Jerzy Kropiwnicki

Pielgrzymka do Ziemi Świętej

Kategoria  albumy

Wydawnictwo Adam
Cena 39.00 zł
ISBN 83-7232-229-5
286 stron
format 21x15x1,8 cm
oprawa twarda
Warszawa 2001
waga 0.598 kg
nr kat. Rhema 11028
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Jerzy Janusz Kropiwnicki urodzony 5 lipca 1945 roku w Częstochowie. Dr ekonomii, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Łódzkiego, Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej w Skierniewicach i Salezjańskiej Wyższej Szkoły Ekonomii i Zarządzana w Łodzi. Od 1980 r. w NSZZ "Solidarność" (w latach 1980-90 członek władz założycielskich na UL i w Regionie Łódzkim, wiceprzewodniczący Zarządu Regionalnego, członek Komisji Krajowej, delegat na l i II Krajowy Zjazd NSZZ "S", działacz struktur podziemnych i Duszpasterstw Ludzi Pracy). Więzień polityczny w latach 1980-84. Członek-założyciel Zjednoczenia Chrześcijańsko-Narodowego (aktualny Prezes Zarządu Regionalnego w Łodzi i wiceprezes Zarządu Głównego). Poseł l i II kadencji Sejmu RP. Minister Pracy i Polityki Socjalnej w rządzie J, Olszewskiego. Minister-kierownik Centralnego Urzędu Planowania w rządzie H. Suchockiej. Minister-Prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych oraz Minister Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w rządzie J. Buźka. Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Polonia Restituta przez Prezydenta RP na Wychodźstwie. Kocha góry. Żonaty. Syn Paweł ukończył studia medyczne.


Spis treści

Spis treści
Zamiast przedmowy
Prolog
Rozdział l
Egipt faraonów i piramid
(4 listopada)
Rozdział
Siady Chrystusa w Egipcie (5 i 6 listopada)
Rozdział
Szlak Mojżesza (6 listopada)
Rozdział
Na Górze Mojżesza (6 i 7 listopada)
Rozdział
Z Synaju do Izraela (7 listopada)
Rozdział
Przez Cezareę i Karmel do Nazaretu
(8 listopada)
Rozdział
Tu chodził i nauczał Jezus Chrystus
(9 listopada)
Rozdział
Z góry Tabor przez Samarię do Jerozolimy
(10 listopada)
Rozdział
Góra Oliwna i Syjon (11 listopada)
Rozdział
Bazylika Grobu Chrystusa
(11 listopada, po południu)
Rozdział
Przybieżeli do Betlejem (12 listopada)
Rozdział
Jad Waszem - Pole Pasterzy - Ain Karem
- Ściana Płaczu (12 listopada, po południu)
Rozdział
Droga Krzyżowa w Jerozolimie
(13 listopada, godz. 4.15)
Rozdział
Z Betanii przez pustynię do Qumran
(13 listopada)
Rozdział
Najświętsze miejsca trzech religii
(14 listopada)
Rozdział
Dzień trzynasty - ostatni
(15 listopada)
Aneks: Rodzina Święta w Egipcie


Wstęp

(...)
Do Ziemi Świętej pielgrzymujemy przede wszystkim dlatego, ponieważ żyje ona w nas własnym życiem. Każdy chrześcijanin nosi w sobie swój obraz Nazaretu i Betlejem, Kany Galilejskiej i Jeziora Genezaret, góry Tabor i Jerozolimy oraz tylu innych miejsc, o których od dzieciństwa słyszymy w kościele, w domu rodzinnym i na lekcjach religii. U części chrześcijan stopniowo coraz większa wiedza o miejscach świętych przeradza się w coraz większe zainteresowanie i ciekawość. Natomiast ci, którzy sięgają po Pismo święte i prowadzą głębsze życie religijne, odczuwają dotkliwy głód zobaczenia Ziemi Świętej. Skoro bowiem to,
o czym czytamy na kartach Starego i Nowego Testamentu, jest silnie osadzone w realiach geograficznych i topograficznych, zatem potrzeba stąpania śladami biblijnych bohaterów wiary, a także Zbawiciela, Jego Matki
i apostołów, staje się coraz bardziej przemożna.
Pielgrzymowanie do Ziemi Świętej jest na ogół owocem starannie przemyślanej i powoli dojrzewającej decyzji, która, ma korzenie w zakamarkach człowieczej duszy. Wielu chrześcijan latami o tym myśli i długo do takiej podróży się przygotowuje. W grę wchodzą nie tylko marzenia i pragnienia, lecz i możliwości finansowe. Zdarzają się osoby, dla których jest to pod każdym względem podróż ich życia.


Fragment tekstu

(...)
Góra Karmel
Góra Karmel wznosi się nad samym brzegiem Morza Śródziemnego. Łatwo rozpoznać tonący w zieleni szczyt w paśmie łysych gór. Jej stok dosłownie omywany jest falami morskiej wody. Na północ od góry widać białe zabudowania miasta Hajfa oraz nabrzeża portu. W bardzo pogodne dni widać Liban. To zaledwie 40 km stąd.
Miasto, a zwłaszcza port w Hajfie odegrały ważną rolę w nowożytnej historii państwa Izrael. To tu przybijały statki zapełnione emigrantami spośród Żydów europejskich. Dramat pasażerów statku "Exodus", zainspirował twórców dzieł literackich i filmowych. Cofnięcie przez Anglików (sprawujących aż do 15 maja 1948 r. mandat Ligi Narodów nad terytorium Palestyny) do Europy statku wypełnionego nielegalnymi imigrantami, który w 1947 r. stanął na redzie portu w Hajfie, wywołało szereg reperkusji międzynarodowych.
Nie pojedziemy do miasta. Nie obejrzymy jedynej w tym rejonie kolejki metro. Przejedziemy przez nie w drodze do Nazaretu. Tymczasem podziwiamy przepiękną panoramę nowoczesnego miasta - tę kompozycję plam bieli i zieleni oblaną szafirem morza.
Karmel. W grotach tej góry ukrywał się przed gniewem królowej Jezabel (żony króla Achaba, niewątpliwego pantoflarza nie umiejącego bronić prawdy, wiary i sprawiedliwości i przeciwstawić się intrygom swej małżonki) żydowski prorok walczący w obronie religii zaniedbywanej przez swych rodaków i ich władców. Niedaleko stąd, jakieś 10 km
w linii prostej, nad rzeką Kiszon odbyła się słynna próba autentyczności wiary między prorokami Baala a Eliaszem. Eliasz wyzwał publicznie kapłanów pogańskiego bożka, by dowiedli mocy Baala. Obie strony wystawiły stosy ofiarne i modliły się o ich zapalenie i przyjęcie ofiary. Zapłonął stos Eliasza i prorok nakazał ludowi wytracenie kapłanów Baala. Nawet ten triumf wiary nie uwolnił Eliasza od prześladowań królowej Jezabel.
Kościół Matki Bożej i Grota Eliasza
To na górze Karmel Eliasz, najsłynniejszy po Mojżeszu prorok Starego Testamentu, przepowiedział deszcz, który zakończył długą, wyniszczającą kraj suszę. Chmurę, zwiastującą deszcz i zbliżającą się od strony morza, uznano w wiekach średnich za proroctwo dotyczące także nadejścia Matki Bożej.
W czasach wypraw krzyżowych groty Karmelu stały się miejscem zamieszkiwania katolickich pustelników chcących naśladować sposób życia Eliasza. W latach 1206-1214 opracowano regułę zakonu karmelitańskiego i uzyskano jej zatwierdzenie przez św. Alberta, wówczas patriarchę Jerozolimy. Pierwsza kaplica zakonu karmelitów została wzniesiona w Wadi as-Siah, 7 km stąd.
Obecny kościół na szczycie góry Karmel został wzniesiony w 1836 r., na miejscu świątyni z XVIII wieku, zniszczonej przez Turków po wycofaniu się stąd wojsk Napoleona. Ślad tamtych czasów to zbiorowa mogiła wymordowanych tu Francuzów - pacjentów szpitala wojskowego. W 1839 r. papież Grzegorz XVI nadał kościołowi rangę bazyliki mniejszej. Znana jest ona pod nazwą "Stella Maris". Zbliżamy się do niej aleją ocienioną koronami palm i cyprysów.









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania