Giorgio Paolucci, Camille Eid

Islam - sto pytań. Odpowiada Samir Khalil Samir

Kategoria  naukowe

Instytut Wydawniczy PAX
Cena 32.20 zł
ISBN 83-211-1686-8
167 stron
format 170x240 mm
oprawa twarda
Warszawa 2004 r.
waga 0.416 kg
nr kat. Rhema 11555
                                   



Nakład wyczerpany!


Spis treści


Wprowadzenie
I. PODSTAWY
A. Mahomet i narodziny islamu
B. Koran — „niestworzone" słowo Boga
C. Pięć filarów wiary
II. CZY ISLAM MOŻE SIĘ ZMIENIAĆ?
A. Jednoœć i wieloœć
B. Autorytet religijny i jego przedstawiciele
C. Dżihad - wojna œwięta czy walka duchowa?
D. Tradycja i nowoczesnoœć
III. WYZWANIA ZE STRONY PRAWA
A. Szariat a prawa człowieka
B. Sytuacja kobiety
C. Wolnoœć religijna a przypadki odstępstwa od wiary
D. Prowokacja: zasada wzajemnoœci
IV. ISLAM POŒRÓD NAS
A. Islam europejski czy Europa zislamizowana?
B. Rola konwertytów
C. Minarety we Włoszech: wymagania stawiane państwu
D. Meczet: muzułmański koœciół?
E. Cztery modele integracji
V. ISLAM A CHRZEŒCIJAŃSTWO: NIEUNIKNIONE SPOTKANIE I MOŻLIWY DIALOG
A. Islam a inne religie
B. Jezus i Mahomet: dwaj prorocy?
C. „Nie" dla maskarady, „tak" dla umiłowania prawdy
Eugeniusz Sakowicz: Czy islam zagraża Europie?
APENDYKS
Chronologia islamu
Słowniczek
BIBLIOGRAFIA
Bibliografia obcojęzyczna
Bibliografia polskojęzyczna


Wstęp

(...)
Książka niniejsza powstała w wyniku wielu rozmów przeprowadzonych przez światowej sławy islamologa z dwoma dziennikarzami, którzy od dłuższego czasu starają się pogłębić wiedzę na temat islamu i problemów związanych ze współżyciem ludzi reprezentujących różne religie i kultury. Oczywiście nie rości ona sobie prawa do wyczerpującej wizji złożonej i trudnej rzeczywistości, jaką niewątpliwie stanowi świat muzułmański. Stara się raczej w oryginalny sposób odpowiedzieć na wiele pytań, jakie nurtują opinię publiczną, a które nabrały jeszcze większego ciężaru gatunkowego po zamachu z 11 września 2001 r. na bliźniacze wieże World Trade Center w Nowym Jorku i konflikcie w Afganistanie.
Zainteresowanie tą problematyką jest wciąż żywe w świecie, który jakkolwiek w minionych wiekach spotykał się ze Wschodem zarówno na jego ziemiach, jak i poza nimi - to obecnie zajmuje postawę podejrzliwości i braku zaufania, zrodzonego z powierzchownej znajomości historii połączonej z emocjonalnym podejściem do zdarzeń.
Dla tych, którzy pojmują religię jako element duchowego wymiaru ludzkiej egzystencji (a tacy stanowią na Zachodzie większość), islam jawi się jako zjawisko nowe, a w pewnych jego odmianach niezrozumiałe dlatego, że proponuje on din wa dunja wa dawla (religię, społeczeństwo i państwo) jako jeden wymiar - osobowy i publiczny. Chodzi
tu o rzeczywistość, do której wzywa wszystkich wierzących - umma - czyli około l miliarda 200 tysięcy mieszkańców świata. Jest ona niewątpliwie złożona i ma wyraźne rysy oryginalności. Świat islamu ma wiele cech wspólnych czy to z punktu widzenia rytualnego, czy ze względu na wkład, jaki wnosi w rzeczywistość historyczną oraz na proponowane dzisiejszemu człowiekowi wzorce zachowań. Kierunek myślenia, jaki proponuje ta pozycja książkowa, wychodzi od poznania kontekstu historycznego i kulturowego, w którym rodził się islam i od którego rozpoczął swoją ekspansję. Znajomość głównych prawd o islamie stanowi dzisiaj podstawowy wymóg zrozumienia jego złożoności. Dalsze partie książki podejmują niektóre kluczowe kwestie, z którymi utożsamiano przez wieki muzułmanów i przez pryzmat których patrzy się na nich dzisiaj. Chodzi między innymi o interpretację świętych tekstów, pojęcie autorytetu, praw człowieka, kwestie stosunku do kobiet, wolność religijną, zagadnienie przemocy, stosunku do nowoczesności i do Zachodu. Ostatnie dwie części poddają analizie problemy związane z obecnością wspólnot muzułmańskich w Europie (zwłaszcza we Włoszech). Mówią one także o perspektywach współżycia chrześcijan i muzułmanów - współżycia budowanego w wyniku rezygnacji czy to z uprzedzeń, czy wręcz z naiwnego myślenia o sobie, tak charakterystycznego dla debat o integracji społecznej i o dialogu międzyreligijnym.
(...)


Fragment tekstu

(...)
45. Jaka jest skuteczność stosowania zasad szariatu? Czy kodeksy karne przewidują, na przykład, kary wymieniane w przepisach szariatu?
Niewiele krajów w świecie islamskim, jak Arabia Saudyjska i Iran (oraz Afganistan pod rządami talibów), stara się wprowadzić wymagania szariatu w całości. Arabia nie ma nawet konstytucji i głosi, że tout court stanowi ją Koran. Natomiast większość państw islamskich wprowadziła jedynie część szariatu, i to zasadniczo tę, która określa prawa rodzinne.
Często konstytucje państw powielają unormowania europejskie, dostosowane jednak do sytuacji islamskiej. Wywołuje to reakcje środowisk radykalnych czy też tych, które opowiadają się za całkowitym wprowadzeniem prawa islamskiego. W Egipcie w ostatnich trzydziestu latach konstytucja była modyfikowana dwa razy po to, by maksymalnie dostosować ją do wymagań szariatu. Po raz pierwszy ogłoszono, że "szariat stanowi podstawowe źródło konstytucji", a za drugim razem, że jest on "jedynym źródłem konstytucji". Mija się to jednak z prawdą; gdy analizuje się poszczególne artykuły konstytucji, widać, jak wiele z nich odbiega od szariatu. Chrześcijanie na przykład, podobnie jak inni obywatele, pełnią służbę wojskową, a nie płacą za nią - jak to było w zwyczaju do połowy ubiegłego stulecia - podatku poglównego od mężczyzn, zwanego dżizja ani podatku charadż od ziemi.
Wiele nakazów islamskich nie zostało wprowadzonych zbyt szczęśliwie. Na przykład, jeżeli rozważymy kanoniczne kary koraniczne, znane pod pojęciem
hudud', to stwierdzimy, że większość dzisiejszych państw islamskich pomija je z powodu ich surowości, zastępując je karami wiezienia, kaucjami pieniężnymi lub chłostą. Skazani na hudud są sprawcy kradzieży, porwania, cudzołóstwa, nierządu, fałszywego świadectwa i spożywania alkoholu. Niektóre kraje dodają do tego odstępstwo od wiary.
Kary kanoniczne natomiast przewidują odcięcie ręki złodziejom, ręki i stopy dla porywaczy, sto uderzeń trzciną dla cudzołożników, ukamienowanie dla uprawiających nierząd, ukrzyżowanie dla apostatów. W wielu przypadkach sędzia nie bierze pod uwagę wartości skradzionej rzeczy, co mogłoby wpłynąć na orzeczenie obcięcia ręki, a w innych uznaje za łagodzącą okoliczność to, że winny popełnil przestępstwo, ponieważ państwo przechodzi recesję ekonomiczną albo że był wykorzystywany przez pracodawcę. Jak widać, zawsze istnieje możliwość uniknięcia sankcji koranicznych nawet wtedy, gdy za przestępstwa są przewidziane kodeksem kary.
(...)


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału Cento domande sull'islam.
Internista a Samir Khalil Samir

Copyright 2002 by Casa Editrice Marietti S.p.A., Genova, Italy
Copyright for the Polish translation by Karol Klauza
Copyright for the Polish edition by Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2004

Opracowanie graficzne
Beata Kulesza-Damaziak

Opracowanie redakcyjne
Elżbieta Burakowska

Redakcja techniczna
Ewa Dębnicka-Szmagier

Korekta
Zespól

ISBN 83-211-1686-8







Inne książki tego autora



Kaplica Sykstyńska (książka)
Antonio Paolucci
Wydawnictwo Bernardinum
59.00 zł






Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania