Vincent J. Miller

Religia w świecie konsumpcji

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo Verbinum
Cena 35.00 zł
ISBN 978-83-7192-321-0
376 stron
format 20x13x1,9 cm
oprawa Miękka
Dragacz 2007
waga 0.342 kg
nr kat. Rhema 22426
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Książka Vincenta J. Millera jest głęboką analizą kultury konsumpcyjnej. Autor ukazuje świat, w którym tradycje i kultury traktowane są jak przedmioty. W tym świecie także chrześcijaństwo staje się towarem, obiektem konsumpcji, który można reklamować, sprzedawać, wykorzystywać lub odrzucić jako zużyty. Religia w kulturze konsumpcji nie oznacza autentycznej relacji człowieka z Bogiem, a staje się tylko zbiorem pustych symboli.
Jak przywrócić religii należne jej miejsce? Jak praktykować wiarę we współczesnym świecie?
Vincent J. Miller stara się odpowiedzieć na te pytania, łącząc bogaty materiał z zakresu teologii, socjologii, ekonomii, antropologii kultury z konkretnymi przykładami z życia.


Wstęp

Nie jest to książka o religii na tle kultury konsumpcyjnej, lecz książka o losach religii w kulturze konsumpcyjnej. Te dwa tematy są ze sobą spokrewnione, ale różne. Wielu z nas, sfrustrowanych banalnością konsumpcjonizmu, zwraca się ku religii, szukając trwałych wartości i ideałów. Liczne religie oferują je, dlatego też warto przeciwstawić religię kulturze konsumpcyjnej. Socjolog Robert Bocock w zakończeniu swej ważnej i cennej książki o konsumpcjonizmie pisze o wielkim potencjale tradycji religijnych i różnych wspólnot, zdolnych przeciwstawić się konsumpcjonizmowi. W świetle destrukcji dokonanej przez zaawansowany kapitalizm są one "być może ważniejsze dla przyszłości naszej planety, niż sobie dotąd wyobraża­liśmy".1 Autor zwraca uwagę, że Stany Zjednoczone, światowy lider w dziedzinie konsumpcji, są najbardziej religijnym spośród rozwi­niętych społeczeństw kapitalistycznych. Ponadto religia amerykań­ska jest głęboko przeniknięta purytańską tradycją religijną, bardzo krytyczną wobec konsumpcji i pobłażania sobie. Występuje tu wiel­ka rozbieżność między przekonaniami religijnymi a praktyką.
Co jest takiego w kulturze konsumpcyjnej, co sprawia, że krytyka religijna słabiej na nią oddziałuje, niż mogliby się spodziewać teologowie, ludzie wierzący i socjologowie, tacy na przykład jak Bocock? Będę starał się wykazać, że "kultura" konsumpcyjna nie jest jedynie szczególnym zbiorem ideologii - takich jak przekonanie, że jazda samochodami sportowymi, poddanie się operacji plastycznej czy oglądanie w telewizji Idola amerykańskiego są czymś dobrym i godnym naśladowania. Przede wszystkim sposób ustosunkowania się do przekonań, zespół nawyków interpretacyjnych i użytkowych - sprawia, że "treść" przekonań i wartości staje się mniej ważna. Każda próba oceny kultury konsumpcyjnej ze stanowiska teologii musi uwzględniać ten jej formalny aspekt, jeżeli krytycy i przeciwnicy mają mieć na nią praktyczny wpływ. Podejmujemy się tego zadania. Ta książka ma wskazać, w jaki sposób kultura konsumpcyjna oswaja i zagospodarowuje krytykę. Dlatego też religijne zaangażowanie się w tę kulturę może okazać się bardziej skuteczne.









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania