Notka
Pojawia się pytanie: jak głosić orędzie o zbawieniu i jak przekazywać bogactwo Objawienia, którym Kościół został obdarowany? Jak je przedstawiać, by było zroumiałe w teorii i przyjmowane w praktyce?
Są to pytania dotyczące teologii, jej możliwości poznawczych i metod jaimi się posługuje. Chodzi tu zatem o refleksję nad tym, co można nazwać metateologią, gnozeologią teologiczną, bądź też - jak to uczyniliśmy w tytule tego tomu - poznaniem teologicznym.
Kościołowi zawsze towarzyszyła świadomość, że zbudowany jest na prawdzie, w której Bóg objawił ludziom swój zamysł zbawienia. Stąd od zawsze istnieje w nim pragnienie zrozumienia tej prawdy. Owo rozumowe zgłębianie Objawienia jest rdzeniem chrześcijańskiej teologii. Z czasem precyzowano jej naturę, źródła i metody poznawcze. Obok tego, co na trwałe przyjęto w teorii teologii, pojawiały się w trakcie jej uprawiania tendencje, które, w zależności od kontekstu historycznego, akcentowały różne jej wymiary. W tym sensie mżna mówić o wielu koncepcjach teologii.