Anna Królikowska (red.)

Dyrektorium katechetyczne

Kategoria  podręczniki stare

Wydawnictwo WAM
Cena 12.90 zł
ISBN 83-7097-874-6
111 stron
format 150x230 mm
oprawa miękka
Kraków 2001 r.
waga 0.183 kg
nr kat. Rhema 01174
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Spis treści


Wykaz skrótów
Wstęp
Wprowadzenie

Część I KATECHEZA w POSŁUDZE DUSZPASTERSKIEJ KOŚCIOŁA

Rozdział l: Natura katechezy
Określenie katechezy
Cel katechezy
Zadania katechezy
Katecheza wierna Bogu i człowiekowi
Źródła i filary katechezy
Integralność treści katechezy

Rozdział 2: Funkcje katechezy
Wychowawcza funkcja katechezy
Katecheza jako nauczanie
Inicjacyjna funkcja katechezy
Katecheza w procesie ewangelizacji

Rozdział 3: Istotne elementy katechezy
Element biblijny katechezy
Element teologiczny w katechezie
Doświadczenie ludzkie w katechezie
Inkulturacja słowa Bożego
Katecheza jako głoszenie Chrystusa w Kościele
Katecheza otwarta na dialog ekumeniczny i międzyreligijny

Rozdział 4: Nauczanie religii w szkole
Nauczanie religii w szkołach publicznych
Nauczanie religii w szkołach niepublicznych
Szkoły katolickie
Programy nauczania i podręczniki w szkolnym nauczaniu religii

Rozdział 5: Duszpasterstwo katechetyczne w parafii
Katecheza dorosłych
Katecheza dzieci i młodzieży
Posługa katechetyczna wobec środowiska akademickiego
Wymiar liturgiczny duszpasterstwa katechetycznego w parafii

Część II PRACOWNICY POSŁUGI KATECHETYCZNEJ

Rozdział l: Odpowiedzialni za katechezę
Odpowiedzialność całej wspólnoty za katechezę
Biskupi diecezjalni
Kapłani
Rodzice
Osoby zakonne
Katecheci świeccy

Rozdział 2: Posługa katechetyczna w diecezji
Plan katechetyczno-duszpasterski
Diecezjalny Referat Katechetyczny
Diecezjalna Rada Katechetyczna

Rozdział 3: Posługa katechetyczna w parafii

Rozdział 4: Organizacja katechezy w Polsce
Ogólnopolski plan duszpastersko-katechetyczny
Komisja Wychowania Katolickiego
Krajowe Centrum Katechetyczne

Rozdział 5: Formacja katechetów
Podstawowe wymiary formacji
Odpowiedzialność za formację katechetyczną
Elementy formacji
Rozwijanie kwalifikacji zawodowych
Kształtowanie klimatu dialogu i współpracy

Załącznik: Regulamin posługi duszpasterskiej prefektów


Wstęp


W Uroczystość Wniebowzięcia NMP roku 1997 zostało opublikowane w Watykanie Dyrektorium ogólne o katechizacji. Ukazało się ono trzydzieści lat po zakończeniu Soboru Watykańskiego II i ćwierć wieku po ogłoszeniu pierwszej Ogólnej instrukcji katechetycznej. Okres ten charakteryzowała szeroka dyskusja teologiczna nad katechezą Kościoła. W tym czasie odbyły się też dwa Synody Biskupów bezpośrednio poświęcone sprawom posługi słowa w Kościele: Synod o ewangelizacji w 1974 r. wraz z dokumentem Ewangelii nuntiandi oraz Synod o katechezie z dokumentem Catechesi tradendae. Także inne synody, a zwłaszcza kolejne dokumenty Jana Pawła II, wywarły znaczny wpływ na posługę katechetyczną Kościoła. Wśród nich na pierwszym miejscu trzeba wspomnieć Katechizm Kościoła Katolickiego, który ukazał się w roku 1992.
Wspomniane uwarunkowania doktrynalne oraz zmieniająca się sytuacja Kościoła i świata sprawiły, że zaistniała potrzeba opracowania krajowego Dyrektorium katechetycznego. Jego celem jest przedstawienie fundamentalnych zasad teologiczno-duszpasterskich wynikających dla katechezy całego Kościoła z Soboru Watykańskiego II oraz posoborowego nauczania Kościoła. Celem tego dokumentu jest także poddanie refleksji działalności katechetycznej Kościoła w Polsce.
O ile części Dyrektorium mówiące o Objawieniu, o naturze katechezy, o kryteriach orędzia czy o katechezie Kościoła mają wartość dla wszystkich i są obowiązujące dla wszelkiej posługi katechetycznej, o tyle części poświęcone sytuacji obecnej, metodologii i sposobom dostosowania katechezy do konkretnych miejsc i adresatów są raczej wskazaniem kierunkowym i wymagają uszczegółowienia w Kościołach lokalnych.
W tym więc kontekście należy widzieć polskie Dyrektorium katechetyczne. Nie powtarza ono tych części Dyrektorium ogólnego, które są ważne dla wszystkich i dla wszystkich obowiązujące. Natomiast zatrzymuje się na tych elementach katechezy, które domagają się uszczegółowienia w stosunku do wskazań dokumentu rzymskiego oraz uwzględnia te specyficzne problemy katechezy w Polsce, które nie mogły znaleźć rozwiązania w Dyrektorium ogólnym.(...)


