Spis treści
SPIS TREŚCI
JACY SĄ...?
1. Zarażeni od poczęcia. Kilka słów o problemach ludzi młodych - s.Nazaria Nizio OSB
2. Czy można wygrać własne życie? - s. Nazaria Nizio OSB
3. Męskość i kobiecość - ku komplementarności płci - Aleksandra Bałoniak
4. Nie szata zdobi człowieka, ale... - Danuta Wróbel
5. Flet, dzieci szczurołapa, czyli ludzie typu music-zombi - br. Tadeusz Ruciński FSC
6. W jaki sposób chrześcijanin powinien spędzać wolny czas? - Anna Zellma
7. Wywoływanie duchów - o. Marek Kosacz OP
8. Miłość nadprzyrodzona drogą wyzwolenia z narkomanii - s. Gabriela Janikula ASC
9. Niebezpieczeństwo sekt - ks. Andrzej Ziółkowski CM
10. New Age - Kocioł czarownic czy spisek zwodnika? - br. Tadeusz Ruciński FSC
11. Budować "kulturę życia"- ks. Andrzej Ziółkowski CM
12. Techno i porno - ks. Tomasz Słomiński
13. Koniec świata 1999-0. Marek Kosacz OP
W CO WIERZYMY ?
14. Bóg Ojciec bogaty w miłosierdzie - Mirosława Nowacka
15. Pomyśleć świat jako całość - Elżbieta Kotkowska
16. Bóg stwórcą ewolucji - Elżbieta Kotkowska
17. Czy Jezus jest u podstaw Kościoła? - Elżbieta Kotkowska
18. "Ojcze spraw, aby wszyscy byli jedno..." - ks. Jarosław M. Lipniak
19. Cierpienie - kara za grzechy? - ks. Andrzej Ziółkowski CM
20. W jaki sposób zmartwychwstaną umarli? -Anna Zellma
21. Śmierć jako kara i dar miłosiernego Boga - Elżbieta Kotkowska
Cykl katechez (22-23):
22. Nurt apokaliptyczny w Piśmie Świętym - Elżbieta Kotkowska
23. Ostateczne zwycięstwo dobra na końcu dziejów - Elżbieta Kotkowska
24. Maryja - Matka Pięknej Miłości - ks. Zbigniew Paweł Maciejewski
25. Reinkarnacja - szansa czy zagrożenie? - Elżbieta Kotkowska
26. Kim są aniołowie? - Justyna Wójcik
27. Demon- diabeł- szatan - ks. Andrzej Ziółkowski
28. Diabeł - mit czy rzeczywistość ? - Wojciech Szalek
29. Opętanie i egzorcyzmy - o. Marek Kosacz OP
30. Czy Bóg może działać cuda także w moim życiu? - Joanna Kurzelewska
31. Czy wiara jest prywatną sprawą człowieka? - Justyna Wójcik, ks. Rafał Misiak
32. Jak rozwiązywać trudności w wierze? - Justyna Wójcik ks. Rafał Misiak
33. Trzeba wierzyć, żeby wiedzieć - br.Tadeusz Ruciński FSC
34. Niewiara w Boga tworzy zgraje bogów- Idolatria - br. Tadeusz Ruciński FSC
JAK PIĘKNIE I DOBRZE ŻYĆ ?
35. Czy muszę odpowiedzieć: "Tak"? - Dominik Kustra
36. "Pójdź za Mną" ... - Elżbieta Kotkowska
37. Kapłaństwo to nie zawód, to powołanie - s. Gabriela Janikula ASC
38. Celibat: wartość czy przeżytek? - ks. Rafał Sobieraj
39. Życie i posługa kapłana - ks. Rafał Sobieraj
40. Kapłaństwo kobiet ? - Anna Zellma
41. Prawda jako warunek prawdziwej wolności - s. Gabriela Janikula ASC
42. Tolerancja - ks. Rafał Misiak
43. Tolerancja - wyzwanie - Bożena Morawska
44. Czy trzeba być wierzącym, aby być dobrym? - Anna Zellma
45. Prawo człowieka do życia fundamentem praw - Krzysztof Grobelny
46. Wartość życia, czyli dopóki żyję, mam prawo żyć - ks. Robert Sarek
47. Czy całowanie się jest grzechem? - o. Marek Kosacz OP
48. Sens czystości przedmałżeńskiej - ks. Tadeusz Panuś
49. "Prawdziwa cnota krytyk się nie boi" - ks. Andrzej Ziółkowski CM
50. Życie czy śmierć - decyzja należy do ciebie -Anna Kokot
51. Życie ludzkie darem Boga - s. Nazaria Nizio OSB
52. Samozadowolenie - ks. Andrzej Ziółkowski CM
53. Antykoncepcja i jej skutki - ks. Andrzej Ziółkowski CM
54. Miłość potrzebuje zasad - ks. Zbigniew Paweł Maciejewski
55. Kalendarz juliański i gregoriański - Elżbieta Kotkowska
JAK IŚĆ KU PEŁNI ?
56. Katechezy o rozwoju duchowym - o. Krzysztof Czeczko OFM Cap
Cykl katechez (57-59):
57. Minimum i maksimum wymagań życia chrześcijańskiego - Elżbieta Kotkowska
58. Moje miejsce w kościele - Elżbieta Kotkowska
Wstęp
(...)
