Notka
Praca obejmuje okres od końca XIX wieku do początku XXI wieku, w którym polska myśl filozoficzna była szczególnie dynamiczna i wyczulona na zagadnienia filozoficzno-światopoglądowe. Zastosowany w pracy układ merytoryczno-problemowy miał na względzie nie tylko wskazanie na pluralizm interpretacji i różnorodność stanowiska w zakresie filozofii Boga - tak odnośnie do problemu uzasadnień Jego realności, jak i natury, lecz również wyeksponowanie odmiennych założeń: ontologicznych, epistemologiczno-metodologicznych, antropologicznych i aksjologicznych. Dopiero w kontekście systemowo-globalnym możliwe jest racjonalne rozpoznanie dowodów, które wpływają na różnorodność rozwiązań teodycealnych. Celem tej pracy zasadniczo nie jest merytoryczna ocena referowanych koncepcji związanych z filozofią Boga, lecz jedynie ich lokalizacja metodologiczna i systemowo-problemowa.
Praca obejmuje wyłącznie filozoficzną twórczość Polaków w kraju i za granicą, a nie dzieła autorów obcych tłumaczonych na język polski. Niektórzy polscy uczeni publikowali również w innych językach, dlatego te ich prace zostały również uwzględnione.
Spis treści
Wstęp
CZĘŚĆ I. ZAGADNIENIA WSTĘPNE
1. Ateizm
2. Agnostycyzm
3. Panteizm
4. Koncepcja doświadczenia
5. Rola pierwszych zasad w filozofii Boga
CZĘŚĆ II. ARGUMENTACJA ZA ISTNIENIEM BOGA
1. Współczesne nurty filozofii Boga
2. Tomizm esencjalno-tradycyjny
3. Tomizm egzystencjalny
4. Nurt tomistyczno-augustyński
5. Nurty augustyński i fenomenologiczno-egzystencjalny
6. Teizm empiryzujący
CZĘŚĆ III. NATURA BOŻA
1. Poznawalność natury Bożej
2. Atrybuty Boże
3. Idea Boga
Zakończenie: Filozoficzne a religijne pojęcie Boga
Bibliografia