Notka
Niniejsza książka jest tomem cyklu Dzieła wybrane, prezentującego twórczość naukową ks. Prof. Janusza Nagórnego. Teologiczna interpretacja moralności Nowego Przymierza to wersja książkowa jego rozprawy habilitacyjnej.
Ks. Janusz Nagórny, zaangażowany w soborowe zadanie ubiblijnienia teologii moralnej, zauważył i właściwie ustawił problemy natury merytorycznej i metodologicznej. To pozwoliło analizować mu orędzie moralne Starego i Nowego Testamentu dla teologicznej refleksji nad moralnością chrześcijańską. Skoncentrowany w swoich badaniach naukowych na biblijnej idei Przymierza, odczytał dzięki nie główne zasady etyki Starego Testamentu. Zachował jednak świadomość, że centrum chrześcijaństwa stanowi osoba Jezusa Chrystusa, a Jego dzieło zbawcze zostało zapisane w Piśmie świętym w kategorii Przymierza Boga z ludźmi. Nowe Przymierze w Chrystusie jest kontynuacją wierności Bogu w Starym Przymierzu, w świetle którego należy widzieć nowość Nowego Przymierza. To pozwala ukazać jedność całej ekonomii zbawienia, a także nowość dzieła zbawczego Chrystusa.
Spis treści
Przedmowa
Wprowadzenie
Rodział wstępny
MIEJSCE PISMA ŚWIĘTEGO W TEOLOGII MORALNEJ (ze szczególnym uwzględnieniem Nowego Testamentu)
Artykuł I. Merytoryczne i metodologiczne aspekty korzystania z Pisma świętego w teologii moralnej
§ 1. Rzut oka na historię problemu
§ 2. Istota ubiblijnienia teologii moralnej
Artykuł II. Rola orędzia nowotestamentalnego dla teologicznej refleksji nad moralnością chrześcijańską
§ 1. Poszukiwania w zakresie etyki Nowego Testamentu
§ 2. W kierunku etyki Nowego Przymierza
Rozdział I
NOWE PRZYMIERZE W CHRYSTUSIE W PERSPEKTYWIE BIBLIJNEJ
Artykuł I. Od Starego do Nowego Przymierza
§ 1. Przymierze w Starym Testamencie jako rzeczywistość zbawcza i etyczna
§ 2. Zapowiedź Nowego Przymierza w Starym Testamencie
Artykuł II. Rzeczywistość Nowego Przymierza w świetle Nowego Testamentu
§ 1. Sens diathk w Nowym Testamencie
§ 2. Problematyka Nowego Przymierza w wizji autorów Nowego Testamentu
Rozdział II
TEOLOGICZNY CHARAKTER MORALNOŚCI NOWEGO PRZYMIERZA
Artykuł I. Teologiczny sens Nowego Przymierza
§ 1. Fundament trynitarny Nowego Przymierza
§ 2. Chrystocentryczny i paschalny wymiar Nowego Przymierza
§ 3. Nowe Przymierze a Duch Święty
§ 4. Eklezjalny charakter Nowego Przymierza
§ 5. Sakramentalny wymiar Nowego Przymierza
§ 6. Nowe Przymierze jako rzeczywistość eschatologiczna
Artykuł II. Powinnościowy charakter Nowego Przymierza
§ l. Responsoryjny charakter moralności Nowego Przymierza
§ 2. Wolność - dar i wezwanie
§ 3. Nowe życie w Chrystusie - uwewnętrznienie życia moralnego
§ 4. Pojednanie i przebaczenie grzechów
Rozdział III
SPECYFIKA MORALNOŚCI NOWEGO PRZYMIERZA
Artykuł I. Fundamentalne zobowiązania moralne Nowego Przymierza
§ 1. Nowe przykazanie miłości
§ 2. Nawrócenie
§ 3. Pójście za Jezusem - naśladowanie
Artykuł II. Prawo i przykazania w Nowym Przymierzu
§ 1. Postawa Jezusa i Kościoła apostolskiego wobec Starego Prawa
§ 2. Nowe Prawo
Rozdział IV
KONCEPCJA TEOLOGII MORALNEJ W KONTEKŚCIE IDEI NOWEGO PRZYMIERZA
Artykuł I. Historiozbawczy fundament teologii moralnej
Artykuł II. Życie chrześcijańskie jako życie w Chrystusie
§ 1. Człowiek - obrazem Boga
§ 2. Życie i działanie jako współuczestnictwo
Artykuł III. Miejsce prawa w moralności chrześcijańskiej
§ 1. Pojęcie prawa moralnego i jego fundamentalne rozróżnienia
§ 2. Miejsce prawa w chrześcijańskim życiu moralnym
Artykuł IV. Eklezjalno-sakramentalny wymiar życia moralnego
§ 1. Kościół - środowisko życia chrześcijańskiego
§ 2. Życie sakramentalne w kontekście Nowego Przymierza
Artykuł V. Wspólnotowe widzenie świata w Nowym Przymierzu
Zakończenie
Bibliografia