Notka
Jesteśmy stworzeni do życia. A jednak, stwierdza autor, żadna duchowość nie jest godna człowieka, jeśli nie traktuje śmierci na serio, jeśli jej nie włączajako aktywnej części każdego ludzkiego istnienia.
Istnieje śmierć końcowa, ten ostatni punkt zamykający ludzkie życie. Ale istnieje też, być może przede wszystkim, ciężar śmierci codziennej: chore ciało, które niszczy ważne dla nas plany, miłość, która wydawała się coraz mocniejsza, a która stopniowo słabnie, niezliczone zwolnienia z pracy, które skazują na brak poczucia bezpieczeństwa i łamią egzystencję osobistą i rodzinną, przerażające statystyki samobójstw ludzi młodych: jakiż to ból codziennego istnienia sprawia, że śmierć końcowa wydaje się bardziej atrakcyjna czy bardziej możliwa niż decyzja o tym, aby żyć?
Chrześcijanie wyznają, że Jezus Chrystus jest Żyjącym, że ma zdolność otwierania grobów. To zwycięstwo nad śmiercią nie kryje w sobie jednak żadnej magii, która poza śmiercią i niezależnie od niej leczyłaby z bólu istnienia i uśmierzała lęki. Jezus miał odwagę, by zstąpić do grobu. Idący za Nim chrześcijanie niosą nadzieję, kiedy z głębin swoich śmierci dają świadectwo o życiu, z głębin swojej niewoli powstają i dalej ruszają w drogę.
Remi Parcnt, redemptorysta, jest profesorem mianowanym na Wydziale Teologii Uniwersytetu u> Montrealu. Zajmuje się przede wszystkim czlowiekiem-chrześcijaninem, Kościołem i poslugami w Kościele. Od ponad piętnastu lat częściowo mieszka w malej wspólnocie razem z pewnym malżeństwem i paroma osobami niepelnospraumymi umy-slowo.
Spis treści
Wprowadzenie
Częć pierwsza
Trudna decyzja o życiu
1. Dowiadczenie ograniczeń
2. Zdecydować się zrobić wszystko, co możliwe
Częć druga
mierć ma niejedno oblicze
3. Oswobodzić horyzont
4. mierć każdego dnia
5. Ciężar tego, co niemożliwe
Częć trzecia
Działanie mierci
6. mierć końcowa
7. Działanie codziennej mierci
Częć czwarta
Kiedy odwiedza nas mierć
8. Aby żadna mierć nie zabiła w nas życia
Wstęp
Nie ma takiej nadziei sięgającej poza grób, która nie zapuszczałaby korzeni w czeluściach przepaści; wiarygodność wszelkiej religijnej odpowiedzi na pytanie o życie zależy od jej zdolności do dosłownego otwierania grobów; ten tylko, kto ma odwagę "zstąpić do piekieł" (...), zdoła mówić o "niebie" i w ten sposób spróbować narwać jedno życie z niewoli śmierci.
Przyjęcie zbawienia ofiarowanego w Jezusie Chrystusie otwiera nam w ludzkim życiu przestrzeń dla nadziei. Jezus Chrystus stal się Żyjącym zdolnym otwierać wszystkie grobowce i wyrywać cale nasze istnienie z niewoli śmierci. Żadna przepaść nie jest tak głęboka, by miały w niej zgasnąć nasze najpiękniejsze pragnienia - życia, miłości, wolności, sprawiedliwości.
Fragment tekstu
(...)W Ewangelii św. Łukasza Jezus mówi: "każdy, kto przychodzi do Mnie, słucha słów moich i wypełnia je", budując dom, "fundament założył na skale". Tego domu nie naruszy żaden strumień,' żadna powódź, "ponieważ był dobrze zbudowany". Natomiast "ten, kto usłyszał, a nie u/ypełnił, podobny jest do człowieka, który zbudował dom na ziemi bez fundamentu. [Gdy] rzeka uderzyła w niego, od razu runął, a ruina owego domu była wielka" (6, 47-49).
Dwaj ludzie słyszą te same słowa Jezusa. Tym, co ich różni i ocenia, nie jest więc samo słuchanie. Jest "wypełnienie". Nikt nie może zadowolić się wysłuchaniem Dobrej Nowiny o zbawieniu. Bezwzględnie koniecznie trzeba ją wypełniać. W każdym dniu życia postępować tak, jak synowie i córki Boga, bracia i siostry o całkowicie otwartych sercach - to właśnie utwierdza na skale fundamenty naszego życia wiary. Bez wypełniania jesteśmy skazani na ruinę, na "wielką ruinę".
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału
La vie, un corps a corps avec la mort
Redakcja Agnieszka Ćwieląg
Redakcja techniczna i przygotowanie do druku ks. Jacek Chrząściel SDS
Imprimi potest
ks. Albert Poloc/ek SDS, wikariusz prowincjalny
l.dz. 533/W/04
Kraków, dnia 16 września 2004 r.
Copyright1996 Paulines
Filles de Saint-Paul 5610, rue Beaubien Est Montreal (Quebec) HIT 1X5
Copyright for the Polish Edition 2004 Wydawnictwo SALWATOR
ISBN83-89289-58-x
Wydawnictwo SALWATOR
ul. św. Jacka 16, 30-364 Kraków
tel. (012) 260-60-80, fax (012) 269-17-32
e-mail: wydawnictwo@salwator.com
www.salwator.com