Fragment tekstu

KATECHEZA OTWARTA NA DIALOG EKUMENICZNY i MIĘDZYRELIGIJNY

78. W katechezie nie może zabraknąć elementu ekumenicznego. Dokumenty katechetyczne łączą go z wychowaniem do życia wspólnotowego. W myśl zawartych w nich wskazań katecheza winna upowszechniać postawy braterstwa wobec chrześcijan innych wyznań i przygotowywać do podejmowania dialogu z nimi. W wypełnianiu tego zadania powinna katechetom towarzyszyć zawsze świadomość, że podstawą każdego dialogu jest jasna i pewna katecheza o Kościele, a jednocześnie katecheza ukazująca w sposób rzetelny prawdy i zasady, jakimi kierują się inne wspólnoty chrześcijańskie.
Katecheza winna przede wszystkim ożywiać pragnienie jedności, przeciwstawiać się irenizmowi, a dialog ekumeniczny opierać na woli Chrystusa. W regionach zaś, gdzie istnieje większa liczba chrześcijan należących do wspólnot niekatolickich, winna być wsparta rzeczywistymi kontaktami braterskimi.

79. Katecheza otwarta na dialog z wyznawcami innych religii łączy się tematycznie z zadaniem podejmującym wprowadzenie do misji. Należy jednak tutaj koniecznie pamiętać, że przygotowanie i podjęcie takiego dialogu winno się opierać na pogłębionej katechezie o Chrystusie jako jedynym Zbawicielu świata, a także na przekazie rzetelnych i obiektywnych informacjach dotyczących wyznawców innych religii.
Głoszenie Chrystusa i dialog międzyreligijny nie wykluczają się wzajemnie, ale z drugiej strony dialog nie może też oznaczać krzewienia postawy indyferentyzmu religijnego.

80. Szczególną uwagę w katechezie polskiej należy zwrócić na zagadnienia związane z judaizmem i na stosunki chrześcijańsko-żydowskie. Domagają się tego nie tylko wspólne korzenie i tradycje łączące chrześcijan z narodem żydowskim, lecz także wspólne i tragiczne losy Polaków i Żydów podczas drugiej wojny światowej. Dzieje Polaków i Żydów oraz relacje chrześcijańsko-żydowskie są tak ściśle z sobą powiązane, że konieczne jest wzajemne poznanie się na wszystkich poziomach. (...)


Strona redakcyjna

Dokument został przyjęty podczas 313 zebrania plenarnego
Konferencji Episkopatu Polski w Łowiczu w dniu 20 czerwca 2001 r.

COPYRIGHT Wydawnictwo WAM, 2001

Redakcja Anna Królikowska
Projekt okładki Andrzej Sochacki

ISBN 83-7097-874-6

WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków
tel. (012) 429 18 88 • fax (012) 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
DZIAŁ HANDLOWY: tel. wew. 322, 348, 366 • fax (012) 430 32 10
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl

Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ:
http://WydawnictwoWam.pl

Druk i oprawa:
Drukarnia Wydawnictwa WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania