Wstęp
Szanowni Państwo
Oddajemy w Wasze ręce zeszyt ćwiczeń ilustrujących Dekalog pt. "Idę drogą Bożą". Przedstawione ćwiczenia opracowano z myślą o dzieciach w wieku wczesnoszkolnym, na podstawie wieloletniej praktyki nauczycieli, katechetów i surdopedagogów. Bodźcem do opracowania niniejszych ćwiczeń była praca z dziećmi niesłyszącymi.
Warto zaznaczyć na czym polega specyfika myślenia dzieci nie-słyszących. Dzieci te, pozbawione codziennego obcowania z mową na drodze słuchowej, nie przyswajają sobie wielu pojęć, zwłaszcza abstrakcyjnych. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest zubożenie myślenia i trudności w zrozumieniu treści nie związanych z konkretem; aktualną sytuacją.
Takie problemy stwarza dzieciom niesłyszącym rozumienie i przyswojenie treści religijnych. Zawierają one duży stopień abstrakcji, cechują się ponadczasowością i oderwaniem od konkretu.
Proponujemy, aby zawarte ćwiczenia stały się pomocą nie tylko dla analizowania Dziesięciu Bożych Przykazań, ale by pobudzały dzieci do głębszej refleksji nad własnym postępowaniem poza murami sali katechetycznej. W samej propozycji odwołujemy się do symboli, znaków
i sytuacji życia codziennego, aby uczeń mógł odnaleźć siebie jako Dziecko Boże, żyjące w zgodzie z Bożym Prawem.
Ćwiczenia nie są podręcznikiem, lecz jednym z wielu elementów katechezy. Nie mogą też zastąpić ani umniejszyć wagi bezpośredniej relacji: uczniowie - katecheta, dzieci - rodzice.
Chcielibyśmy, aby prezentowany materiał stał się pomocą dla katechety, który przez swoją pracę pobudzi uczniów do myślenia, dyskusji, analizy, refleksji i samooceny.
Ćwiczenia można realizować, po uprzednim omówieniu z dziećmi poleceń, przez: rysowanie, wpisywanie, wybór odpowiedzi - w zależności od zdolności i możliwości uczniów i ich wieku.
Sądzimy jednak, że jasno i czytelnie przedstawiony materiał do pracy w zeszycie ćwiczeń zachęci również nauczycieli religii innych typów szkół, by sięgnęli po tę "książeczkę". Niektóre propozycje mogą zostać wykorzystane w formie niezmienionej na lekcji wychowawczej, inne mogą inspirować i być zalążkiem do ciekawej rozmowy, czy wymiany poglądów.
(...)