Notka
Jak można trwać przy Bogu Miłości w obliczu bezgranicznego cierpienia, jakiego ludzkość nieustannie doświadcza w swojej historii? Dlaczego w ogóle istnieje cierpienie, skoro Bóg jest dobry i potężny? Szczególnie cierpienie niewinnych jest i pozostanie wielkim pytaniem do Boga. Nurtuje ono ludzi zwłaszcza w obliczu osobistych kryzysów, niszczących wojen i wielkich klęsk żywiołowych, jak powodzie czy trzęsienia ziemi...
Te stare jak świat pytania ciągle na nowo poruszają każde pokolenie wierzących w Boga. Żadne udzielone w historii wyjaśnienia nie stanowią przecież odpowiedzi ostatecznej.
Jeśli Johannes B. Brantschen ośmiela się mówić o cierpieniu, to nie po to, aby nieść cierpiącym tanie pocieszenie. Chce zastanowić się nad cierpieniem wspólnie ze zdrowymi i szczęśliwymi, aby odnaleźli nadzieję, która pozwoli im na chrześcijańskie przeżywanie cierpienia, nieodłącznie związanego z ludzkim życiem. W chrześcijaństwie nie chodzi bowiem o to, aby pocieszać cierpiących nadzieją lepszego życia w przyszłym świecie, ani tym mniej o bagatelizowanie cierpienia, lecz o nadzieję wbrew wszelkiej nadziei, że ostatnie słowo należy do Boga, który jest Miłością.
Johannes B. Brantschen, emerytowany profesor teologii we Fryburgu (Szwajcaria), autor książki Warum lässt der gute Gott uns leiden? ("Dlaczego dobry Bóg każe nam cierpieć?").
Spis treści
Przedmowa
Wprowadzenie
Mowa czy milczenie?
Skandal cierpienia
Wyjaśnienie pojęć: cierpienie i zło
1. Stare i nowsze odpowiedzi
"Cierpienie jest karą"
Cierpienie jako Boże lekarstwo, czyli: Czy Bóg wychowuje nas przez cierpienie?
Piękno wszechświata
Cierpienie - cena miłości
Zakryte oblicze Ojca
Bilans pośredni
2. Trwać przy Bogu - mimo cierpienia, czyli: O chrześcijańskim podejściu do cierpienia
Pięć "uchwytów"
Hiob - wczoraj i dziś
Cierpienie - szkoła życia
Pocieszać się nawzajem w cierpieniu
Naśladowanie krzyża dzisiaj
Modlitwa skargi i oskarżenia
3. Nadzieja, czyli: Sam Bóg musi odpowiedzieć
Nadzieja wbrew wszelkiej nadziei
Czy wraz ze śmiercią wszystko się kończy?
A winowajcy?
Sąd i czyściec
A piekło?
Bóg, "Moc wolnego zdobywania", czyli: Nadzieja dla wszystkich
Epilog