przedsoborowych do ujęć współczesnych, wykazanie związku z przemianami charakterystycznymi dla naszej epoki oraz wytyczenie obszaru dla dalszych poszukiwań. Teologia flamandzkiego dominikanina doskonale odzwierciedla wielość współczesnych nurtów ideowych ubiegających się o trwałe prawo do interpretacji treści katolickiej wiary. Badania przeprowadzone nad myślą profesora z Nijmegen pozwoliły stworzyć zwartą i pełną konstrukcję mariologii oraz wyeksponować jej najbardziej charakterystyczne cechy. (z Zakończenia). (Rh)


Spis treści

O SCHILLEBEECKXA MARIOLOGII W KONTEKŚCIE
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP

Rozdział I: BIBLIJNA IKONA MARYI
1. Biblijne podstawy języka mariologicznego
1.1. Przeszłość w świecie teraźniejszości
1.2. Teraźniejszość i przeszłość w perspektywie obietnicy
1.3. Trwały element w teraźniejszości, przeszłości i przyszłości
2. Epifanijna funkcja Maryi
3. Misterium wiary Maryi

Rozdział II: HISTORIOZBAWCZA IKONA MARYI
1. Ku mariologii historiozbawczej
2. Odkupienie osoby Maryi
2.1. Dziewictwo Maryi
2.2. Maryjne fiat
2.3. Komunia z Chrystusem cierpiącym
2.4. Maryja w tajemnicy zesłania Ducha Świętego i wniebowzięcia
3. Matka Odkupienia
3.1. Dziewicze macierzyństwo Maryi i uniwersalne znaczenie fiat
3.2. Udział Maryi w ofierze krzyża
3.3. Udział Maryi w chwale
3.4. Pośrednictwo Maryi

Rozdział III: EKLEZJALNA IKONA MARYI
1. Eklezjotypiczny charakter mariologii
2. Kościół jako sakrament dialogu
2.1. Dialogiczny wymiar Kościoła
3. Matka wszystkich wierzących
3.1. W poszukiwaniu mariologicznej zasady
3.2. Sakramentalny rys maryjnego macierzyństwa
3.3. Epifanijny charakter macierzyństwa Maryi
3.4. Macierzyństwo jako diakonia
3.5. Maryja jako typ Kościoła
3.6. Maryja w relacji do Kościoła sakramentalnego i hierarchicznego

Rozdział IV: LITURGICZNA IKONA MARYI
1. Liturgia jako źródło mariologii
2. Specyfika kultu maryjnego
2.1. Magnificat jako biblijna podstawa kultu maryjnego
3. Fenomen pobożności ludowej i doświadczenia objawień maryjnych
3.1. Ekspresywna funkcja pobożności ludowej
3.2. Funkcja objawień maryjnych w życiu religijnym człowieka
3.3. Maryja w przepowiadaniu
4. Modlitwa maryjna
4.1. Ogólna charakterystyka modlitwy
4.2. Modlitwa różańcowa
4.3. Dogmatyczny aspekt różańca
4.4. Różaniec modlitwą rodzinną
5. Deformacje kultu maryjnego
5.1. Błędna interpretacja zasady per Mariam ad Iesum
5.2. Błędne stosowanie ludzkich analogii
5.3. Instrumentalne traktowanie kultu maryjnego
5.4. Anachronizm lingwistyczny

Rozdział V: PRZYSZŁOŚĆ MARIOLOGII
1. Perspektywy merytoryczne
2. Perspektywy metodologiczne

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA
RESUME
SAMENVATTING
INDEKS NAZWISK









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania