Adam Zamoyski

Orły nad Europą

Kategoria  historia, dokument

Wydawnictwo Literackie
Cena 36.70 zł
ISBN 83-08-03603-1
(gabaryt L - 2XL)
waga 0.384 kg
nr kat. Rhema 12404
                                   



Nakład wyczerpany!


Notka

"Polacy z tylu skoczyli do rozproszonych maszyn i nagle powietrze zapełniło się płonącymi samolotami, spadochronami i oderwanymi kawałkami skrzydel - wspomina Yincent. - Bylo to tak nagle, że aż ogłuszające". Yincent powrócił więc do bazy w Northolt; czuł się stary i zgrzybiały. "Powiedziałem Wilkinsowi (oficerowi wywiadu), że oni naprawdę robią to, o czym mówią, naprawdę".
Orły nad Europą to wielka historia, pamiętne bitwy drugiej wojny światowej, spotkanie z odmienną kulturą i dramaty zwykłych ludzi, ich euforia i strach w walce, samotność wśród obcych, miłości i przyjaźnie.
Adam Zamoyski opowiada o losach polskich lotników, których niewiarygodne umiejętności podziwiała Europa w czasie wojny, o ludziach, których historia najpierw uczyniła bohaterami, a potem skazała na zapomnienie.
ADAM ZAMOYSKI - historyk i eseista polskiego pochodzenia, urodzony w Nowym Jorku, zamieszkały w Londynie. Jest autorem wielu artykułów, esejów, a przede wszystkim książek popularyzujących historię Polski i Europy.


Spis treści


Przedmowa
I. Błędni rycerze
II. Jak wyrosły skrzydła
III. Czarny wrzesień
IV. Bałkańska farsa
V. Francuska klęska
VI. Mgła i regulamin
VII. Legenda Dywizjonu
VIII. Walka myœliwska
IX. Bombardowanie
X. Rosnšca rodzina
XI. Front domowy
XII. Żadne zwycięstwo
XIII. Zbędni ludzie
ródła
Bibliografia
Spis ilustracji i map
Indeks nazwisk


Wstęp

Każdy w Polsce słyszał coś o Dywizjonie 303. Wiele osób mogło też czytać opublikowane wspomnienia lotników, którym po klęsce Polski w 1939 roku udało się przedostać do Francji, a potem do Wielkiej Brytanii i tam dalej walczyć z Niemcami. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, jak wielu było tych lotników i jak istotną rolę odegrali oni w wojnie powietrznej na Zachodzie.
Polacy walczący wraz z Królewskimi Siłami Powietrznymi (Royal Air Force - RAF) stworzyli ostatecznie w pełni dojrzałe własne lotnictwo, z osobnym sztabem i służbami pomocniczymi. Przez szeregi Polskich Sił Powietrznych (PSP) na ziemi brytyjskiej przeszło w sumie około 17 tyś. mężczyzn i kobiet. Nie tylko odegrali oni decydującą rolę w bitwie o Wielką Brytanię, ale mają też znaczący udział w późniejszym wysiłku wojennym aliantów. Zestrzelili 745 nieprzyjacielskich samolotów na pewno i 175 dalszych prawdopodobnie; zniszczyli ich 25 na ziemi i uszkodzili 259. Zestrzelili 190 latających bomb wymierzonych w Londyn. Sami zrzucili 13 206 ton bomb i postawili 1502 miny. Zatopili 3 okręty, 8 miniaturowych łodzi podwodnych i 2 U-Booty, uszkodzili dalszych 30 jednostek. Zniszczyli 1171 czołgów, transporterów opancerzonych i innych pojazdów, 84 lokomotywy i 606 wagonów kolejowych.


Fragment tekstu

(...)
Jeżeli zważyć piorunującą szybkość Blitzkriegu, niespodziewaną inwazję sowiecką i towarzyszący im chaos - Polakom udało się ocalić z pogromu wiele. Rząd i Naczelne Dowództwo wycofały się do Rumunii, za nimi podążyły dziesiątki tysięcy żołnierzy wszystkich rodzajów broni. Zdołano też zabezpieczyć trochę majątku narodowego. Większa część floty wojennej i handlowej, a także cywilne samoloty LOT-u schroniły się za granicą. Dzięki generałowi Rayskiemu, bezrobotnemu po wiosennej dymisji, w ostatnich dniach ewakuowano samolotami znaczną część polskich zapasów złota.
W sumie około 80 procent personelu polskiego lotnictwa - według stanu z l września 1939 roku - przeżyło kampanię i uniknęło niewoli. 9276 osób przekroczyło rumuńską granicę - czasem najbardziej krętymi drogami - około dziewięciuset przedostało się na Węgry. Kolejny tysiąc znalazł się w neutralnych państwach bałtyckich - Litwie czy Łotwie. Około 1500 osób dostało się do niewoli sowieckiej i niezwłocznie zostało zesłanych do obozów pracy.
W Rumunii uchodźcy ze zdziwieniem znaleźli się nagle w innym świecie. Kraj był piękny, lecz ubogi. Ludność okazywała niezwykłą przyjaźń, częstując Polaków chlebem, serem i winem, a także pomagając w dalszej drodze


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału
The Forgotten Few. The Polish Air Force in the Second World War
Copyright by Adam Zamoyski Ltd.
Copyright for the Polish translation by Puls Publication Ltd. Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004
Redaktor prowadzący Jolanta Korkuć Wybór zdjęć Jolanta Korkuć Adiustacja Henryka Salowa Indeks nazwisk Elżbieta Stanowska
Korekta Iwona Ciuszek, Anna Rudnicka, Urszula Srokosz, Elżbieta Stanowska
Redakcja techniczna Bożena Korbut
Projekt okładki i stron tytułowych Elżbieta Totoń
Na okładce wykorzystano zdjęcie Stanisława Skalskiego (archiwum
Autora)
Układ typograficzny Robert Oleś
Printed in Poland
Wydawnictwo Literackie Sp. z o.o., 2004
ul. Długa l, 31-147 Kraków
bezpłatna linia telefoniczna: O 800 42 10 40
księgarnia internetowa: www.wl.net.pl
e-mail: ksiegarnia@wl.net.pl
fax: (+48-12) 430 00 96
tel.: (+48-12) 423 22 54 wew. 105
Skład i łamanie: Design Plus
Druk i oprawa: Drukarnia GS
ISBN 83-08-03603-1









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania