Tadeusz Gadacz

Filozofia Boga w XX wieku. Od Lavelle'a do Tischnera

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo WAM
Cena 27.30 zł
ISBN 978-83-7505-072-1
(gabaryt L - 2XL)
waga 0.322 kg
nr kat. Rhema 22848
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Mogło się zdawać, że po krytyce religii dokonanej przez "mistrzów podejrzeń" (Karol Marks, Fryderyk Nietzsche, Zygmunt Freud) problematyka Boga i religii zniknie z myśli filozoficznej. We wstępie Autor pokazuje, że przeciwnie - problematyka religii i Boga oczyszczona w ogniu krytyki powróciła w filozofii ze zdwojoną siłą. Można stwierdzić, że wiek XX był jednym z tych, w których wyjątkowo silnie zaznaczyła się jej obecność. Autor analizuje poglądy wielu filozofów XX wieku, w tym nieznanych w Polsce, jak: Adolf Reinach, Louis Lavelle, René Le Senne. Wyłania się z nich koncepcja Boga mistycznego doświadczenia, doświadczanego w obliczu zła i nicości XX wieku, bardziej przeżywanego niż dowodzonego, bardziej Boga wiary niż rozumu, dobrego niż poznawanego, upragnionego niż posiadanego.


Spis treści

1. WSTĘP

2. MIĘDZY METAFIZYCZNĄ OBECNOŚCIĄ A NIEOBECNOŚCIĄ. LOUIS LAVELLE, RENÉ LE SENNE, JEAN NABERT
2.1. Louis Lavelle - metafizyka obecnej Obecności
2.2. René Le Senne - metafizyka nieobecnej Obecności
2.3. Jean Nabert - metafizyka obecnej Nieobecności
2.4. Między Obecnością i Nieobecnością

3. BÓG I FENOMENOLOGIA
3.1. Droga do wiary uczniów Edmunda Husserla
3.2. Fenomenologia i prawda
3.3. Problem Boga w fenomenologii Husserla

4. FENOMENOLOGIA AKTU RELIGIJNEGO ADOLFA REINACHA
4.1. Fenomenologia
4.2. Fenomenologia religii

5. FENOMENOLOGIA EDYTY STEIN
5.1. Tożsamość fenomenologii i filozofii
5.2. Problem idealizmu i realizmu
5.3. Byt wieczny
5.4. Augustyński zwrot
5.5. Poznanie i doświadczenie osoby
5.6. Doświadczenie Boga

6. BÓG W FILOZOFII FRANZA ROSENZWEIGA
6.1. Od myślenia historycznego ku religijnemu
6.2. Rozum i wiara
6.3. Doświadczenie i kategorie wiary
6.4. Mityczny Bóg
6.5. Od Boga mitu do Boga Objawienia
6.6. Podsumowanie

7. TEOLOGIA SZKOŁY FRANKFURCKIEJ
7.1. Max Horkheimer
7.2. Theodor Wisengrund Adorno

8. "TRANSCENDENCJA TAK TRANSCENDENTNA, ŻE AŻ NIEOBECNA". BÓG POTRZEBY - BÓG PRAGNIENIA W FILOZOFII EMMANUELA LÉVINASA
8.1. Krytyka sądu historii
8.2. Poznawcze znaczenie Transcendencji
8.3. Etyczne znaczenie Transcendencji
8.4. Oczekiwanie na Boga - odpowiedzialność
8.5. Trzy motywy Lévinasowskiej filozofii Boga

9. FENOMENOLOGIA ŻYCIA EMMANUELA LÉVINASA A FILOZOFIA REFLEKSJI JEANA NABERTA
9.1. Lévinas i Husserl
9.2. Lévinas i Nabert

10. MYŚL RELIGIJNA ABRAHAMA JOSHUY HESCHELA
10.1. Źródła myśli Heschela
10.2. Relacja między filozofią i religią
10.3. Myślenie religijne
10.4. Bóg
10.5. Wiara

11. BÓG W FILOZOFII JÓZEFA TISCHNERA
11.1. Krytyka Boga tomizmu
11.2. Dobro
11.3. Wolność
11.4. Bóg wobec człowieka
11.5. Miłość
11.6. Reminiscencja

12. PROBLEM ZŁA W FILOZOFII JÓZEFA TISCHNERA
12.1. Zło aksjologiczne
12.2. Zło agatologiczne
12.3. Zło jako zjawa
12.4. Zło strukturalne
12.5. Dlaczego zło?

13. "BĘDZIESZ MIŁOWAŁ BOGA, A BLIŹNIEGO SWEGO JAK SIEBIE SAMEGO". SPÓR O RELACJĘ DIALOGICZNĄ (JA - TY) W FILOZOFII DIALOGU
13.1. Franz Rosenzweig
13.2. Martin Buber
13.3. Emmanuel Lévinas
13.4. Paul Ricoeur
13.5. Józef Tischner
13.6. Istota sporu

ŹRÓDŁA POCHODZENIA POSZCZEGÓLNYCH ROZDZIAŁÓW









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania