Spis treści
Wstęp
Rozdział 1: Zabawy ruchowe i kreatywne
1.1.Folie i mazaki
Bańki mydlane
Łańcuszek
Pisanka
Zajšczek Maksio
1.2.Piana mydlana
Bałwanek
Dużo kropli deszczu
Ryby w morzu
1.3.nieg
Tor kulki
Chmury nieżne i słońce
lady w niegu
1.4.Piasek
lady wykonane torebkš
Buduję sobie domek z piasku
Orientalny dywan z piasku
Pudełko z piaskiem
Trójka w rzędzie
Motyle
lady kół w piasku
Wstęp
Pójście dziecka do przedszkola stanowi pierwszą, dłuższą rozłąkę z rodzicami. Od tej chwili maluchy będą się wzorowały na nowych towarzyszach zabaw i na innych osobach z nowego otoczenia. Dziecko musi przeżyć, poznać i przez zabawę nauczyć się wielu nowych rzeczy. Rodzice zwykle pozytywnie myślą o tym nowym odcinku życia ich pociech.
Natomiast przejście z przedszkola do szkoły ma jeszcze inny ważny aspekt. Wielu rodziców lęka się, że ich córka lub syn być może, nie podoła stawianym wymaganiom. Obawa ta jest szczególnie duża, gdy pierworodne dziecko wkracza w wiek szkolny.
Większość rodziców chciałaby, żeby przedszkole nie tylko rozwijało wszystkie zdolności dziecka, ale także przygotowywało je do szkoły przez ćwiczenie czytania, liczenia i pisania.
Od lat wychowawczynie uważają, że sam pobyt w przedszkolu i panujące w nim reguły zachowania, rodzaj stosowanych zabaw, obcowanie z kolegami oraz każde ukierunkowane zajęcie przygotowuj ą dziecko do pójścia do szkoły. Ale rodzicom często to nie wystarcza, dlatego samodzielnie pragną podszkolić swoje dzieci w zakresie programów wstępnych. Do tego zaliczają się także komputerowe zabawy edukacyjne, które często przywiązują malucha godzinami do komputera.
Pomija się przy tym fakt, że dzieci chciałyby coś zbadać, samodzielnie i wspólnie z przyjaciółmi gromadzić doświadczenia. Zadaniem przedszkola jest stworzenie dostępu do nowych doświadczeń i dziedzin wiedzy. Ale wszystkiego dziecko powinno uczyć się samo.
Fragment tekstu
(...)Ten rozdział poświęcony jest środkom kreatywnym i technikom. Jego głównym zadaniem jest przekazanie dzieciom elementów pisania w zabawie.
Każda z przedstawionych tu propozycji wykorzystuje ruch, język, środki wyrazu, techniki, wiadomości i formy. Dzieci swe nowo nabyte umiejętności włączaj ą w codzienną swobodną zabawę, np. w zabawach ruchowych, przy stole do malowania lub w kąciku budowlanym. A więc proponowane tutaj ćwiczenia działają także inspirująco, pozwalają nowo nabyte umiejętności włączyć do zabawy i pogłębić.
Każda propozycja musi przemawiać do dziecka, do całej jego osoby, nie może być tylko ćwiczeniem zręcznościowym rąk w ciasnej przestrzeni. Zabawy mają przekazywać radość i motywację. Proste rymowanki do pierwszych ćwiczeń wspomagają te zamiary. Dzięki zgraniu języka z ruchem dzieci stają się swobodniejsze i rozluźnione w swych ruchach oraz odnajdują własny rytm.
Ćwiczenia stanowią logiczny ciąg: najpierw ćwiczy się koła, kreski, fale, spirale, później zygzaki, wierzchołki, haki i na koniec kokardy, ryby i ósemki. Wśród tych ćwiczeń znajdą się także kombinacje, np. kół i kresek lub kół i łuków.(...)
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału: Spiele żur Schulvorbereitung
Copyright by Yerlag Herder Freiburg im Breisgau 2001
Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo "Jedność", Kielce 2004
Przekład z języka niemieckiego Rita Malcher
Redakcja i korekta
Iwona Kwiatkowska-Żak
Redakcja techniczna Marcin Satro
Projekt okładki
Justyna Kułaga-Wytrych
ISBN 83-7224-737-4
Wydawnictwo "Jedność"
25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4
Dział sprzedaży tel. (041) 344 98 63
Redakcja tel. (041)368 11 10
www.jednosc.com.pl
e-mail: jednosc@jednosc.com.pl
Drukarnia im. A. Póhaujskiego ujujiii.dap.pl