SŁOWO WSTĘPNE
Katecheci zatroskani o to, by prawda Ewangelii docierała do ludzi młodych, nieustannie poszukują nowych pomocy, materiałów katechetycznych. O dokonywanych wyborach decydują; otwartość i wrażliwość na problemy młodzieży, wierność Prawdzie, gusty i style.
Naprzeciw tym oczekiwaniom pragnie wyjść proponowana pozycja pod redakcją Aleksandry Bałoniak zatytułowana "Katechezy. Konspekty dla szkół średnich". Zawiera ona schematy - scenariusze jednostek, będące wyrazem zaangażowania i twórczego poszukiwania skuteczności w dotarciu z cierpliwością, mądrością i miłością do młodych. Jest to argument przemawiający za wydaniem tej pozycji.
Prezentowane materiały z założenia mają stanowić pomoc i uzupełnienie realizowanego programu katechetycznego, nie zakłócając jego rytmu.
Praca jest owocem współpracy wielu katechetów z całej Polski. Stanowi to kolejny atut pozycji. Inicjatywa taka z jednej strony sprzyja ożywieniu środowiska katechetycznego, z drugiej jednak tłumaczy pewne zróżnicowanie merytoryczne i nierówności stylistyczne.
Niektóre z proponowanych schematów posiadają bardziej charakter humanizacyjny niż ściśle katechetyczny, różnorodność merytoryczna pozwoli katechetom dokonać wyboru materiału, z uwzględnieniem zapotrzebowań i specyfiki adresatów.
Gratulując inicjatywy i dokonanego dzieła życzę, by przyczyniło się ono do skutecznego kształtowania wiary i osobowości.
ks. prof. dr hab. Jan Szpet
Konsultor Komisji Programowej do Spraw Podręczników i Pomocy do Nauki Religii przy MEN
Poznań, 29 lutego 2000 r.(...)
Fragment tekstu
(...)
Czym jest tolerancja?
Powstanie i rozwój tolerancji.
Współczesne znaczenie jakie przypisujemy tolerancji wywodzi się z czasów reformacji i kontrreformacji. Religijne konflikty wywołały potrzebę tolerowania innych poglądów i jednocześnie opracowania zasad współbytowania ludzi o innej wierze religijnej i odmiennych przekonaniach społecznych.
Klasyczną dla oświecenia wykładnię tolerancji zawiera List o tolerancji J. Locke'a (1632 - 1704). Jego koncepcję tolerancji możemy określić jako ograniczenie zła i nawiązanie do działania człowieka opierającego się na rozumie. Cechę tolerancji uzyskuje to, co zmniejsza ryzyko przemocy, prześladowań i okrucieństwa. Taka postawa jest dla Locke'a zachętą do wspaniałomyślności i wiary opartej na miłości. Tolerancja jest potrzebna wówczas, gdy nie mamy pewnej wiedzy o tym, co prawdziwe lub kiedy natura sporu wyklucza pozytywne rozstrzygnięcie. Takie przedstawienie tolerancji ogranicza się do wskazania, czego nie należy czynić. Tolerancja według Locke'a opiera się na możliwości indywidualnego rozwoju człowieka i decydowania o własnym postępowaniu.
Rozumienie tolerancji odmienne od oświeceniowego spotykamy u J. S. Milla (1806 - 1873). Celem tolerancji jest przeciwstawienie się takim nurtom religii, filozofii oraz normom społecznym, które są autorytatywne i dominujące. Z powyższego stanowiska wynika myślenie mające konotacje ze współczesnym ujmowaniem tolerancji. Będzie ona popierała takie tendencje, które nie posiadają powszechnego uznania. Zagrożeniem dla człowieka jest nawet prawda i usankcjonowane normy etyczne.
Należy zwrócić uwagę na odmienność pojmowania tolerancji w oświeceniu i w pozytywizmie. Powyższe stanowiska odegrały dużą rolę w formowaniu współczesnego myślenia i postępowania. Wiele cech jest tutaj przeciwstawnych a niektóre dopełniają się. Powszechnie przyjmowany jest pogląd, że obydwa stanowiska prowadzą do liberalizmu. Ciekawe jest również rozważenie tego zagadnienia, jako że liberalizm stanowi jedno z podstawowych znamion współczesności.(...)
Strona redakcyjna
Kopiowanie i powielanie bez zgody autorów zabronione.
Książka chroniona prawem autorskim.
Projekt okładki:
Katarzyna Śliwińska,
Aleksandra Bałoniak
Rysunki w tekście i plansza
Katarzyna Śliwińska
NIHIL OBSTAT
Poznań 16 lutego, 2000 r.
ks. prof. dr hab. Jan Szpet
Cenzor
IMPRIMATUR
Poznań, 17 lutego 2000 r.,
L. dz. 872/2000
Marek Jędraszewski, Wikariusz Generalny
ks. Jan Glapiak, Kanclerz Kurii Arcybiskupiej
ISBN 83-7015-512-X
DRUKARNIA I KSIĘGARNIA ŚW. WOJCIECHA - POZNAŃ
Łamanie, druk - Drukarnia Św. Wojciecha
61-245 Poznań,
ul. Chartowo 5
tel./fax 874-91-34, 874-94-84