Karol Wojtyła

Miłość i odpowiedzialność

Kategoria  Jan Paweł II

Towarzystwo Naukowe KUL
Cena 48.00 zł
ISBN 978-83-7306-024-1
256 stron
format 24x17x1,6 cm
oprawa miękka
Lublin 2001
waga 0.434 kg
nr kat. Rhema 03327
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Spis treści

Wprowadzenie
Wstęp do wydania I
Wstęp do wydania II
OSOBA A POPĘD
Analiza słowa "używać"
Osoba jako podmiot i przedmiot działania
Pierwsze znaczenie słowa "używać"
Miłość jako przeciwieństwo "używania"
Drugie znaczenie słowa "używać"
Krytyka utylitaryzmu
Przykazanie miłości a norma personalistyczna
Interpretacja popędu
Instynkt czy popęd?
Popęd seksualny jako właściwość jednostki
Popęd seksualny a istnienie......*
Interpretacja religijna
Interpretacja rygorystyczna
Interpretacja "libidystyczna"
Uwagi końcowe
OSOBA A MIŁOŚĆ
Analiza metafizyczna miłości
Słowo "miłość"
Miłość jako upodobanie
Miłość jako pożądanie
Miłość jako życzliwość
Problem wzajemności
Od sympatii do przyjaźni
Miłość oblubieńcza


Wstęp

(...)
Książka, która w tej chwili trafia do rąk Czytelnika, ma swoją historię. Po raz pierwszy ukazała się 20 lat temu. Przy współczesnym rytmie produkcji pisarskiej i wydawniczej oznacza to długi okres nawet w dziedzinie filozofii, w której dzielą starzeją się wolniej. A przecież książka ta ma jeszcze swą długą prehistorię. Prehistorią pisaną doświadczeniem wielu ludzi, które w jakiś sposób stawało się doświadczeniem samego Autora, jako ich duszpasterza i przyjaciela, współprzeżywającego ich najbardziej intymne sprawy. Doświadczenie to zbiegło się i niejako spotkało z jego własnym tychże spraw wyczuciem, sprowokowało do refleksji i przemyśleń wyzwalając z czasem potrzebą dania im świadectwa. Świadectwo to znalazło swój wyraz najpierw w formie wykładów, wygłoszonych w latach 1958-59 w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, by w końcu przybrać postać książki Miłość i odpowiedzialność, wydanej w r. 1960 przez TN KUL (Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego) w Lublinie.
Od tej chwili dzieło zaczyna żyć swym własnym, samodzielnym życiem. Odtąd ono samo niejako pisze swoje dzieje. Habent sua fata libelli... Pisze ono je sobie samemu, a poniekąd również swemu Autorowi.
Dzieje te to głównie dzieje spotkania tych doświadczeń i tego świadectwa, któremu ono daje wyraz, z koncepcjami i propozycjami, które chcą się powołać na to samo źródło, a przynajmniej w tym samym źródle szukają dla siebie legitymacji i uprawomocnienia. (...)


Fragment tekstu

(...)
Interpretacja "libidystyczna'
Wypaczenie w kierunku przesadnego rygoryzmu - w którym odkryliśmy zresztą swoisty przejaw myślenia utylitarystycznego (extrema se tangunt!) - nie jest jednakże na ogół biorąc tak częste jak przeciwne mu wypaczenie, które nazwiemy tutaj "libidystycznym". Nazwa ta nawiązuje do łacińskiego słowa libido (rozkosz płynąca z użycia), którym posłużył się w swojej interpretacji popędu seksualnego Z. Freud. Pomińmy w tym miejscu szersze omówienie freudowskiej psychoanalizy, jego teorii podświadomości. Freud uchodzi za przedstawiciela panseksualizmu, skłonny jest bowiem wszelkie przejawy życia ludzkiego, poczynając już od spotykanych u niemowlęcia, tłumaczyć jako przejawy popędu seksualnego. Wprawdzie tylko niektóre z tych przejawów zwracają się wprost i wyraźnie do przedmiotów i wartości seksualnych, wszystkie jednak zwracają się bodaj pośrednio i niewyraźnie do rozkoszy, libido, a rozkosz ta ma zawsze znaczenie seksualne. Stąd Freud mówi przede wszystkim
o popędzie do rozkoszy (Libido-trieb), a nie o popędzie seksualnym. W tym miejscu ważne jest właśnie to, że popęd seksualny w jego ujęciu jest zasadniczo popędem do rozkoszy.
Takie postawienie sprawy jest następstwem partykularystycznego
i czysto subiektywistycznego widzenia człowieka. W ujęciu tym o istocie popędu seksualnego decyduje to, co stanowi najbardziej wyrazistą i narzucającą się treść ludzkich przeżyć w dziedzinie seksualnej. Treścią taką - zdaniem Freuda - jest właśnie owa rozkosz - libido. Człowiek pogrąża się w niej, kiedy staje się jego udziałem, a dąży do niej, kiedy jej nie przeżywa, jest więc wewnętrznie zdeterminowany do jej szukania. Szuka jej wciąż i poniekąd we wszystkim, co czyni. Ona jest jak gdyby celem pierwszorzędnym popędu seksualnego, a nawet całego życia popędowego w człowieku - celem per se. Przekazywanie życia, prokreacja, jest w tym ujęciu tylko jakimś celem ubocznym - celem per accidens. Cel obiektywny popędu jest więc w tym ujęciu dalszy i jakby nieistotny. Człowiek został zarysowany przez psychoanalizę tylko jako podmiot, a nie jako przedmiot, jeden z przedmiotów obiektywnego świata. (...)


Strona redakcyjna

Redaktor książki
Anna Czabaj
Projekt okładki
Krzysztof Kurzątkowski
Copyright by Towarzystwo Naukowe KUL 2001
ISBN 83-7306-024-3
TOWARZYSTWO NAUKOWE
KATOLICKIEGO UNIWERSYTETU LUBELSKIEGO
ul. Gliniana 21, 20-616 Lublin l,
skr. poczt. 123
tel. (0-81) 525-01-93,
tel./fax (0-81) 524-31-77
e-mail: tnkul@kul.lublin.pl
http://www.kul.lublin.pl/tn/
Dział Marketingu i Kolportażu
tel. (0-81) 524-51-71
"Petit" s.c., 20-331 Lublin,
ul. Grenadierów 13







Inne książki tego autora







Miłość i odpowiedzialność (książka)
Karol Wojtyła
Towarzystwo Naukowe KUL
55.00 zł

U podstaw odnowy - studium o realizacji Vaticanum II (książka)
Karol Wojtyła
Wydawnictwo Unum
9.00 zł

Z Karolem Wojtyłą myśląc Ojczyzna (książka)
Karol Wojtyła
Wydawnictwo KUL
39.00 zł

Wykłady lubelskie (książka)
Karol Wojtyła
Towarzystwo Naukowe KUL
36.00 zł

Brat naszego Boga (książka)
Karoł Wojtyła
Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna
17.00 zł














Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania