Rainer Oberthur

Dzieci pytają o cierpienie i Boga - nauka religii w oparciu o Biblię

Kategoria  katecheci, wychowawcy

Wydawnictwo Jedność
Cena 23.10 zł
ISBN 83-7224-744-7
190 stron
format 24x16x1,1 cm
oprawa miękka
Kielce 2004
waga 0.322 kg
nr kat. Rhema 12225
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka


Dzieci często pytają na lekcjach religii o sprawiedliwość, wojnę, cierpienie istniejące na świecie, a także o Boga. Książka ta uwrażliwia na pytania dzieci i niejako wprowadza je w dialog z tematami biblijnymi. Stanowi solidną pomoc dla katechetów i nauczycieli religii oraz bogate źródło pomysłów i wiadomości. Obok szeroko rozwiniętej części teoretycznej zawiera propozycje dobrze opracowanych i wypróbowanych w szkole podstawowej lekcji, poświęconych określonym problemom i nawiązujących do odpowiednich historii biblijnych. Wiele spośród przedstawionych tu propozycji wykorzystuje obrazy i utwory literackie różnych artystów, co pozwala dokładnie zapoznać dzieci z danym zagadnieniem.


Spis treści


Wprowadzenie

ZBLIŻENIA
I. Kierunki uczenia się religii w oparciu o Biblię
Na drodze do „sztuki, która umożliwia skuteczne uczenie się"

1. Nauka podczas stawiania pytań i poprzez pytania
Doœwiadczyć siebie jako pytajšcego

2. Nauka przez uœwiadomienie
Pozwolić, żeby doœwiadczenia wkroczyły w życie
3. Nauka za pomocš elementarnego podejœcia
Odkrywać w Biblii siebie i swoje życie

4. Nauka jako dialog
Poruszać w rozmowie zarówno biblijne,
jak i własne doœwiadczenia

5. Nauka poprzez metafory i symbole
Rozumieć mowę przenoœni i wyrażać swoje przeżycia
w sposób metaforyczny

6. Nauka jako formacja estetyczna
Poznawać za pomocš zmysłów

7. Nauka etycznego działania i wydawania sšdów
Rozwijać pojęcia dotyczšce sprawiedliwoœci i pokoju
8. Uczyć się jako osoba
Samodzielnie szukać sensu i znajdować go
9. Nauka w znaczeniu teologicznym
Myœleć o Bogu

II. Obecnoœć cierpienia w œwiecie i pytanie o Boga
Dzieci pytajš

1. Dzieci i cierpienie dzisiaj

2. Pytanie teodycei jako pytanie dzieci
Wyniki badania empirycznego


Wstęp

Dzieci często stykają się z przemocą i niesprawiedliwością, panującą między ludźmi, i uważnie ją obserwują. W ostatnim dziesięcioleciu minionego stulecia spotkanie z trudną do wyobrażenia nędzą osiągnęło nowe rozmiary: najpierw wojna w Zatoce Perskiej, potem wojna na Bałkanach oraz straszne masakry w Ruandzie i Czeczenii - wszystko to wstrząsnęło ludźmi, a zwłaszcza dziećmi, tak skorymi do współczucia i pragnącymi sprawiedliwości. Zgodnie z moim wieloletnim doświadczeniem najbardziej niecierpiącymi zwłoki kwestiami interesującymi dzieci są pytania o przyczynę wojny, o cierpienie i niesprawiedliwość, a także o człowieka cierpiącego niewinnie.
Te pytania dzieci, ciągle na nowo kierowane do nas podczas lekcji religii, stanowią punkt wyjścia, który doprowadził do powstania tej książki. Dzieci postawiły nas przed pytaniem, jak możemy ustosunkować się wychowawczo i religijnie do sytuacji, w której występuje niesprawiedliwość ciężka do zniesienia. Było dla nas jasne, że ani przez pomniejszanie, ani przez rzekome "rozwiązanie" problemu nie sprostamy oczekiwaniom dzieci. Musimy razem z nimi zastanowić się nad pytaniami o cierpienie i sprawiedliwość, i zawartymi w nich pytaniami o Boga. To założenie poprowadziło nas do biblijnych tekstów Starego Testamentu, do historii Kaina i Abla jako opowiadania o powstaniu przemocy między ludźmi, do Księgi Hioba - historii o niewinnie cierpiącym człowieku i do słów proroków, którzy w szczególny sposób oskarżają niesprawiedliwość.
Książka zawiera wyjątkowo rozwinięte ogólne ujęcie dydaktyczne Biblii, Naszym punktem wyjścia były doświadczenia, które przeprowadziliśmy podczas nauczania religii w szkole podstawowej, korzystając ze słów psalmów i tych dotyczących królestwa niebieskiego. Dzięki nim odkryliśmy, że dzieci mogą rozumieć słowa Biblii bezpośrednio i odnosić je do siebie, że odkrywają w nich siebie samych i swoje życie. Z praktyki prowadzenia lekcji rozwinęły się możliwości uczenia w oparciu o Biblię - uczenia za pomocą pytań i głębszego zdawania sobie sprawy z treści zagadnień, poznawania rzeczy zasadniczych podczas dialogu, uczenia obrazowego, pięknego i zgodnego z nakazami moralnymi, także uczenia z orientacją subiektywną i teologiczną.
To, co dotyczy treści nauczania:
W centrum pracy z dziećmi podczas nauczania religii znajdują się słowa i opowiadania z trzech ksiąg Starego Testamentu, które nawet dla dorosłych bywają trudne i powinny zostać docenione w pedagogice religii:
- często błędnie rozumiane albo nadużywane opowiadanie o Kainie i Ablu;
- Księga Hioba, która jeszcze czeka na odkrycie w procesie nauczania religii;
- słowa proroków nie wykorzystane w pedagogice religijnej.
Do tych tematów biblijnych proponuje się własne podejścia. Teksty biblijne wiążą się z pytaniami ludzi, żyjących w różnych czasach, a także z pytaniami dzieci - o cierpienie i zło, o sprawiedliwość i krzywdę,
o przemoc i wojnę, oraz o rolę Boga w tym wszystkim. W ten sposób spotykają się dzisiaj na płaszczyźnie treściowej pytania i doświadczenia dzieci i dorosłych, wiążące się z biblijnymi opowieściami o Kainie
i Ablu, Hiobie i prorokach.
To, co dotyczy sposobu nauczania:
Konkretne, intensywne nauczanie nawiązuje zasadniczo do doświadczeń, które mogłem przeprowadzić razem z Alojzym Mayerem w szkole podstawowej Hofchensweg, należącej do Aachen. Nauka ta została wielokrotnie "wypróbowana" w dalszym kształceniu nauczycieli szkoły podstawowej. Nasze metody nauczania zostaną dokładnie przedstawione i rozpatrzone po to, aby:
- pomóc czytelnikom w przedstawianiu biblijnych tekstów i tematów oraz zachęcić do twórczego przetwarzania ich; istnieje także możliwość wprowadzania zmian odpowiednio do wieku podczas nauki;
(...)


Fragment tekstu

(...)
III. "Dlaczego istnieje wojna?"
Własne i lekcyjne spotkania z historią o Kainie i Ablu
Kto się będzie śmiał z Charlie Chaplina?

Kto się będzie śmiał z Charlie Chaplina,
kiedy ziemia stanie się kawałkiem błota?
Kto może nad tym rozmyślać,
gdy zbliża się katastrofa?
Kto usłyszy tę okropną ciszę,
gdy żaden dźwięk nie dochodzi z domów?
Żaden pies już nie ujada,
Żaden świerszcz nie cyka w trawie?
A co z wielkich ludzi pozostanie,
z morza, gdy zniszczeniu ulegnie?
A kamienie, czy zauważą,
jak umiera ostatnia iskierka życia?
Kto odczuje brak gwizdania kosa?
Kto przypatrzy się sklepieniu nieba?
Kto będzie coś wiedział o marzeniach,
które nie mogły się spełnić?
Komu zabraknie wąwozów i lasów?
Żal będzie źródeł i jezior.
Miłych wzgórz, pół słoneczników, co rosną, kwitną i mijają?
Nad kim będą czuwać aniołowie?
Kto pomówi z Bogiem w modlitwie?
Kto się będzie śmiał z Charlie Chaplina,
kiedy ziemia naprawdę zaginie?
Gerhard Schone
(...)


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału:
Kinder fragen nach Leid und Gott

Lernen mit der Bibel im Religionsunterricht

Copyright by Kosel-Verlag GmbH & Co., Munchen 1998
Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2004

Tłumaczenie
Alicja Makowska

Redakcja i korekta
Anna Suligowska-Pawelek

Konsultacja
Bogusław Nosek

Redakcja techniczna
Artur Czerwiec

Projekt okładki
Justyna Kułaga-Wytrych

Wszystkie cytaty biblijne pochodzą z Biblii Tysiąclecia, wyd. V, Pallottinum, Poznań 2002

ISBN 83-7224-744-7

WYDAWNICTWO "JEDNOŚĆ"
25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4
Dział sprzedaży tel. (0-41) 344-98-63
Redakcja tel. (0-41) 368-11-10
www.jednosc.com.pl
e-mail: jednosc@jednosc.com.pl
Drukarnia im. A. Półtawskiego www.dap.pl









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania