Notka
AUTOPORTRET Z LISTÓW 1916-1933
1933-1942
do Romana Ingardena (cz. 3)
Roman Ingardenf 1893-1970), uczeń Edmunda Husserla, a później profesor filozofii w Warszawie i Krakowie, był przez wiele lat związany z Edytq Stein - razem studiowali, łączył ich wspólny kierunek poszukiwań filozoficznych i przyjaźń.
Zamieszczone tu listy z lat 1917-1938 młodej filozof i późniejszej zakonnicy sq wymownym tego świadectwem. Ukazują, Edytę Stein w zaskakującym świetle, bo niewiele osób znało ją z tej strony - jako kobietę we wszystkich jej odczuciach i najgłębszych doznaniach. Ukazują jej tęsknotę, rozczarowania i poszukiwanie własnej drogi.
"Edyta Stein tylko wobec kilkorga osób tak bardzo się otworzyła. Jedynie dziennik mógłby być intymniejszy" (H.8. Gerl-Falkovitz). Listy pozwalają równocześnie zaznajomić się ze środowiskiem filozoficznym pierwszej połowy XX wieku.
Spis treści
Słowo wstępne
Hanna Barbara Gerl-Falkovitz
Wprowadzenie
Listy, wpisy, dokumenty
1917 Nr
1918 Nr
1919 Nr
1920 Nr
1921 Nr
1922 Nr
1924 Nr
1925 Nr
1926 Nr
1927 Nr
1928 Nr
1929 Nr
1930 Nr
1931 Nr
1932 Nr
1933 Nr
Nota wydawnicza
Bibliografia
Indeks
Wstęp
Niniejszy tom zamyka pierwszą część (pisma biograficzne) Pism Zebranych Edyty Stein, stanowiąc korektę i uzupełnienie odpowiedniego tomu wydania poprzedniego (ESW XIV, 1991).
Wyłaniający się zeń autoportret Edyty Stein w jej relacji do Romana Ingardena, tak pod względem kontaktu intelektualnego, jak i głęboko ludzkiej, osobistej więzi, w połączeniu z dwoma tomami Autoportretu z listów, wpisuje się w całościowy obraz jej życia, z drugiej zaś strony unaocznia i konkretyzuje bogactwo związków łączących Edytę Stein z jej otoczeniem.
Listy do Romana Ingardena przybliżają środowisko filozoficzne pierwszej połowy dwudziestego wieku i ukazuj ą przemianę Edyty Stein z filozofa w świecie w filozofa w Karmelu.
Wydawcy i redaktorzy pragną wyrazić wdzięczność wielu osobom. Tak jak poprzednie tomy, także i ten zechciała opatrzyć kompetentnym wprowadzeniem pani prof. dr Hanna Barbara Gerl-Falkovitz. Pragniemy złożyć jej za to, podobnie jak wielu innym osobom, które służyły nam ofiarną pomocą, w tym panu prof. dr. Eber-hardowi Ave-Lallemantowi z Monachium, gorące podziękowania.
Fragment tekstu
Koncepcje przedstawione tu w wielkim skrócie dały początek nowej fazie w filozofii niemieckiej, a w konsekwencji także w europejskiej i amerykańskiej historii idei. Dla Edyty Stein, młodziutkiej studentki psychologii z uniwersytetu we Wrocławiu, nauczanie Husserla oznaczało wyzwolenie z błędnego koła subiektywizmu. Kiedy przygotowywała raz referat o psychologii myślenia, asystent dr Moskiewicz poradził jej: "«Proszę sobie dać z tym spokój - powiedział - a przeczytać to; przecież inni czerpią wszystko tylko stąd». Podał mi grubą książkę: to był II tom Logische Untersuchungen Husserla. [...] MOS znał Husserla osobiście; studiował u niego w Getyndze przez jeden semestr i wciąż tęsknił do tamtego środowiska. «W Getyndze ciągle filozofują- dzień i noc, podczas posiłków, na ulicy, wszędzie. Wciąż tylko mówią o fenomenach
Jak wiadomo, lektura wywarła tak wielkie wrażenie na Edycie Stein, że przerwała ona swoje dopiero co rozpoczęte studia i w roku 1913 przeniosła się do Getyngi, do Mistrza, jak go odtąd będzie nazywać. Podniecającą atmosferę lat spędzonych w Getyndze, kiedy to ujawnił się cały jej potencjał umysłowy i warsztatowy, opisała z przenikliwością i żarliwością właściwą pierwszej fascynacji filozofią.
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału Selbstbildnis in Briefen. Briefe an Roman Ingarden
Copyright by Yerlag Herder Freiburg im Breisgau 2001
Copyright for the Polish edition
by Wydawnictwo Karmelitów Bosych, Kraków 2003
Korekta
Iwona Pawłowska
Imprimi potest
O. dr Szczepan T. Praśkiewicz OCD, prowincjał
Kraków, dnia 14 lutego 2003
Nr 125/03
Imprimatur
Kazimierz Nycz, wik. gen.
Kraków, dnia 12 sierpnia 2003
Nr 2462/2003
WYDAWNICTWO KARMELITÓW BOSYCH
31-222 Kraków, ul. Z. Glogera 5
tel.(012)41685 00; 416 85 01
fax (012) 416 85 02
www. wkb.karmel.pl
www. karmel.pl
e-mail: wydawnictwo@wkb.krakow.pl
ISBN 83-7305-099-X (oprawa twarda) ISBN 83-7305-082-5 (oprawa broszurowa)