Benedykt XVI

Jezus z Nazaretu cz.1(o.miękka)Od chrztu w Jordanie do Przemienienia

Kategoria  Benedykt XVI

Wydawnictwo M
Cena 25.00 zł
ISBN 978-83-60725-22-1
(gabaryt L - 2XL)
oprawa miękka
nr kat. Rhema 21292
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Pierwsza książka Benedykta XVI napisana przyjaznym dla Czytelnika językiem, dotyczy fundamentu wiary każdego chrześcijanina - osoby Jezusa Chrystusa. Jest odpowiedzią na współczesny kryzys wiary i zaufania. W rzeczywistości zagubienia współczesnego świata, które obejmuje również postrzeganie osoby Jezusa z Nazaretu, Benedykt XVI z niezwykłą siłą ukazuje współczesnemu człowiekowi kim naprawdę był i jest Jezus Chrystus jako człowiek, Syn Boży i Zbawiciel. Dlatego wnikliwa lektura książki jest niezbędna dla współczesnego chrześcijanina.


Spis treści

Przedmowa
Wstęp
Pierwsze spojrzenie na tajemnicę Jezusa

Rozdział 1
Chrzest Jezusa

Rozdział 2
Kuszenie Jezusa

Rozdział 3
Ewangelia o królestwie Bożym

Rozdział 4
Kazanie na Górze
1. Błogosławieństwa
2. Tora Mesjasza
Powiedziano - A Ja wam mówię
Spór o szabat
Czwarte przykazanie - rodzina, naród i wspólnota uczniów Jezusa
Kompromis a radykalizm proroków

Rozdział 5
Modlitwa Pańska
Ojcze nasz, który jesteś w niebie
Święć się imię Twoje
Przyjdź królestwo Twoje
Bądź wola Twoja, jako w niebie, tak i na ziemi
Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj
I odpuść nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym winowajcom
I nie wódź nas na pokuszenie
Ale nas zbaw ode złego

Rozdział 6
Uczniowie

Rozdział 7
Orędzie przypowieści
1. Istota i cel przypowieści
2. Trzy wielkie przypowieści narracyjne Łukasza
Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie (Łk 10,25-37)
Przypowieść o dwu braciach (o synu marnotrawnym i tym, który pozostał w domu) i o dobrym ojcu (Łk 15,11-32)
Przypowieść o bogaczu i ubogim Łazarzu (Łk 16,19-31)

Rozdział 8
Wielkie obrazy w Ewangelii Jana
1. Wprowadzenie
Problem pism Jana
2. Wielkie obrazy w Ewangelii Jana
Woda
Krzew winny i wino
Chleb
Pasterz

Rozdział 9
Dwa doniosłe etapy na drodze Jezusa: wyznanie Piotra i Przemienienie
1. Wyznanie Piotra
2. Przemienienie

Rozdział 10
Jezus mówi o sobie
1. Syn Człowieczy
2. Syn
3."Ja jestem"

Informacje bibliograficzne


Wstęp

Książka o Jezusie, którą chcę teraz oddać w ręce czytelników, jest owocem mojej długiej wewnętrznej drogi.

Rysa dzieląca "historycznego Jezusa" od "Chrystusa wiary" w ciągu ostatnich 50 lat stawała się coraz głębsza i te dwie rzeczywistości coraz bardziej oddalały się od siebie.
Sytuacja ta jest dramatyczna dla wiary, ponieważ właściwy punkt odniesienia staje się niepewny: zachodzi obawa, że wewnętrzna przyjaźń z Jezusem, do której przecież wszystko się sprowadza, trafia w próżnię.

W książce tej patrzę na Jezusa z perspektywy Jego wspólnoty z Ojcem, która stanowi właściwe centrum Jego osobowości i bez której niczego nie da się zrozumieć; w tej samej perspektywie jest On dla nas obecny także dzisiaj.

Właściwie nie muszę nawet mówić, że książka ta żadną miarą nie jest wypowiedzią Nauczycielskiego Urzędu, lecz stanowi jedynie wynik mojego osobistego szukania "oblicza Pana" (zob. Ps 27,8). Zatem każdemu wolno mieć przeciwne zdanie. Czytelniczki i czytelników proszę tylko o odrobinę sympatii, bez której niemożliwe jest jakiekolwiek zrozumienie (...)

