Filip Ciepły

Chrześcijańska koncepcja kary kryminalnej a współczesne poglądy na karę

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo KUL
Cena 29.70 zł
ISBN 978-83-7702-082-1
(gabaryt L - 2XL)
waga 0.564 kg
nr kat. Rhema 30466
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Współczesne pytania o karę to między innymi: Jak karać w społeczeństwie liberalnym? Jakie kary najlepiej służą kontroli przestępczości? Czy w aktualnych warunkach społecznych kary powinny być łagodniejsze, czy surowsze? Jak karać przy obecnej wrażliwości i w świetle współczesnych standardów humanitarnych? Czy prawo karne i kara są w ogóle dzisiaj potrzebne?(...)
Celem niniejszej dysertacji jest zatem próba zrekonstruowania - na podstawie wskazanych źródeł - chrześcijańskiej koncepcji kary kryminalnej oraz jej konfrontacja z najistotniejszymi poglądami prezentowanymi we współczesnych debatach penologicznych.


Spis treści

Wstęp

Rozdział I. ZAGADNIENIE MORALNEJ DOPUSZCZALNOŚCI KARY W ŚWIETLE WYBRANYCH ŹRÓDEŁ CHRZEŚCIJAŃSKIEJ KONCEPCJI KARY

1. Dopuszczalność kary w świetle filozofii chrześcijańskiej
1.1. Potrzeba moralnego usprawiedliwienia kary
1.2. Personalistyczna koncepcja człowieka i jej znaczenie dla nauk penalnych
1.3. Odpowiedzialność osoby za przestępczy czyn
1.4. Ochrona naturalnych uprawnień osoby i wspólnoty uzasadnieniem stosowania kary
2. Dopuszczalność kary w świetle Objawienia chrześcijańskiego i teologii
2.1. Dopuszczalność kary w Piśmie Świętym
2.2. Dopuszczalność kary w Tradycji Kościoła
2.3. Dopuszczalność kary w teologii
3. Dopuszczalność: kary w świetle nauczania Kościoła i prawa kościelnego
3.1. Specyfika nauczania Kościoła jako źródła chrześcijańskiej koncepcji kary
3.2. Osoba ludzka i dobro wspólne jako fundamenty odpowiedzialności karnej w nauczania Kościoła
3.3. Dopuszczalność moralna kary w historycznym i wspołczesnym nauczaniu Kościoła
3.4. Kara w prawię kościelnym


Rozdział II. CHRZEŚCIJAŃSKA KONCEPCJA CELÓW KARY

1. Retrybucja
1.1. Retrybucja w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
1.2. Sprawiedliwość retrybutywna wartością moralną
1.3. Sprawiedliwość retrybutywna a miłosierdzie
2. Prewencja generalna
2.1. Prewencja generalna w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
2.2. Odstraszanie potencjalnych sprawców
2.3. Edukacyjne oddziaływanie kary na społeczeństwo
3. Prewencja specjalna
3.1. Prewencja specjalna w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
3.2. Kara jako bodziec i pomoc w poprawie przestępcy
3.3. Odstraszenie i unieszkodliwienie przestępcy
4. Ekspiacja i kompensacja
4.1. Ekspiacja i kompensacja w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
4.2. Kara a wina
4.3. Kara jako pokuta
4.4. Kara a kompensacja szkody
5. Integralna koncepcja celów kary
5.1. Integracja celów kary w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
5.2. Nierozłączność i komplementarność celów kary


Rozdział III. OCENA WSPÓŁCZESNYCH POGLĄDÓW PENOLOGICZNYCH W ŚWIETLE ZAŁOŻEŃ CHRZEŚCIJAŃSKIEJ KONCEPCJI KARY

1. Geneza współczesnych poglądów na karę
1.1. Kara w doktrynie oświecenia
1.2. Kara w ujęciu klasycznej szkoły prawa karnego
1.3. Kara w ujęciu pozytywnej i socjologicznej szkoły prawa karnego
1.4. Klasyczne poglądy kontestujące karę
2. Ocena współczesnych prewencyjnych koncepcji kary
2.1. Resocjalizacja
2.2. Uniemożliwienie popełnienia przestępstwa
2.3. Odstraszanie ogólne
2.4. Prewencja ogólna pozytywna
3. Ocena współczesnych retrybutywnych koncepcji kary
3.1. Kara w neoklasycyzmie
3.2. Komunikacyjne koncepcje kary
3.3 Ekonomiczne ujecie kary
4. Ocena współczesnych poglądów kontestujących karę
4.1. Nurt biologiczny i psychologiczny kontestacji kary
4.2. Kara w teoriach konfliktów społecznych
4.3. Abolicjonizm kary
4.4. Sprawiedliwość naprawcza

Zakończenie

Bibliografia









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania