Wstęp
(...)
Komisja Episkopatu Polski
d/s Wychowania Katolickiego
Katechizm Kościoła Katolickiego jest słusznie nazwany darem dla całego Kościoła. Darem, który winien być przez wszystkich przyjęty z wdzięcznością Bogu i ludziom. Darem, który owocuje odnową spojrzenia na życie, umocnieniem w dobru, rozbudzeniem woli naśladowania Tego, który jest Prawdą, Drogą i Życiem. Darem, który staje się źródłem radości chrześcijańskiej nadziei.
O Katechizmie Kościoła Katolickiego Ojciec Święty Jan Paweł II napisał: Powinien ... stać się zachętą i pomocą do opracowania nowych katechizmów lokalnych, przystosowanych do różnorakich środowisk i kultur, a jednocześnie dbających o zachowanie jedności mary oraz o wierność nauce katolickiej (Fidei Depositum).
Zgodnie z rym poleceniem Ojca Świętego Jana Pawła II Komisja Episkopatu Polski d/s Wychowania Katolickiego zabiega, by opracowane zostały w Polsce katechizmy przystosowane do naszego środowiska i kultury, a jednocześnie zachowujące jedność wiary. O opracowanie takiego katechizmu dla dorosłych Komisja prosiła Zespół kierowany przez Ks. Prof. Jana Charytańskiego TJ.
Dziękujemy Bogu za ukazanie się tego Katechizmu. Dziękujemy Zespołowi Autorów za ich trud.
Zachęcamy wszystkich do modlitewnego rozważania zawartych w Katechizmie prawd wiary.
Niech odkrywaniu blasku katechizmowej prawdy towarzyszy modlitwa do Maryi, która w sercu swoim rozważała plany Boże.
bp Edward Materski
Przewodniczący
Komisji Wychowania Katolickiego
l lipca 1998
Fragment tekstu
(...)
Rozdział trzeci:
Wierzę
w Ducha
Świętego
Artykuł 8:
Wierzę
w Ducha
Świętego
Do niedawna mówiono o Duchu Świętym w Kościele katolickim jako o "Bogu nieznanym". Zapewne przyczyniła się do tego trudność przedstawienia sobie tej Osoby Bożej. Drogą do poznania Ojca jest bowiem pojęcie ojca ziemskiego. Syn Boży stał się człowiekiem, Słowem Wcielonym, jednym z nas, Duch Święty natomiast pozostawał w znacznej mierze w sferze abstrakcji. Ten stan rzeczy uległ zasadniczej zmianie po Soborze Watykańskim II, a także w związku z rozwojem nauk biblijnych i dialogu ekumenicznego, zwłaszcza z prawosławiem, gdyż na Wschodzie Duch Święty doznawał zawsze wielkiej czci.
"Nikt nie może powiedzieć bez pomocy Ducha Świętego: ŤPanem jest Jezusť" (l Kor 12,3). Poznanie wiary jest możliwe tylko w Duchu Świętym i aby pozostawać w jedności z Jezusem, trzeba być poruszonym przez Ducha Świętego. Mocą naszego chrztu Ojciec w Synu ofiarowuje nam życie, które wewnętrznie i osobowo jest nam udzielane przez tegoż Ducha. To On przez swoją łaskę pierwszy wzbudza w nas wiarę i udziela nam nowego życia. Jednakże w objawieniu Osób Trójcy Świętej jest On ostami.
Wierzyć w Ducha Świętego oznacza wierzyć, że jest On jedną z Osób Trójcy Świętej, współistotny Ojcu i Synowi i z Ojcem i Synem wspólnie odbiera uwielbienie i chwalę (Symbol Nicejsko-Konstantyno-politański).
(...)