Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I
Akt i możność a uwarunkowania metodologiczne poznania filozoficznego
1. Rozróżnienie porządków poznania naturalnego i nadnaturalnego
2. Autonomiczność poznania filozoficznego
3. Stosunek filozofii do religii
4. Progresywność
5. Uniwersalizm
Rozdział II
Reinterpretacja aktu i możności
1. Kontekst odkrycia
1.1. Dyskusja św. Tomasza z Akwinu z awerroizmem i augustynizmem
1.2. Niekonsekwencje filozofii Arystotelesa
2. Nowe ugruntowanie bytowe aktu i możności
2.1. Odkrycie złożenia z istnienia i istoty
2.2. Charakter złożenia z istnienia i istoty
2.3. Relacja między istnieniem i istotą
3. Uzasadnienie
3.1. Przygodność bytu
3.2. Pluralizm bytowy
3.3. Zasada przyczynowości
Rozdział III
Akt i możność jako teoria metafizycznego wyjaśniania
1. Teoria wyjaśniająca istnienie świata
1.1. Sposoby istnienia bytu
1.2. Filozoficzna teoria stworzenia
2. Teoria wyjaśniająca dynamizm bytu ludzkiego
2.1. Aktualizacja istnienia
2.2. Aktualizacja działania
2.3. Aktualizacja poznania
2.3.1 Aktualizacja poznania analogicznego
3. Teoria wyjaśniająca poznawalność Absolutu
3.1. Poznawalność istnienia Absolutu
3.2. Poznawalność natury (istoty) Absolutu
Rozdział IV
Akt i możność jako ogólne kryterium metodologiczne
1. Kryterium weryfikujące proces wyodrębniania właściwości bytu
1.1. Właściwości transcendentalne
1.2. Właściwości kategorialne
2. Kryterium weryfikujące proces wyodrębniania elementów wewnątrzbytowych
2.1. Elementy wyjaśniające dynamizm bytu
2.2. Elementy wyjaśniające przemienność bytu materialnego
2.3. Elementy wyjaśniające tożsamość bytu
2.4. Elementy wyjaśniające przygodność bytu
3. Kryterium weryfikujące proces tworzenia teorii metafizykalnych
3.1. Formowanie teorii metafizykalnych
3.2. Adekwatność teorii metafizykalnych
Zakończenie
Bibliografia