Spis treści
Wprowadzenie do programu duszpastersko-homiletycznego na rok 2006/2007
I NIEDZIELA ADWENTU - 03.12.2006
UROCZYSTOŚĆ NIEPOKALANEGO POCZĘCIA NMP - 08.12.2006
II NIEDZIELA ADWENTU - 10.12.2006
III NIEDZIELA ADWENTU - 17.12.2006
IV NIEDZIELA ADWENTU - 24.12.2006
UROCZYSTOŚĆ NARODZENIA PAŃSKIEGO - 25.12.2006
- MSZA ŚWIĘTA O PÓŁNOCY
- MSZA ŚWIĘTA O ŚWICIE
- MSZA ŚWIĘTA W DZIEŃ
NIEDZIELA PO NARODZENIU PAŃSKIM,
ŚWIĘTO NAJŚWIĘTSZEJ RODZINY - 31.12.2006
- MSZA ŚWIĘTA
- ZAKOŃCZENIE STAREGO ROKU
UROCZYSTOŚĆ ŚWIĘTEJ BOŻEJ RODZICIELKI MARYI - 01.01.2007
UROCZYSTOŚĆ OBJAWIENIA PAŃSKIEGO - 06.01.2007
ŚWIĘTO CHRZTU PAŃSKIEGO - 07.01.2007
II NIEDZIELA ZWYKŁA - 14.01.2007
III NIEDZIELA ZWYKŁA - 21.01.2007
IV NIEDZIELA ZWYKŁA - 28.01.2007
ŚWIĘTO OFIAROWANIA PAŃSKIEGO - 02.02.2007
V NIEDZIELA ZWYKŁA - 04.02.2007
VI NIEDZIELA ZWYKŁA - 11.02.2007
VII NIEDZIELA ZWYKŁA - 18.02.2007
Wstęp
Przygotowany na obecny rok duszpasterski program homiletyczny uwypukla korzystną zbieżność czytań liturgicznych z hasłem: "Przypatrzmy się powołaniu naszemu". Przypadający w tym roku cykl "C" czytań niedzielnych pomaga bowiem uwydatnić rolę człowieka odpowiadającego na Boże powołanie. Stąd punktem odniesienia homilii będzie słowo Boże, które wskazuje na powołanie człowieka i niejednokrotnie ukazuje sposoby jego realizacji. Ponadto w celu dokładniejszego ukazania, czym jest powołanie chrześcijanina oraz jak należy na nie odpowiadać, w programie homiletycznym wskazane są niektóre dokumenty Kościoła, w których zawarty jest temat dotyczący powołania.
Fragment tekstu
"Historia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Maryi"
Dzisiejsza uroczystość skłania nas do zatrzymania się nad dogmatem o Niepokalanym Poczęciu Maryi i przypomnienia sobie dziejów jego stopniowego formowania się w ciągu wieków w Kościele. W dniu 8 grudnia 1854 roku, podczas mszy pontyfikalnej w Bazylice Świętego Piotra, ówczesny papież Pius IX w obecności kardynałów, arcybiskupów i biskupów oraz licznie zgromadzonego duchowieństwa i wiernych świeckich, odczytał tekst definicji dogmatycznej, w której autorytatywnie potwierdził wiarę ludu w niepokalane poczęcie Maryi.
Dogmat ten brzmi następująco: "Ku chwale Świętej i Niepodzielnej Trójcy, na cześć i uwielbienie Bożej Rodzicielki, dla wywyższenia wiary katolickiej i rozkrzewienia religii chrześcijańskiej powagą Pana naszego Jezusa Chrystusa, świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz Naszą oświadczamy, ogłaszamy i stanowimy, że od Boga jest objawiona, a przeto przez wszystkich wiernych mocno i stale ma być wiarą wyznawana nauka, według której Najświętsza Maryja Dziewica w pierwszej chwili swego poczęcia, za szczególną łaską i przywilejem Boga Wszechmogącego, przez wzgląd na przyszłe zasługi Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego, zachowana była wolną od wszelkiej zmazy pierworodnej winy" (Pius IX, Ineffabilis Deus). Ojciec Święty potwierdził tymi słowami wielowiekową tradycję istniejącą już w Kościele, a dotyczącą tej prawdy maryjnej.
Zanim jednak Pius IX ogłosił Niepokalane Poczęcie Maryi dogmatem wiary, wcześniej rozesłał list do biskupów na całym świecie, aby przedstawili Stolicy Apostolskiej, czy ta prawda maryjna jest żywa wśród wiernych poszczególnych diecezji. Gdy napłynęły odpowiedzi potwierdzające, iż w wielu diecezjach wierni czczą Maryję jako Niepokalaną, co wyrażało się między innymi w godzinkach i pieśniach, zaczęto szukać jeszcze dodatkowych świadectw, które tę naukę by potwierdzały.
Jako pierwsze świadectwo Pius IX umieścił w Bulli Ineffabilis Deus tak zwany "zmysł wiary", który mówił, że ta prawda maryjna istniała i była krzewiona pośród wiernych w wielu krajach już od bardzo dawna. Papież potwierdził również, że Niepokalane Poczęcie Maryi było propagowane przez wielu pasterzy Kościoła, również jego poprzedników na Stolicy Piotrowej. W dalszej argumentacji sięgnięto jeszcze dalej - do argumentu patrystycznego. Pius IX stwierdził, że wiele świadectw Ojców Kościoła świadczyło już o uznawaniu Maryi jako napełnionej łaską i będącej bez skazy winy pierworodnej już w chwili poczęcia, co wyraził w słowach: "Rzeczywiście, najsławniejsze pisma Kościoła wschodniego i zachodniego szacownej epoki starożytnej z wielką mocą świadczą, że nauka o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Dziewicy była nieustannie coraz bardziej wyjaśniana, głoszona i umacniana poprzez poważną refleksję Kościoła, jego nauczanie, gorliwość, wiedzę i mądrość" (Pius IX, Ineffabilis Deus).