Carlo Buzzetti, Carlo Ghidelli

Jak czytać i rozumieć tekst biblijny

Kategoria  Biblia

Wydawnictwo eSPe
Cena 20.50 zł
ISBN 83-89645-76-9
(gabaryt L - 2XL)
waga 0.163 kg
nr kat. Rhema 13998
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Spis treści


Wstęp
I. Jak czytać tekst biblijny
Rozpoznanie modelu literackiego
Identyfikacja tekstu: jego granice i kontekst
Analiza tekstu
Analiza filologiczna
Analiza literacka
Rekonstrukcja okolicznoœci powstania:
na poziomie faktów i na poziomie redakcji. . . .17 Odczytanie przesłania: oddzia
ływanie tekstu
i jego aktualnoœć
II. Jak czytać przypowieœć
Rozpoznać model literacki
Fikcyjnoœć a prawdopodobieństwo opowiadania
Zrozumiałoœć opowiadania
Atrakcyjnoœć opowiadania
Paradoksalnoœć opowiadania
Sugestywnoœć opowiadania
Enigmatycznoœć opowiadania
Prowokacyjnoœć opowiadania: angażowanie i atak... 30 Przejrzystoœć a ukryte znac
zenie opowiadania


Wstęp

"Czy rozumiesz, co czytasz?", pyta Filip dworzanina królowej Kandaki, a ten odpowiada: "Jakżeż mogę rozumieć, jeśli mi nikt nie wyjaśni?". Ten epizod z Dziejów Apostolskich (8, 26-40) jest symboliczny, ponieważ pokazuje sytuację wielu chrześcijan. Często nie rozumieją oni Biblii, gdyż nie są przygotowani do jej lektury, nie mają żadnego przewodnika, który mógłby im pomóc. Inni znowu błądzą z powodu swojej zarozumiałości. Wielu czytelników Pisma Świętego łudzi się, że wystarczy minimalny wysiłek czy pobieżna lektura, aby zrozumieć tekst biblijny. "Czytać" Biblię jest
0 wiele trudniej niż mogłoby się wydawać. Jej lektura wymaga od każdego wielkiego zaangażowania.
Autorzy niniejszej pozycji służą pomocą przede wszystkim przy lekturze kilku charakterystycznych tekstów Nowego Testamentu, takich jak przypowieści ewangeliczne, opowiadania o cudownych zdarzeniach
i mowy z Dziejów Apostolskich. Pozornie są to teksty łatwe do zrozumienia. W rzeczywistości wymagają


Fragment tekstu

(...)Przypowieści mają zawsze mniej lub bardziej prowokacyjny charakter, który niepokoi słuchacza, ponieważ zmusza go do wyjścia poza utarte schematy myślenia i działania. Według opinii niektórych badaczy na czytelnika działają wtedy bodźce, które mogą spowodować u niego zmiany i doprowadzić do nawrócenia. Podstawowe i stałe funkcjonowanie przypowieści w świadomości odbiorcy wydaje się przebiegać w trzech etapach: pierwszy to etap orientacji, gdy czytelnik śledzi z zainteresowaniem i bez żadnych trudności przebieg opowiadania; drugi to etap dezorientacji, kiedy czytelnik nie jest już pewny, gdzie znajduje się prawdziwe znaczenie i dochodzi do wniosku, że przesłanie opowiadanej historii przekracza horyzont ukazanej w niej, znajomej rzeczywistości i wydarzeń; trzeci etap to re--orientacja, gdy w czytelniku powstaje przekonanie, że prawdziwe znaczenie przypowieści powinien odnieść do siebie, a więc potraktować ją jako prowokację wymagającą odpowiedzi.
W tym sensie oddziaływanie przypowieści można określić innymi terminami: "angażowanie" (próbując odnaleźć znaczenie, czytelnik zaczyna czytać przypowieść w pierwszej osobie) i "atak" (czytelnik zostaje zaskoczony czy niespodziewanie schwytany jak w pułapkę).

CZY przypowieści ułatwiają zrozumienie nauki ewangelicznej? W większości przypadków odpowiedź jest pozytywna, ale często musimy przyznać, że nie jesteśmy pewni, czy całkowicie prawdziwa. Rzeczywiście, podczas gdy z jednej strony przypowieści niewątpliwie ułatwiają zrozumienie ewangelicznego nauczania, z drugiej strony niejednokrotnie wydaje się, że ich celem jest ukrycie prawdziwego przesłania pod jakąś osłoną, żeby chronić je przed ciekawskimi spojrzeniami tych, którzy nie mogą lub me chcą go zrozumieć, i umożliwić do niego dostęp tylko "wybranym", którzy są przeznaczeni do jego przyjęcia. W drugim przypadku wydaje się, że przypowieści można rozumieć jako zagadki. Zatem wielkie znaczenie ma ich "wyjaśnianie", które jest czynnością niezbędną, aby trafić w ich sedno.
Podsumowując trzeba zaznaczyć, że istnieje duże prawdopodobieństwo, iż nie wszystkie przypadki są jednakowe. Poszczególne przypowieści różnią się w pewnych aspektach. Czasem dominująca jest funkcja ułatwienia rozumienia słów Ewangelii, a więc przypowieść jest bezpośrednio podporządkowana temu celowi. Innym razem wydaje się, że opowiadający przypowieść chce ukryć prawdę zawartą w przesłaniu i postępuje tak, aby była ona dostępna nie dla wszystkich, ale tylko dla tych, którzy są godni jej przyjęcia. (...)


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału: Le tappe delia lettura delia Bibbia.
Copyright EDIZIONI SAN PAOLO s.r.l. - Cinisello Balsamo (MI) Copyright by Wydawnictwo eSPe, Kraków 2004
Redakcja
o. prof. dr hab. Tomasz M. Dąbek OSB
Korekta
Urszula Lisowska
Projekt okładki Katarzyna Bruzda
Redakcja techniczna Paweł Kremer
Za zezwoleniem Przełożonego Wyższego Polskiej Prowincji Zakonu Pijarów, L.dz. 251/04 z dnia 7 września 2004 r. o. Józef Tarnawski SP, Prowincjał
Wydanie I Kraków 2004
ISBN 83-89645-76-9
Wydawnictwo eSPe, 31-457 Kraków, ul. Meissnera 20 tel./fax: 01Z/413-19-21, espe@pijarzy.pl; www.espe.pl Druk: GRAFPRES tel.: 12/412-12-45









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania