Notka
Muzyka towarzyszyła obrzędom liturgicznym Kościoła od początków jego istnienia. Wpierw była to psalmodia i hymny. We wczesnym średniowieczu wykształcił się w liturgii chorał gregoriański. Na podłożu śpiewów chorałowych rozwinęła się polifonia. obok śpiewu gregoriańskiego i wielogłosowego zaczęła też rozbrzmiewać w kościołach muzyka organowa. U schyłku średniowiecza pojawiła się ludowa pieśń kościelna.
,,Zarys historii muzyki kościelnej" ma dostarczyć podstawowych informacji z zakresu dziejów muzyki kościelnej w różnych jej przejawach (chorał gregoriański, polifonia, muzyka organowa, ludowa pieśń kościelna). Ma ona służyć przede wszystkim jako pomoc dla uczniów przygotowujących się do kościelnej służby organistycznej, a także dla alumnów seminariów duchownych.
Spis treści
Przedmowa Biskupa Pelplińskiego
Od autora
I. Chorał gregoriański
Geneza i rozwój
Upadek chorału - "Editio medicaea"
Odrodzenie chorału - "Editio vaticana"
Chorał gregoriański w Polsce
II. Wielogłosowa muzyka wokalna i wokalno-instrumentalna
Średniowiecze
Początki i rozwój wielogłosowości
Ars nova
Szkoła burgundzka
Muzyka wielogłosowa polskiego średniowiecza
Renesans
Szkoła fl amandzka
Szkoła rzymska
Szkoła wenecka
Muzyka polskiego renesansu
Barok
Muzyka polskiego baroku
Klasycyzm
Muzyka polska w dobie oświecenia
- A. Oświecenie
- B. Okres przejściowy od oświecenia do romantyzmu (1795-1830)
Romantyzm
Polska muzyka kościelna
w dobie romantyzmu
Muzyka kościelna w drugiej połowie XIX i w XX wieku
Muzyka kościelna w Polsce
III. Muzyka organowa
Muzyka organowa w Polsce
IV. Polska pieśń kościelna
Bibliografi a
Artykuły, książki
Encyklopedie, leksykony