Monika Waluś

Spiritus Sanctificator. Człowiek wobec Ducha świętego według ksiąg wyznaniowych luteranizmu (1529-1537)

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo KUL
Cena 29.70 zł
ISBN 978-83-7363-968-3
(gabaryt L - 2XL)
waga 0.488 kg
nr kat. Rhema 28881
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Zadaniem niniejszej pracy było przedstawienie nauki Ksiąg symbolicznych luteranizmu ( 1529-1537 ) na temat koncepcji człowieka wobec Ducha Świętego. W rozprawie, mającej charakter studium dogmatyczno-ekumenicznego, dokonano próby systematyzacji pneumatologii w kontekście antropologii Ksiąg symbolicznych.
Badania przeprowadzono na trzech etapach, odpowiadających strukturze wykładu tych ksiąg. Rozdział pierwszy ukazał człowieka w stanie upadku, bezradnego, poddanego w pełni skutkom grzechu pierworodnego.
[ ... ] W rozdziale drugim zaprezentowano środki, przez jakie działa Trzecia Osoba Boska w człowieku.
[ ... ] Rozdział trzeci przedstawił owoc działania Trzeciej Osoby Boskiej: człowieka, który jako iustus et peccator jest uświęcany przez Ducha.
[ ... ] Problematyka niniejszej pracy jest rozległa - obejmuje pneumatologiczną perspektywę antropologii, soteriologii, eklezjologii i eschatologii. Wskazane byłyby dalsze pogłębione studia nad pneumatologią Lutra i Melanchtona, zwłaszcza uwzględniające rozwój kształtowania się nauki o Duchu. Celowe byłoby dokonanie porównania pnematologii Lutra z ujęciem współczesnym. Na koniec wartościowe byłyby badania z zakresu teologii ekumenicznej: w jakiej mierze pneumatologia Reformacji może się okazać drogą do dialogu międzywyznaniowego?


Spis treści

Wstęp

Rozdział I
Homo peccator. Człowiek potrzebujący Ducha Bożego

1. Człowiek bez Ducha Bożego
1.1. Peccatum omne - grzech jako doświadczenie podstawowe
1.1.1. Pojęcie grzechu pierworodnego
1.1.2. Grzech aktualny - grzech pierworodny
1.1.3. Pierwotna sprawiedliwość
1.1.4. Dwie tablice dekalogu
1.1.5. Niewolna wola
1.1.6. Sola Scriptura
1.1.7. Pożądliwość jako grzech
1.2. Dualistyczna wizja człowieka
1.2.1. Grzeszne ciało
1.2.2. Totus homo

2. Świadek Chrystusa. Duch objawiający usprawiedliwienie grzesznika
2.1. Sola gratia - Duch Sprawca
2.1.1. Trzecia Osoba Trójcy Świętej
2.1.2. Pytanie o Trójcę i miejsce Ducha
2.1.3. Osoba i funkcja Ducha Bożego
2.1.4. Non sine Spiritu Sancto
2.1.5. Uświęciciel prowadzący do zbawienia
2.1.6. Pytanie o predestynację
2.2. Sola fide - Duch wzbudzający wiarę
2.2.1. Czym jest wiara?
2.2.2. Misterium tremendi
2.2.3. Miłość a wiara
2.2.4. Dobre czyny tylko z Ducha wiary
2.2.5. Jedność dzieła Syna i Ducha Bożego
2.2.6. Wiara a przykazania
2.2.7. Dawca i dar
2.2.8. Duch przynoszący człowieka przez wiarę do Chrystusa


Rozdział II
Solo verbo. Drogi działania Ducha Świętego

1. Verbum externum instrumentem Uświęciciela
1.1. Ewangelia jako zwiastowanie w Duchu Świętym
1.1.1. Duch przychodzący przez Słowo
1.1.2. Obietnica i Zakon
1.1.3. "Właściwa służba Ewangelii"
1.1.4. Ewangelia
1.1.5. Kazanie
1.1.6. Sola Scriptura
1.2. Ministerium verbi et sacramentorum w służbie Ducha Uświęciciela
1.2.1. Istota urzędu kościelnego
1.2.2. Funkcjonalizm - różnica między świeckim a duchownym
1.2.3. Warunki ważności urzędu
1.2.3.1. Sukcesja apostolska?
1.2.3.2. Pewność darów Ducha

2. Pictura Verbi jako znak uświęcenia
2.1. Istota i znaczenie sakramentu
2.1.1. Znak zbawczej Woli Bożej - dar uświęcenia
2.1.2. Co daje sakrament?
2.1.3. Znak w Kościele i dla Kościoła
2.1.4. Liczba sakramentów
2.1.5. Adiafora
2.1.6. Verbum i elementum
2.2. Lavacrum in Verbo - kąpiel narodzenia w Duchu
2.2.1. Istota i godność chrztu
2.2.2. "Pełnia pociechy i łaski"
2.2.3 Przyjęcie daru Ducha a wiara
2.2.4. Dar Ducha Bożego we chrzcie dzieci
2.2.5. Verbum: Słowo obietnicy
2.2.6. Elementum: "Boża woda"
2.3. Wieczerza Pańska - pokarm dla wzrostu w Duchu


Rozdział III
Simul iustus etpeccator. Człowiek uświęcany przez Ducha

1. Homo poenitens. Duch prowadzący do pokuty
1.1. Duch Prawdy ukazujący stan grzesznika
1.1.1. Stała konieczność pokuty
1.1.2. Powtarzalność pokuty
1.1.3. Powrót do chrztu
1.1.4. Konieczność umierania i powstawania mocą Ducha
1.2. Duch uświęcający grzesznika w spowiedzi
1.2.1. Rodzaje spowiedzi
1.2.2. Spowiedź indywidualna miejscem działania Uświęciciela
1.2.3. Struktura spowiedzi
1.2.4. Skrucha i wiara jako dary Ducha
1.2.5. Wyznanie grzechów
1.2.6. Absolucja
1.2.7. Rola spowiednika
1.2.8. Owoce pokuty
1.2.9. Dobrowolność spowiedzi
1.2.10. Konieczność spowiedzi
1.2.11. Charakter sakramentalny spowiedzi?
1.2.12. Znaczenie spowiedzi indywidualnej
1.3. Duch uświęcający przez obowiązki codzienności
1.3.1. Duch Boży umożliwiający modlitwę grzesznika
1.3.2. Przyjęcie Dekalogu darem Ducha
1.3.2.1. Dar Ducha - posłuszeństwo wobec rodziców i władzy
1.3.2.2. Posłuszeństwo wierzących wobec władzy świeckiej
1.3.2.3. Uświęciciel działający w Słowie w świętowaniu niedzieli
1.3.3. Owoce Ducha Bożego
1.3.4. Zakony?
1.3.5. Dar Ducha - przyjęcie codzienności "drogiego, świętego krzyża"
1.3.6. Duch uświęcający w obowiązkach stanu i zawodu

2. Communio Verbi et Spiritus
2.1. Duch wcielający we wspólnotę Kościoła
2.1.1. Res Spiritus - próby definicji Kościoła
2.1.2. Znamiona Kościoła
2.1.3. Duch gromadzący Kościół
2.1.4. Powszechność i jedność Kościoła
2.1.5. Świętość Kościoła
2.1.6. Extra ecclesiam nulla salus
2.2. Duch wypełniający uświęcenie w czasach ostatecznych
2.2.1. Znaczenie wiary i życia (uczynków) dla zbawienia eschatycznego
2.2.2. Dar Uświęciciela jako owoc życia i śmierci Chrystusa
2.2.3. Aktualność eschatycznego dzieła Ducha Bożego
2.2.4. Królestwo Boże
2.2.5. Czyściec
2.2.6. Sąd Ostateczny
2.2.7. Zmartwychwstanie

Zakończenie

Wykaz skrótów
Bibliografia
Zusammenfassung









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania