Notka"Proponowane ćwiczenia pobudzają wyobraźnię, dostarczają wiedzy o zawartości twórczej preferowanych wartości, motywując do poszukiwania sposobów ich urzeczywistniania, są przydatne w pracy wychowawczej i profilaktycznej oraz resocjalizacyjnej z młodzieżą. Mogą też pomóc osobom dorosłym w uporządkowaniu i kierowaniu hierarchii wartości". Spis treści
WstępZamysł opracowania podręcznika zrodził się przed kilku laty, gdy wspólnie z E. Bruszewskq, A. Korwin-Szymanowską, T. Rzepą i J. Adelt pracowałyśmy nad znaczeniem systemu wartości w procesie podejmowania decyzji i wyboru strategii działania. Uświadomiłam sobie, że jest potrzebny podręcznik, który pomógłby psychologom, wychowawcom, pomocnikom społecznym, rodzicom, a przede wszystkim samej młodzieży w odkryciu i poznaniu świata wartości - zarówno tych, które cenią, akceptują i realizują prawie wszyscy, jak i tych, które są zapomniane lub realizowane przez nieliczne osoby. Od tamtej pory problematyka wartości nie tylko zyskała uznanie w oczach psychologów i pedagogów, ale stała się także przedmiotem sporów publicznych, ostrych polemik i krytyk. W sporach tych często dochodzi do zacierania i zbędnego komplikowania istoty wartości w życiu jednostkowym i społecznym. Fakt ten stał się również wyzwaniem i ponagleniem, aby zrealizować to, co dr Miriam Stoppard określa jako wykorzystanie każdej sytuacji do ukazania wartości, które we współczesnym świecie często ulegają zniekształceniu.
Fragment tekstuJeżeli przyjąć, że każda epoka uwypukla jedne wartości, pozostawiając w cieniu inne i że wynika to m.in. z obiektywnych warunków, w których wypada żyć ludziom danej epoki, to współcześnie akceptuje się przede wszystkim wartość wolności. Można wskazać istnienie dwóch trendów: z jednej strony byłoby to podkreślanie wolności, a raczej niezależności, pełnej autonomii, której uwyraźnienie jest efektem refleksji nad ludzkim działaniem, jego tożsamością, z drugiej - stawianie na miłość, która wyraża się w pragnieniu ludzi zagubionych, porzuconych, oszukanych i domaga się uwyraźnienia w wyniku doświadczeń angażujących sferę emocjonalną. Rozpoczynamy etap cywilizacji miłości, w której będzie się uwypuklać współdziałanie, a nie rywalizację, przebaczenie, a nie dochodzenie swoich praw, poszanowanie drugiego człowieka, a nie maksymalne jego wykorzystanie. Chodzi tu o harmonię ze światem ludzi, przyrody i z samym sobą, o opanowanie przeciwnych sił (K. Ostrowska 1992, s. 61-71).
Strona redakcyjna Copyright by Wydawnictwo Rubikon 2004
|