Notka
Rozważania dotyczące kwestii związanych z edukacją ekologiczną i wskazujące w kontekście pogłębiającego się kryzysu ekologicznego na konieczność podejmowania wszechstronnych i powszechnych działań wychowawczych w celu ukształtowania nowego sposobu pojmowania, przeżywania, wartościowania i użytkowania przyrody.
Problematyka ekologiczna nabiera coraz większego znaczenia. Spowodowane to jest ciągle wzrastającymi zagrożeniami i niszczeniem środowiska naturalnego przez człowieka. Schną lasy albo są wycinane, niszczeje flora i fauna, coraz bardziej ziemia zaśmiecana jest odpadami przemysłowymi zmniejszanie się warstwy ozonowej powoduje "efekt cieplarniany" i zmiany klimatyczne, atmosfera niszczona jest poprzez stosowanie aerozoli i niektóre substancje chłodzące. Szaleni naukowcy - bo tak ich można nazwać - zapowiadają klonowanie człowieka i krzyżowania genetyczne między człowiekiem a zwierzętami. To tylko niektóre zagrożenia dla środowiska i człowieka.
A przecież Bóg powierzył człowiekowi ziemię po to, by nad nią panował i ją ubogacał. W Księdze Rodzaju, po opisie stworzenia świata i człowieka, mężczyzny i kobiety, Bóg wypowiada słowa: ,,Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną, abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi" (Rdz 1,28). Według zamysłu Bożego człowiek ma poddać sobie ziemię, ale tak, by sam mógł rozmnażać się i zaludniać ziemię, a temu przeszkadza, lub wręcz może uniemożliwić zanieczyszczanie jej środowiska.
Sam Jezus Chrystus miał nastawienie ekologiczne. W przyrodzie widział dzieło Boga, Stworzyciela. Chętnie przebywał na łonie przyrody, wędrując przez wsie i miasteczka palestyńskie. W swoim nauczaniu, zwłaszcza w przypowieściach bardzo często wspominał rośliny i zwierzęta.
Cieszę się z tego, że problematyka ekologiczna nabiera coraz większego znaczenia w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Świadczą o tym częste sympozja poświęcone tym zagadnieniom, liczne publikacje z tego zakresu, działalność katedr Filozofii Ekologii i Bioetyki na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej, międzywydziałowego Centrum Ekologii Człowieka i Bioetyki oraz katedry Ekoteologii i Bioetyki na Wydziale Teologicznym. Istnieje zamiar przekształcenia specjalności ekologicznej w kierunek ochrony środowiska. Wszystkie te inicjatywy witać należy z radością.
Z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego związek ma także pierwszy tom serii wydawniczej Chrześcijaństwo i Edukacja Ekologiczna noszący tytuł: Edukacja ekologiczna na progu XXI wieku. Stan - możliwości - programy. Związek ten wyrażony jest znaczącym udziałem pracowników Uniwersytetu w Radzie Programowej, Komitecie Redakcyjnym oraz wśród autorów artykułów. Witając z radością pierwszy tom nowej serii wydawniczej pragnę wyrazić życzenie, by wkrótce powstały i mogły być wydane następne tomy i by były one zawsze ciekawe i na wysokim poziomie naukowym.
Ks. prof. dr hab. Roman Bartnicki
Rektor Uniwersytetu Kardynał Stefana Wyszyńskiego w Warszawie