Benedykt XVI


Fragment tekstu

ROZDZIAŁ 3
EWANGELIA O KRÓLESTWIE BOŻYM

"Gdy Jan został uwięziony, Jezus przyszedł do Galilei i głosił Ewangelię Bożą. Mówił: "Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!"" - w tych słowach ewangelista Marek opisuje początek działalności Jezusa, a jedno­cześnie podaje istotną treść Jego przepowiadania (l,14n). W po­dobny sposób działalność Jezusa w Galilei podsumowuje Mateusz: "I obchodził Jezus całą Galileę, nauczając w tamtejszych synagogach, głosząc Ewangelię o królestwie i lecząc wszelkie choroby i wszelkie słabości wśród ludu" (4,23; 9,35). Obydwaj ewangeliści przepowiadanie Jezusa nazywają "Ewangelią" - co właściwie znaczy to słowo? W nowszych przekładach pojawiło się określenie "Dobra Nowina". Brzmi ono pięknie, pozostaje jednak daleko w tyle w hierarchii różnych treści słowa "Ewangelia". Słowo to było obecne w ję­zyku rzymskich cesarzy, którzy uważali siebie za panów świata, za jego zbawców i wyzwolicieli. Wychodzące od cesarzy orędzia zwane były ewngelium, bez względu na to, czy ich treść była szczególnie radosna i przyjemna. Co pochodzi od cesarza - taka zawierała się w tym idea - jest orędziem zbawczym, to znaczy nie tylko zwykłą wiadomością, lecz przesłaniem zmieniającym świat na lepsze. Jeżeli ewangeliści posłużyli się tym słowem, tak że stało się odtąd określeniem gatunku literackiego ich pism, znaczy to, że chcą powiedzieć: tu właśnie spełnia się to, do czego niesłusznie wysuwają roszczenia cesarze, podający się za bogów - pełne mocy orędzie, które jest nie tylko słowem, lecz rzeczywistością. W dzisiejszej naukowej semantyce powiedzielibyśmy: Ewangelia jest słowem nie tylko informującym, lecz także performatywnym - nie tylko przekazem informacji, lecz działaniem, sprawczą mocą, która przychodzi na świat, żeby go uleczyć i przeobrazić. Marek mówi o "Ewangelii Boga" - nie cesa­rze mogą zbawić świat, lecz Bóg. Pojawia się tu słowo, które jest słowem skutecznym [Tatwort]: tutaj rzeczywiście dzieje się to, o czym cesarze tylko mówili, nie mogąc tego zrealizować. Tutaj przystępuje do działania rzeczywisty Pan świata - Bóg żywy.
Centralna treść "Ewangelii" brzmi następująco: królestwo Boże jest blisko. Na linii czasu pojawił się słup graniczny, dokonuje się coś nowego. Ten dar domaga się od ludzi odpowiedzi w postaci nawrócenia i wiary. Centrum tego przesłania stanowi wieść o bli­skości królestwa Bożego. Jego zwiastowanie stanowi rzeczywiście ośrodek słów i działania Jezusa. Może to potwierdzić informacja statystyczna: słowa "królestwo Boże" pojawiają się w Nowym Testamencie 122 razy - z tego 99 razy w trzech Ewangeliach synoptycznych, przy czym 90 z tych tekstów to słowa Jezusa. W Ewangelii Jana i w pozostałych pismach nowotestamentowych słowo to od­grywa już tylko niewielką rolę. Można by powiedzieć: główną oś przedpaschalnego przepowiadania Jezusa stanowi orędzie królestwa Bożego, natomiast centrum przepowiadania apostolskiego po Wielkanocy stanowi chrystologia. Czy równa się to odejściu od autentycznego przepowiadania Jezusa? Czy odpowiada prawdzie twierdzenie Rudolfa Bultmanna, że Jezus historyczny nie jest częś­cią teologii Nowego Testamentu? Że należy w Nim widzieć jeszcze tylko żydowskiego Nauczyciela, którego wprawdzie musimy zaliczać do istotnych uwarunkowań Nowego Testamentu, ale który nie jest jednak jego częścią? Inny wariant takich twierdzeń o istnieniu głębokiej rysy pomiędzy Jezusem a przepowiadaniem Apostołów znaleźć można w głośnej wypowiedzi katolickiego moder­nisty Alfreda Loisy'ego, który tak sformułował swój pogląd: Jezus głosił królestwo Boże, a pojawił się Kościół.







Inne książki tego autora







Moja wiara (książka)
Benedykt XVI
ESPRIT-
38.00 zł

Wiara, nadzieja, miłość. Przewodnik po życiu chrześcijańskim (książka)
Benedykt XVI
Wydawnictwo Znak
45.00 zł

Deus Caritas Est. O miłości chrześcijańskiej - Encyklika (książka)
Benedykt XVI
Wydawnictwo Pallottinum
10.00 zł

Sacramentum Caritatis. O Eucharystii, źródle i szczycie życia i misji (książka)
Benedykt XVI
Wydawnictwo Pallottinum
10.00 zł

Sacramentum Caritatis (książka)
Benedykt XVI
Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna
8.00 zł
















Caritas in veritate. Encyklika o integralnym rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie (książka)
Benedykt XVI
Wydawnictwo Pallottinum
10.00 zł

Encykliki i adhortacje Ojca Świętego Benedytka XVI (książka)
Benedykt XVI
Wydawnictwo AA - Kraków
149.00 zł

Papież o papieżu. Słowa o św. Janie Pawle II (książka)
Benedykt XVI
Wydawnictwo św. Krzyża - Opole
20.00 zł

Myśli na każdy dzień (książka)
Benedykt XVI
Wydawnictwo AA - Kraków
38.00 zł

Reguła świętego Benedykta (książka)
Grzegorz Wielki Benedykt z Nursji
Wydawnictwo OO. Benedyktynów TYNIEC
27.00 zł














Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania