Notka
(...)
Rozmowy wychowawcze to podstawowe narzędzie formacji dzieci i młodzieży. To rodzaj niezwykłego spotkania, dzięki któremu ktoś, kto dotąd był bezradny i nieświadomy siebie, staje się stopniowo kimś mądrym i dobrym. Istotą komunikacji wychowawczej jest fascynowanie wychowanka dorastaniem do miłości i prawdy, czyli do prawdziwej miłości. Komunikacja wychowawcza wymaga całościowego i realistycznego rozumienia wychowanka, a także znajomości głównych celów i metod wychowania. Wymaga też trafnego doboru tematyki, języka, argumentów i formy komunikacji. Niniejsza publikacja przeznaczona jest dla wychowawców: rodziców, nauczycieli, pedagogów, psychologów, duszpasterzy, profilakty-ków uzależnień, resocjalizatorów, terapeutów i innych dorosłych, którzy chcą w taki sposób rozmawiać z wychowankami, by mieli oni szansę coraz dojrzalej rozumieć samych siebie oraz świat, w którym żyją.(...)
Spis treści
Wstęp
Rozdział
Uwarunkowania kulturowe
komunikacji wychowawczej
Ponowoczesnoć a wychowanie
Społeczeństwo informatyczne a wychowanie
Wychowanek w społeczeństwie informatycznym
Współczesne mity pedagogiczne a wychowanie
Kryzys szkoły a wychowanie
Kryzys komunikacji wychowawczej w ponowoczesnoci
Rozdział
Podstawy komunikacji wychowawczej
Koncepcja człowieka a komunikacja wychowawcza
Komunikacja wychowawcza w wietle Ewangelii
Empatia a komunikacja wychowawcza
Asertywnoć a komunikacja wychowawcza
Tematyka, język i argumenty w komunikacji wychowawczej
Wstęp
Żyj emy w czasach, w których oczywistością stała się potrzeba nieustannego doskonalenia umiejętności zawodowych. Odnosi się to zwłaszcza do ludzi związanych z procesem wychowania. Nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy i inni wychowawcy uczestniczą w kursach specjalizacyjnych, studiach podyplomowych, treningach komunikacji międzyludzkiej, w szkoleniach z zakresu profilaktyki i terapii uzależnień. Wiele propozycji w tym względzie oferują coraz liczniejsze ośrodki doskonalenia nauczycieli. Naukowcy prowadzą badania na temat różnych aspektów wychowania w oparciu o coraz doskonalsze metody. Formalnie rzecz biorąc, jeszcze nigdy wychowawcy nie dysponowali tak wszechstronną wiedzą i tak różnorodnymi umiejętnościami psychopedagogicz-nymi jak obecnie.
Wszystko to powinno owocować coraz większymi sukcesami w nauczaniu i wychowaniu młodego pokolenia. Tymczasem rzeczywistość jest zupełnie inna. Na progu XXI wieku obserwujemy wyraźny kryzys wychowawców i wychowania. Rodzice, nauczyciele i inni wychowawcy doświadczają coraz większych i coraz boleśniejszych niepowodzeń. Trudno jest im ukazywać dzieciom i młodzieży najbardziej nawet podstawowe prawdy o człowieku i o kryteriach ludzkiej dojrzałości. Trudno jest obecnie ludziom dorosłym zachwycić wychowanków szlachetnymi ideałami i perspektywą rozwoju. Trudno chronić nastolatków przed uzależnieniami, demoralizacją i przestępczością. Dochodzi nawet do tego, że coraz częściej dzieci stosują przemoc wobec własnych rodziców, a uczniowie znęcają się w szkole nad nauczycielami.
Fragment tekstu
(...)
Wbrew pozorom jakość komunikacji wychowawczej nie zależy jedynie czy głównie od wiedzy na temat kompetencji i barier w komunikacji interpersonalnej oraz od posiadania technicznej sprawności w kontaktowaniu się z drugim człowiekiem. Podejmowanie rozmów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą w sposób kompetentny i odpowiedzialny wymaga dysponowania o wiele większym zasobem wiedzy i umiejętności. Wymaga najpierw pogłębionej i krytycznej znajomości dorobku nauk o człowieku, a zwłaszcza antropologii, teologii, filozofii, psychologii, socjologii, etyki i pedagogiki, aby wychowawca mógł rzeczywiście rozumieć samego siebie oraz tych, którym chce pomagać w rozwoju. Wymaga także odwoływania się do optymalnego wzorca komunikacji wychowawczej oraz nauczenia się trudnej sztuki trafnego Posługiwania się empatią i asertywnością w dialogu pedagogicznym. Wymaga wreszcie umiejętności trafnego doboru tematyki, Języka i argumentów w rozmowach ze współczesnymi wychowan-kami którzy są dziećmi naszych czasów i którzy często w zupeł-nie inny sposób odnoszą się do siebie i świata niż ich rodzice czy inni wychowawcy.
Strona redakcyjna
Redakcja Agnieszka Ćwieląg
Redakcja techniczna i przygotowanie do druku Grzegorz Sztok
Projekt okładki
ks. Jacek Chrząściel SDS
Imprimi potest
ks. Jerzy Madera SDS, prowincjał
l.dz. 175/P/04
Kraków, dnia 26 kwietnia 2004 r.
Š 2004 Wydawnictwo SALWATOR ISBN 83-89289-45-8
Wydawnictwo SALWATOR
ul. św. Jacka 16, 30-364 Kraków
tel. (0-12) 260-60-80, fax. (0-12) 269-17-32
e-mail: wydawnictwo@salwator.com
www.salwator.com
Drukarnia Diecezjalna w Sandomierzu ul. Żeromskiego 4, tel. 15 832 31 92