Notka
Pytanie o to, jak należy czytać Biblię, jest , nierozdzielnie. związane z naszym obrazem Chrystusa. W szerokich kręgach -również wśród łudzi wierzących - rozpowszechnił się dzisiaj obraz Chrystusa, który niczego nie wymaga i jako łagodny przyjaciel człowieka przyjmuje wszystko i wszystkich. Rzeczywisty Jezus Ewangelii jest jednak inny. Kard. Józef Ratzinger chce nam pomóc w ponownym odkryciu autentycznego Jezusa Ewangelii, który rozsadza ramy tego, co czysto ludzkie i apeluje do najgłębszych pokładów człowieczeństwa. Powinniśmy na nowo wyruszyć na poszukiwanie tego prawdziwego Jezusa.
Spis treści
Wstęp
W drodze do Jezusa
Kto Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca" (f 14, 9)
Oblicze Jezusa w Pimie więtym
Zraniony strzałš piękna
Krzyż i nowa estetyka" wiar
Komunikacja i kultura
Nowe drogi ewangelizacji w trzecim tysišcleciu
Postać Odkupiciela
Chrystus - Odkupiciel wszystkich ludzi
Wyjštkowoć i uniwersalnoć Chrystusa i Jego Kocioła
Widzieć Chrystusa. Postać Chrystusa w zwierciadle opowieci o kuszeniu
Chleb codzienny i chleb eucharystyczny
Medytacja na Uroczystoć Bożego Ciała
Eucharystia - communio - solidarnoć
Chrystus obecny i działajšcy w sakramencie
Epilog
Powszechnoć i katolickoć
Czy Katechizm Kocioła Katolickiego jest na czasie?
Refleksje w dziesięciolecie jego publikacji
ródła
Wstęp
Pośród kryzysu, w jakim znajduje się chrześcijaństwo w różnych częściach świata, postać Jezusa z Nazaretu pozostaje zadziwiająco aktualna. Przemawia ona również do ludzi, którzy nie są chrześcijanami: Islam uznaje Go za proroka; w Indiach wielu ludzi ma w swoich domach obrazy Jezusa. Chrystus Kazania na Górze, który tak głęboko poruszył Gandhiego, dla wielu indyjskich niechrześcijan stał się posłańcem Bożej dobroci, dzięki któremu rozbłyska w świecie światło Wiecznego. Przytoczona przez Ewangelie synoptyczne opowieść o cierpiącej kobiecie, która dotyka z tyłu szat Jezusa i natychmiast zostaje uzdrowiona, powtarza się w różny sposób również w naszych czasach.
Tej wielorakiej obecności postaci Jezusa towarzyszy jednak - w samym chrześcijaństwie - niepokojący kryzys chrystologii. Zaczął się on od tego, że pod powierzchnią dogmatu chciano na nowo odkryć człowieka - Jezusa, powracając do prostoty Ewangelii; szybko okazało się jednak, że opisanej w Ewangeliach postaci Jezusa nie da się zredukować do łagodnego przyjaciela ludzi, że również Jezus Ewangelii rozsadza ramy tego, co ludzkie, stawiając człowieka wobec fundamentalnych pytań i decyzji.
Fragment tekstu
(...)
Dlaczego w świecie jest nadal tylu ludzi cierpiących głód? Dlaczego dzieci muszą umierać z głodu, podczas gdy wielu innych ludzi żyje w luksusie? Dlaczego Łazarz musi nadal prosić o okruchy ze stołu bogacza, nie mogąc przekroczyć progu jego domu? Z pewnością nie dlatego, że ziemia nie jest w stanie dostarczyć chleba dla wszystkich. W krajach zachodnich za niszczenie owoców ziemi wypłaca się premie, podczas gdy w innych częściach świata ludzie głodują. Ludzki rozum odkrywa raczej wciąż nowe narzędzia zniszczenia niż nowe drogi do życia. We wszystkich zakątkach świata potrafi umieścić środki niszczenia, ale nie umie dostarczyć tam chleba. Dlaczego tak jest? Ponieważ nasze dusze są niedożywione, a nasze serca - zatwardziałe i ślepe. Serce nie wskazuje drogi rozumowi. Na świecie panuje zamęt, gdyż w naszym sercu panuje chaos, ponieważ brakuje mu miłości, która mogłaby wskazać drogę sprawiedliwości.
Jeśli weźmiemy to wszystko pod uwagę, to zrozumiemy fragment dzisiejszej Ewangelii. Jezus od-powiada w nim szatanowi, który wzywa Go do prze-mienienia kamieni w chleb: "Nie samym chlebem Zyje człowiek, lecz każdym słowem, które pocho-dzi z ust Bożych" (Mt 4, 4).
Strona redakcyjna
Tytuł oryginału Unterwegszu Jezus Chnstus
Redakcja Agnieszka Cwielag
Redakcja techniczna i przygotowanie do druku Grzegorz Sztok
Impńmi potest
ks. Jerzy Madera SDS, prowincjał
l.dz. 183/P/04
Kraków, dnia 10 maja 2004 r.
Sankt Ulrich Yerlag GmbH, Augsburg for the Polish Edition
2004 Wydawnictwo SALWATOR
ISBN 83-89289-47-4
Wydawnictwo SALWATOR
ul. św. Jacka 16, 30-364 Kraków
tel- (0-12) 260-60-80, iax (0-12) 269-17-32
e-mail: wydawnictwo@salwator.com
www.salwator.com