Branislav Kluska

Uczeń ikoną Chrystusa. Studium egzegetyczno-teologiczne Mowy pożegnalnej J 13,31-16,33

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo KUL
Cena 42.80 zł
ISBN 978-83-7363-765-8
(gabaryt L - 2XL)
waga 0.842 kg
nr kat. Rhema 26606
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Spis treści

Wykaz skrótów
Bibliografia

Wstęp

Rozdział I. Mowa pożegnalna w świetle badań historyczno-literackich
1. Analiza kontekstu perykopy J 13,31 - 16,33
1.1. Ulokowanie Mowy J 13,31 - 16,33 w kompozycji Czwartej Ewangelii
1.2. Kontekst dalszy Mowy J 13,31 - 16,33
1.3. Mowa J 13,31 - 16,33 jako część perykopy J 13-17 i jej wydzielenie
2. Kompozycja Mowy J 13,31 - 16,33
3. Analiza gatunku literackiego J 13,31 - 16,33
3.1. Określenie gatunku literackiego "mowa pożegnalna"
3.2. Analiza gatunku literackiego J 13-17
4. Trzy etapy kształtowania Mowy pożegnalnej J 13,31 - 16,33 - trzy etapy rozwoju wspólnoty Janowej
4.1. Sytuacja wspólnoty odbijająca się w J 13,31 - 14,31
4.2. Sytuacja wspólnoty odbijająca się w J 15,1 - 16,4a
4.3. Sytuacja wspólnoty odbijająca się w J 16,4b-33
4.4. Trzy etapy rozwoju wspólnoty Janowej - trzy etapy rozwoju ucznia

Rozdział II. Uczeń w sytuacji odejścia Chrystusa (J 13,31 - 14,31)
1. Ustalenie i tłumaczenie tekstu J 13,31 - 14,31
1.1. Krytyka tekstu J 13,31 - 14,31
1.2. Tłumaczenie tekstu J 13,31 - 14,31
2. Struktura literacka pierwszej części Mowy pożegnalnej (J 13,31 - 14,31)
3. Analiza egzegetyczna pierwszej części Mowy pożegnalnej (J 13,31 - 14,31)
3.1. Odejście Jezusa momentem chwały Syna i Ojca oraz momentem opuszczenia ucznia (13,31-38)
3.2. Pielgrzymka Jezusa do domu Ojca - miejsca jedności Chrystusa z uczniem (J 14,1-3)
3.3. Uczeń poprzez wiarę rozpoznaje Jezusa jako drogę prowadzącą do domu Ojca (J 14,4-14)
Ekskurs I: Analiza formuły
3.4. Uczeń dzięki miłości staje się przybytkiem powracającego Jezusa (J 14,15-27ab)
3.5. Uczeń w wierze i miłości raduje się, że miłujący Syn pełni przykazanie Ojca (J 14,27c-31)

Rozdział III. Uczeń zjednoczony z Chrystusem (J 15,1 - 16,4a)
1. Ustalenie i tłumaczenie tekstu J 15,1 - 16,4a
1.1. Krytyka tekstu J 15,1 - 6,4a
1.2. Tłumaczenie tekstu J 15,1 - 16,4a
2. Struktura literacka drugiej części Mowy pożegnalnej (J 15,1 - 16,4a)
3. Gatunek literacki tekstu J 15,1-8
4. Analiza egzegetyczna tekstu drugiej części Mowy pożegnalnej (J 15,1 - 16,4a)
4.1. Wspólnota ucznia z Chrystusem (J 15,1-11)
4.2. Miłość ucznia jako znak wybrania przez Chrystusa (J 15,12-17)
4.3. Uczeń wobec nienawiści świata (J 15,18-27)
Eksurs II: Znaczenie rzeczownika W Czwartej Ewangelii
4.4. Wierność ucznia Chrystusowi w czasie prześladowań (J 16,l-4a)

Rozdział IV. Popaschalna egzystencja ucznia (J 16,4b-33)
1. Ustalenie i tłumaczenie tekstu J 16,4b-33
1.1. Krytyka tekstu J 16,4b-33
1.2. Tłumaczenie tekstu J 16,4b-33
2. Struktura literacka trzeciej części Mowy pożegnalnej (J 16,4b-33)
3. Analiza egzegetyczna tekstu trzeciej części Mowy pożegnalnej (J 16, 4b-33)
3.1. Odejście Jezusa i jego skutki dla uczniów (J 16,4b-7)
Ekskurs III: Duch Paraklet i jego funkcja w Mowach pożegnalnych
3.2. Egzystencja ucznia w obecności Parakleta (J 16,8-15)
3.3. Egzystencja ucznia wypełniona smutkiem i jej przemiana na egzystencję wypełnioną radością (J 16,16-24)
3.4. "Godzina" końcem ziemskiej egzystencji Jezusa i początkiem eschatologicznej egzystencji ucznia (J 16,25-33)

Rozdział V. Uczeń uobecnieniem tajemnicy Chrystusa
1. Wiara przemienia człowieka w ucznia Chrystusa
2. Miłość Chrystusa źródłem miłości ucznia
3. Zjednoczenie z Chrystusem udziałem w jedności Ojca, Syna i Ducha Prawdy
4. Uczeń wykonuje dzieło Chrystusa
5. Dawanie świadectwa o Chrystusie Świadku Prawdy
6. Świat adresatem misji Chrystusa i ucznia
7. "Uczeń umiłowany" doskonałą ikoną Chrystusa

Zakończenie

Disciple as an Icon of Christ. Exegetical and Theological Study of Farewell Speech Jn 13:31 - 16:33 (Summary)

Skorowidz osobowy









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania