Boris Bobrinskoy

Życie liturgiczne

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo Księży Marianów
Cena 29.00 zł
ISBN 83-7119-407-2
151 stron
format 150x210 mm
oprawa twarda
Warszawa 2004 r.
waga 0.335 kg
nr kat. Rhema 11293
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

"NIC nie jest świeckie, wszystko jest wezwane no świętości. Należymy do świata wszystkimi włóknami naszego jestestwa, a jednak to, co w nas najgłębsze, należy do Boga. Toteż liturgia pociąga nas ku naszej niebieskiej ojczyźnie, z całym naszym jestestwem i sercem konsubstancjalnym ze światem stworzonym, od którego nie możemy się oddzielić. (...)
Warto zapamiętać tę ideę podwójnego oddziały wania, dwojakiej funkcji kultu liturgicznego: z jednej strony ma on uświęcać w pełni czas i przestrzeń oraz wszystkie przypadłości, okoliczności i wszystkie prawa życia ludzkiego, oczyszczać je i poświęcać Bogu; z dru-giej strony i jednocześnie ma nas wyrywać z tego wszystkiego i zapoczątkować tym samym ruch, który po ciągnie za nami cały świat, a to jest w gruncie rzeczy
świętych obcowanie..."
Wprowadzenie
Boris Bobrinskoy, urodzony w 1925 roku w Paryżu, należy do grona najwybitniejszych współczesnych myślicieli prawosławnych. Jest rektorem parafii Św. Trójcy w Paryżu i dziekanem wydziału teologii prawosławnej w Instytucie św. Sergiusza.


Spis treści

SŁOWO WSTĘPNE DO WYDANIA POLSKIEGO
Człowiek - istota liturgiczna
PRZEDMOWA
WPROWADZENIE
I. CYKL DOBOWY
Jego treść: nabożeństwa
Przesłanie cyklu dobowego:
misterium paschalne
Modlitwa psalmów
Oficjum wigilii: nieszpory
Oficjum wigilii: jutrznia
Inne nabożeństwa
Cykl eucharystyczny
II. CYKL TYGODNIOWY
III. CYKL PASCHALNY
Generalia liturgiczne i historyczne
Post i asceza
Syntetyczny obraz Triodionu postnego
Przedpoście
Pierwszy tydzień Wielkiego Postu
Liturgia uprzednio poświęconych darów


Wstęp

(...)
SŁOWO WSTĘPNE DO WYDANIA POLSKIEGO
Człowiek - istota liturgiczna
Słowo o książce. Nie powstała ona jako praca dyplomowa. Nawet nie jest skryptem do wykładów. Pomysł zrodził się wśród dorosłych słuchaczy katechez o liturgii prawosławnej w jednej z paryskich param'. Zainteresowani oczekiwali od Autora żywej teologii liturgii. Jednak aby dokonać takiego wykładu, potrzeba było nie tylko dobrej znajomości historii, prawa lub ceremonii liturgicznych. Nie bez znaczenia okazał się klucz prezentacji teologicznej. Słowem, na pozór skromny pomysł na książkę zakładał zarówno dużą erudycję teologiczną, jak i doświadczenie liturgiczne.
Autor zaproponował refleksję nad liturgią, która pomogłaby człowiekowi odkryć jego własną tożsamość. Niezwykle pożyteczna i interesująca okazała się więc z badawczego punktu widzenia teza: "Człowiek jest istotą liturgiczną". Na drodze analizy struktury liturgii, cyklów i godzin liturgicznych udało się opisać spotkanie Boga z człowiekiem. W sumie powstało swego rodzaju zaproszenie do misteryjnego, a nawet mistycznego przeżywania liturgii, czyli czasu, miejsca i przestrzeni, nie tylko tej wyznaczonej przez świątynię, jako szczególnego oddziaływania Chrystusa i Jego Ducha.
Czytelnik będzie z pewnością rozczarowany tym, że nie znajdzie wiele myśli o Eucharystii. Tę lukę wypełniają inne opracowania. Niemniej ów brak może mieć i swoją zaletę. Otóż taka książka o liturgii pomaga odsłonić kontekst celebraq'i "łamania chleba".


Fragment tekstu

(...)
CYKL DOBOWY
Jego treść: nabożeństwa
Mamy więc najpierw cykl dobowy, to, co nazywa się oficjum dnia lub liturgią godzin. Różne pory dnia i nocy są uświęcone przez nabożeństwa, które rozwinęły się stopniowo, biorąc początek z tradycji żydowskiej.
Dokładne świadectwa tego znajdujemy w Biblii. W Starym Testamencie istniały wybrane pory na modlitwę, przede wszystkim modlitwa wieczorna i poranna przy składaniu ofiar w świątyni, ogłaszanym dźwiękiem rogu (szofar), a w synagogach - czytanie słowa Bożego; czytano wtedy niektóre psalmy. Istniała również, ale raczej we wspólnotach esseńskich, modlitwa nocna, która od pierwszych wieków rozwinie się w chrześcijaństwie. Tak więc wieczorem, rano i w nocy wierni gromadzili się na wspólną modlitwę lub modlili się w domu, poświęcając w ten sposób czas Bogu. Bardzo szybko modlitwa ta przybrała określoną strukturę dzięki włączeniu psalmów, czytań biblijnych, modlitw o wstawiennictwo i wreszcie śpiewów liturgicznych, które przeobraziły się w ciągu wieków w to, co nazywamy hymnografią chrześcijańską.
Jednak nabożeństwa cyklu dobowego obejmują przede wszystkim stały zestaw modlitw. Trzeba od razu wyjaśnić, że z liturgicznego punktu widzenia dzień zaczyna się wieczorem, zgodnie ze słowami Biblii: "I tak upłynął wieczór i poranek - dzień pierwszy" (Rdz 1,5). Na przykład w prawosławnym kulcie liturgicznym coniedzielna celebracja zmartwychwstania Chrystusa zaczyna się nie jutrznią, lecz nieszporami w sobotę wieczór.


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału: La vie liturgique
Copyright Les Editions du Cerf, Paris 2000 for the Polish Edition by Wydawnictwo Księży Marianów,
Warszawa 2004

Konsultacja naukowa:
ks. dr Henryk Paprocki
ks. dr Kazimierz Pek

Redaktorzy książki:
Ewa Nagalska,
Bogusław Widła

Redaktor techniczny:
Eliza Wiśniewska

Projekt okładki:
Cezary Urbański

1330/K/566

Druk i oprawa:
Drukarnia Wydawnictw Naukowych S.A.
Łódź, ul. Żwirki 2

ISBN 83-7119-407-2









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania