Grzegorz ks Dziewulski

Świadectwo chrześcijańskie jako znak wiarygodności Kościoła

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo KUL
Cena 26.60 zł
ISBN 978-83-7702-160-6
(gabaryt L - 2XL)
waga 0.441 kg
nr kat. Rhema 36620
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Spis treści

WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE (ks. Marian Rusecki)
WSTĘP

1. TEOLOGICZNE POJĘCIE ŚWIADECTWA
1.1. GENEZA I ZNACZENIE TERMINU "ŚWIADECTWO" W PIŚMIE ŚWIĘTYM
1.1.1. Świadectwo w Starym Testamencie
1.1.2. Świadectwo w Nowym Testamencie
1.2. PERSONALISTYCZNY CHARAKTER ŚWIADECTWA
1.2.1. Świadek jako hermeneuta poznanych wydarzeń
1.2.2. Świadectwo jako akt międzyosobowej komunikacji
1.2.3. Niezbywalność zaangażowania świadka w akcie świadectwa
1.2.4. Osobiste doświadczenie wiary warunkiem świadectwa
1.3. TEOLOGICZNE ŹRÓDŁA I CHARAKTER ŚWIADECTWA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO
1.3.1. Baptyzmalne włączenie w prorockie posłannictwo Chrystusa
1.3.2. Konfirmalne posłanie do świadczenia w świecie
1.3.3. Nieodzowność otrzymania daru Ducha Świętego
1.3.4. Wymiar ewangelizacyjny
1.3.5. Cel świadectwa

2. PODMIOT I PRZEDMIOT ŚWIADECTWA
2.1. ŚWIADKOWIE W STARYM TESTAMENCIE
2.1.1. Świadectwo Jahwe
2.1.2. Izrael i prorocy jako świadkowie Jahwe
2.1.3. Świadectwo Jana Chrzciciela
2.2. ŚWIADECTWO JEZUSA CHRYSTUSA I O JEZUSIE CHRYSTUSIE
2.2.1. Jezus Chrystus jako świadek podstawowy
2.2.2. Ojciec jako świadek
2.2.3. Duch Święty jako świadek
2.2.4. Świadectwo Pism oraz ludzi
2.3. ŚWIADECTWO KOŚCIOŁA I W KOŚCIELE
2.3.1. Świadectwo Apostołów
2.3.2. Świadectwo składane przez Kościół i we wspólnocie Kościoła
2.3.3. Jedność i wielość świadectwa wiary

3. FORMY ŚWIADECTWA
3.1. ŚWIADECTWO SŁOWA
3.1.1. Przepowiadanie słowa Bożego jako świadectwo
3.1.2. Dialog
3.1.3. Katecheza
3.1.4. Wyznanie wiary
3.2. ŚWIADECTWO ŻYCIA
3.2.1. Synteza Ewangelii i życia
3.2.2. Wybory moralne
3.2.3. Zaangażowanie w życie wspólne
3.2.4. Życie zakonne
3.2.5. Liturgia
3.2.6. Świadectwo w wychowywaniu i w nauczaniu
3.2.7. Współpraca ekumeniczna
3.3. MĘCZEŃSTWO
3.3.1. Męczeństwo w Piśmie Świętym
3.3.2. Oryginalność chrześcijańskiego męczeństwa
3.3.3. Teologia męczeństwa w nauczaniu Ojców Kościoła
3.3.4 Męczeństwo a Kościół

4. UWIARYGODNIENIE KOŚCIOŁA W ŚWIADECTWIE I PRZEZ ŚWIADECTWO
4.1. MARTYROLOGICZNY WYMIAR WIARYGODNOŚCI KOŚCIOŁA W KONTEKŚCIE JEGO PRAKSEOLOGICZNO-SEMEJOLOGICZNEGO UZASADNIANIA W TEOLOGII FUNDAMENTALNEJ
4.1.1. Od apologetycznego dowodzenia do teologiczno- fundamentalnego uwiarygodniania
4.1.2. Wiarygodność martyrologiczna i jej weryfikacja
4.1.3. Nowsze propozycje uzasadniania wiarygodności Kościoła
4.2. ROZPOZNANIE ŚWIADECTWA
4.3. ŚWIADECTWO JAKO MOTYW WIARYGODNOŚCI KOŚCIOŁA
4.3.1. Świadectwo wyrazem i wezwaniem do wiary w Chrystusa
4.3.2. Udział i rola Ducha Świętego w świadectwie Kościoła i chrześcijan
4.3.3. Świadek nosicielem zbawczej prawdy
4.3.4. Przesłanki dla sformułowania argumentu martyrologicznego
4.3.5. Siła motywacyjna i stopień pewności argumentu martyrologicznego

ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
ZUSAMENFASSUN


Fragment tekstu

Za osiągnięcie monografii należy uznać sformułowanie martrologicznego argumentu wiarygodności Kościoła na podstawie Pisma Świętego oraz współczesnego nauczania Kościoła. Obszernie i w pogłębiony sposób przedstawiono istotę bycia świadkiem i składanego przezeń świadectwa wiary w perspektywie teologicznej i antropologicznej. Kryterium to poszerza dotychczasowy zakres motywów wiarygodności Kościoła o 'nowy' znak - zrozumiały, powszechnie dostępny i o dużej sile przekonywania. (z Zakończenia)(Rh)









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania