Edmund Nevell (red.)

Siedem ostatnich słów z Krzyża

Kategoria  Wielkanoc Wielki Post

Wydawnictwo WAM
Cena 19.80 zł
ISBN 83-7318-282-9
155 stron
format 130x210 mm
oprawa miękka
Kraków 2004 r.
waga 0.188 kg
nr kat. Rhema 10952
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Siedem ostatnich słów, wypowiedzianych przez Jezusa na krzyżu, przekazane nam przez Ewangelistów, od dawna stawały się inspiracją i strukturą medytacji męki Chrystusa. Rozważając je, modlący się wkraczał w dramatyczną atmosferę Wielkiego Piątku, współodczuwał z Cierpiącym i tymi, którzy pozostali Mu wierni aż do końca, ostatecznie zaś przejmował testament umierającego Jezusa. Książka podejmuje i rozwija ten temat. Nie są to jednak takie medytacje słów Chrystusa, do których przyzwyczailiśmy się, lecz są to refleksje współczesne, a nawet sięgające w przyszłość: w XXI wiek. Siedmiu autorów rozważa siedem współczesnych tematów. Wychodząc od słów Chrystusa rozwijaj ą refleksję, pobudzają do myślenia i stawiają czytelnika wobec palących problemów współczesnego świata. Siedem słów Chrystusa w ich ujęciu to siedem perspektyw, siedem soczewek, przez które współczesny człowiek patrzy na świat: teologia, historia, literatura, etyka, krytyka filmowa, ekonomia i życie wewnętrzne. Dzięki temu czytelnik otrzymuje wskazówki, jak nauczanie Jezusa włączyć w swoje codzienne życie.


Spis treści

Przedmowa
Nota o autorach
Wstęp
RICHARD HARRIES
l. Krzyż w XXI wieku ROWAN WILLIAMS
2. "Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią (Łk 23, 34)
EDMUND NEWELL
3. "Zaprawdę, powiadam ci: Dziś będziesz ze Mną w raju
(Łk 23, 43)
GILES FRASER


Wstęp

(...)
Pomysł wydania niniejszej książki zrodził się pod wpływem słów, jakie pewien duchowny skierował do mnie w Wielki Piątek 1998 roku - zaproponował mi mianowicie, abym w następnym roku przewodniczył trzygodzinnemu nabożeństwu w jego kościele. Być może później zapomniał o tym albo zmienił zdanie, ponieważ - z takich czy innych powodów - zaproszenia nigdy nie dostałem. Jednakże po usłyszeniu owej propozycji, zacząłem się zastanawiać, jak mógłbym poprowadzić takie trudne nabożeństwo. Już sama konieczność powiedzenia czegoś, co przykułoby uwagę słuchaczy na trzy godziny i jednocześnie dotyczyłoby tego niezwykle ważnego okresu w kalendarzu chrześcijańskim, była bardzo deprymująca. Spośród różnych pomysłów, jakie przyszły mi do głowy, najbardziej skłaniałem się w stronę siedmiu ostatnich słów wypowiedzianych z krzyża - temat ten pozwala bowiem nie tylko przedstawić refleksje o cierpieniu Chrystusa, ale także zgłębić znaczenie owych słów oraz wydarzeń Wielkiego Piątku w odniesieniu do współczesnego Kościoła i społeczeństwa. Wydawało mi się, że medytacja powinna mieścić w sobie takie właśnie dwa elementy: wewnętrzną refleksję oraz zewnętrzne jej zastosowanie.
Tego samego roku, wkrótce przed Bożym Narodzeniem, omawiałem swoje myśli z kolegą (a zarazem autorem jednego z rozdziałów niniejszej książki) podczas spaceru po górującym nad Oksfordem Boars Hill. Być może ów sławny widok na "pogrążone w marzeniach wieżyce" oraz iskra rozniecona podczas naszej rozmowy nasunęły mi pomysł opublikowania książki, w której kilka osób, znanych mi z czasów oksfordzkich, podzieliłoby się swoimi refleksjami nad ostatnimi siedmioma słowami Chrystusa?


Fragment tekstu

(...)
NIE JEST TO MEDYTACJA NA TERAZ. To medytacja na najbliższą okazję, gdy będziesz oglądać film obfitujący w sceny przemocy. Pod tym względem jest z czego wybierać. Oto kilka pytań, które warto sobie wówczas zadać.
Czy film ten pokazuje przemoc jako coś nieszkodliwego? Nikt nigdy nie umarł w serialu Drużyna A. Ciągle coś wybuchało, ciągle strzelano z broni automatycznej, ciągle zderzały się ze sobą różne samochody, ale nikt nigdy nie umarł. Prawdopodobnie chodziło o to, żeby młodsza widownia łatwiej zaakceptowała fakt posługiwania się karabinami i granatami. Jaki jednak skutek wywiera to na młodych widzach? Czy twórcy filmu chcą przekonać widzów, że przemoc nie jest prawdziwa? Zastanów się, czy i w jaki sposób film, który oglądasz, próbuje zakamuflować przemoc lub pokazać ją jako rzecz nieszkodliwą. A może przemoc pokazywana jest z pewną rezerwą lub sentymentalizmem, co czyni ją częściowo niewidzialną. Dlaczego?
Oczywiście wiele filmów otwarcie przedstawia przemoc. Niektóre z nich bardzo "realistycznie" pokazują skrajne okrucieństwo. Mam tu na myśli Helikopter w ogniu czy Wściekle psy. Czy jednak taki "realizm" nie jest gloryfikacją estetyki śmierci bądź znęcania się nad innymi? Czy atrakcja filmu nie, polega na tym, że pokazuje straszne rzeczy, które możemy uczynić sobie nawzajem lub rozmaite formy przerażającej śmierci? Staraj się być świadomy metod oddziaływania na twoje uczucia przez twórców filmu. W jaki sposób reżyser zachęca nas do utożsamienia się z różnymi postaciami i tym samym być może osłabia naszą zdolność do krytycznego osądu?


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału SEVEN WORDS FOR THE 21ST CENTURY
First published in 2002 by Darton, Longman and Todd Ltd
l Spencer Court
140-142 Wandsworth High Street London SW184JJ
This collection - 2002 Edmund Newell
Individual contributions - 2002 individual contributors

Copyright by Wydawnictwo WAM, 2004

Redakcja
Jakub Kołacz SJ

Projekt okładki
Tomasz Prażuch

ISBN 83-7318-282-9

NIHIL OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego,
ks. Krzysztof Dyrek SJ, prowincjał. Kraków 17 grudnia 2003 r., l.dz. 318/03.

WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26-31-501 KRAKÓW
tel. (012) 429 18 88 • fax (012) 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl

DZIAŁ HANDLOWY
tel. (012) 429 18 88 wew. 322, 348, 366 • (012) 423 75 00
fax(012)43032 10 e-mail: handel@wydawnictwowam.pl

Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ:
http://WydawnictwoWam.pl

Skład, druk i oprawa:
Drukarnia Wydawnictwa WAM
ul. Kopernika 26-31-501 Kraków










Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania