ks. Janusz Królikowski (red.)

Od wiary do teologii

Kategoria  naukowe

Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON
Cena 10.40 zł
ISBN 83-86789-74-3
472 strony
format 160x230 mm
oprawa miękka
Kraków 2000 r.
waga 0.700 kg
nr kat. Rhema 10951
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Jednym ze szczególnych doświadczeń II Soboru Watykańskiego była owocna współpraca między pasterzami i teologami. W 1969 roku papież Paweł VI nadał temu doświadczeniu formę instytucjonalną, ustanawiając Międzynarodową Komisję Teologiczną, składającą się z trzydziestu teologów z całego świata, z różnych środowisk językowych i kulturowych, której celem miała być pomoc Stolicy Świętej i Kongregacji Nauki Wiary w rozpatrywaniu kwestii doktrynalnych o największym znaczeniu.
Publikacja Od wiary do teologii zawiera kompletny zbiór dokumentów opracowanych przez Międzynarodową Komisję Teologiczną w ciągu jej dotychczasowej działalności (1969-1996). Dokumenty te podejmują wiele różnorodnych zagadnień teologicznych, których cechą charakterystyczną jest ich aktualność i wyjątkowa waga we współczesnym życiu Kościoła. Stanowią one rzeczywistą pomoc dla Urzędu Nauczycielskiego Kościoła w jego zadaniu interpretowania i oceniania pojawiających się problemów teologicznych. Są one także wartościowym ukierunkowaniem dla poszukiwań teologicznych, gdyż starają się syntetycznie i spójnie ująć współczesną problematykę, szanując jej ortodoksję. Omawiają one zagadnienia dotyczące chrystologii i eklezjologii, a także eschatologii, małżeństwa, pracy teologicznej, interpretacji dogmatów i niektórych kwestii moralnych.
Dokumenty Międzynarodowej Komisji Teologicznej stanowią-powszechnie już uznane przez teologów na całym świecie - wartościowe narzędzie pracy teologicznej, gdyż z jednej strony podkreślają wagę i zasięg aktualnych dyskusji teologicznych, a z drugiej podają znaczące propozycje dotyczące ukierunkowania owych dyskusji. Z tych też powodów bezpośrednimi ich odbiorcami są wszyscy teologowie oraz studenci teologii na każdym poziomie studiów.


Spis treści

(...)
REFLEKSJE O CELACH I METODACH PRACY MIĘDZYNARODOWEJ KOMISJI TEOLOGICZNEJ (l969)
KAPŁAŃSTWO KATOLICKIE (1970)
Teza l
Teza
Teza
Teza
Teza
Teza
JEDNOŚĆ WIARY I PLURALIZM TEOLOGICZNY (1972)
Wymiary zagadnienia
Trwałość formuł wiary
Pluralizm i jedność w moralności
APOSTOLSKOŚĆ KOŚCIOŁA
I SUKCESJA APOSTOLSKA (1973)
Wprowadzenie
I. Apostolskość Kościoła i kapłaństwo powszechne
II. Oryginalność podstaw apostolskich Kościoła
III. Apostołowie i sukcesja apostolska w historii
IV. Aspekt duchowy sukcesji apostolskiej
V. Sukcesja apostolska i jej przekazywanie
VI. Kryteria dla oceny urzędów niekatolickich
MORALNOŚĆ CHRZEŚCIJAŃSKA I JEJ NORMY (1974)
A) "Dziewięć tez" Hansa Ursa von Balthasara
Wprowadzenie
I. Wypełnienie moralności w Jezusie Chrystusie
1. Chrystus jako norma konkretna
2. Uniwersalność normy konkretnej
3. Chrześcijański sens "złotej reguły"
4. Grzech
II. Starotestamentalne elementy przyszłej syntezy
5. Obietnica (Abraham)
6. Prawo
III. Elementy etyki pozabiblijnej
7. Sumienie
8. Przedbiblijny porządek natury
9. Post-chrześcijańska etyka antropologiczna
B) "Cztery tezy" Heinza Schurmanna
I. Zagadnienie
II. Postawa i słowo Jezusa jako ostateczne kryterium sądu
na polu moralnym
Teza I: Postawa Jezusa jest przykładem
i kryterium miłości, która służy i ofiaruje się
Teza II: Słowo Jezusa jest ostateczną normą moralną
III. Sądy oraz wskazania Apostołów i pierwotnego chrześcijaństwa zostały dane z mocą obowiązującą
Teza III: Niektóre sądy wartościujące i niektóre wskazania są trwałe na mocy ich podstaw teologicznych i eschatologicznych
Teza IV: Sądy wartościujące i szczegółowe wskazania
zakładaj ą zróżnicowane obowiązki
Zakończenie
URZĄD NAUCZYCIELSKI KOŚCIOŁA I TEOLOGIA (1976)
Wprowadzenie
Teza l
I. Elementy wspólne Urzędu Nauczycielskiego Kościoła
i teologów w wypełnianiu ich zadania
Teza
Teza
Teza
II. Elementy różnicujące Urząd Nauczycielski i teologów
Teza
Teza
Teza
Teza
Teza
III. W jaki sposób można dzisiaj regulować
relacje teologów z Urzędem Nauczycielskim?
Teza


Wstęp

(...)
Międzynarodowa Komisja Teologiczna (Commisio Theologica Inlernationalls) stanowi owoc II Soboru Watykańskiego. Zerwał go z tego życiodajnego drzewa na użytek Kościoła wielki promotor tego Soboru - papież Paweł VI. Podobnie jak instytucja Synodu Biskupów, Międzynarodowa Komisja Teologiczna miała z inspiracji Soboru służyć odnowie klimatu życia Kościoła na doniosłym odcinku jego życia, jakim jest funkcjonowanie dwóch ważnych ogniw tegoż życia. Są to mianowicie Urząd Nauczycielski Kościoła oraz praca teologów działających w tymże Kościele. Ogniwa te paradoksalnie - ściśle ze sobą powiązane, zasadniczo się jednak od siebie różnią. Pierwsze jest funkcją misji nauczycielskiej do głoszenia prawdy objawionej, związanej z posłannictwem biskupów z papieżem na czele, będących następcami Apostołów z Piotrem na czele. Drugie stanowi niezbędna refleksja rozumowa nad treścią akceptującej objawienie wiary człowieka. Głoszenie objawienia w oparciu o misję nauczania, zakotwiczone ostatecznie w nauczaniu samego Chrystusa, musi się dokonywać w łączności z nadprzyrodzoną dialektyką fenomenu wiary, w który usiłuje wniknąć refleksja teologiczna. W konsekwencji, choć obydwa te elementy stanowią rzeczywistości strukturalnie różne, to jednak są ze sobą organicznie zespolone. Zapewnia to w rezultacie harmonię prawidłowego funkcjonowania prawdy objawionej oraz jej owocowania we właściwie pojmowanej i przeżywanej wierze.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna została powołana -jak było powiedziane - przez papieża Pawła VI w roku 1969. Godny jednak uwagi jest fakt, że idea jej powstania pojawiła się na pierwszym Synodzie Biskupów (1967) z inicjatywy dwóch kardynałów: F. Śepera z Zagrzebia i L.-J. Suenensa z Malines. Mimo pewnych oporów, jakie się pojawiły, papież przychylił się do sugestii Synodu i naprzód zapowiedział ją na Konsystorzu (29 kwietnia 1969), a potem formalnie ustanowił.


Fragment tekstu

(...)
B. PODSTAWY TEOLOGICZNE POKUTY
I. Podstawy teologalne
1. Grądzie Starego i Nowego Testamentu, które zdecydowanie przekracza wszelkie oczekiwanie człowieka, ma przede wszystkim charakter teocentryczny. Chodzi w nim o objawienie, że Bóg jest Bogiem, oraz Jego chwały, że przyjdzie Jego królestwo, że ma spełniać się Jego wola i że ma być uwielbione Jego imię (por. Mt 6,9n; Łk 11,2). Odpowiada temu początek Dekalogu: "Ja jestem Pan, twój Bóg (...)" (Wj 20,2; Pwt 5,6). Wymaganie całkowitego daru z siebie dla Boga i bliźniego osiąga w Jezusie wzniosłość i głębię treści, a także moc, które przekraczają Stary Testament (por. Mk 12,29-31). Grzech, przeciwnie, jest postawą i działaniem człowieka, które nie uznają Boga i Jego królestwa. Dlatego w Piśmie świętym jest on określony jako nieposłuszeństwo, bałwochwalstwo i absolutyzowanie autonomii człowieka w jego nastawieniu na samowystarczalność. W ten sposób oddalając się od Boga i w sposób nie uporządkowany zwracając się do wartości stworzonych, człowiek nie dochodzi do prawdy o sobie jako bycie stworzonym; alienuje siebie samego (por. Rz l,21 n). Zwracając się na nowo, przez nawrócenie, do Boga jako swojej zasady i swojego celu, człowiek odnajduje sens swojej egzystencji.
2. W Starym Testamencie idea Boga jest zdeterminowana przez ideę przymierza. Bóg jest w niej opisany jako miłujący oblubieniec, Ojciec pełen dobroci; jest dives in misericordia (bogaty w miłosierdzie), zawsze dysponowany do przebaczenia i pojednania, zawsze gotowy do odnowienia swojego przymierza. Oczywiście także gniew Boży jest rzeczywistością; pokazuje on, że Bóg czuje się zaangażowany w swojej miłości przez zło, jakie jest w świecie, oraz reaguje przeciw niesprawiedliwości i kłamstwu. W tej perspektywie grzech jest opisany jako zerwanie przymierza i zostaje porównany do cudzołóstwa. U proroków doświadczenie łaski i wierności Boga stanowią pierwsze i ostatnie słowo przymierza.


Strona redakcyjna

TŁUMACZENIA
ks. Jerzy Bielecki,
ks. Janusz Królikowski,
ks. Andrzej Michalik,
ks. Zbigniew Morawiec SCJ,
ks. Krzysztof Niczyj

PROJEKT GRAFICZNY I SKŁAD
Wydawnictwo "SCJ"

KOREKTA JĘZYKOWA
Zofia Woźniakowa

NIHIL OBSTAT
ks. dr hab. Antoni Żurek

IMPRIMATUR
Kuria Diecezjalna
Tarnów, 16.09.99 L.dz. OW-2/32/99
Wikariusz generalny
Publikacja tekstów za zezwoleniem Libreria Editrice Vaticana 08.02.1999 NS/sm 68.549 Nicoló Suffi

ISBN 83-86789-74-3

Copyright 2000 Wydawnictwo Księży Sercanów "SCJ"
ul. Saska 2, 30-715 Kraków
tel. (012) 656 20 42, e-mail: wydawscj@kr.onet.pl

DRUK:
DRUKARNIA NARODOWA, Kraków 2000







Inne książki tego autora







Miłujące serce Jezusa. Nowenna w 250 rocznicę ustanowienia liturgicznego święta SJ (książka)
Janusz ks Królikowski
Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON
5.00 zł

Saligla Wady główne wciąż aktualne (książka)
Ks. Janusz Królikowski
Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON
16.00 zł

W ramionach Ojca o Bożej Opatrzności (książka)
ks. Janusz Wrachoł Paweł Królikowski OFMConv
Wydawnictwo Bernardinum
14.00 zł

Do Serca Twego, Królu Królów. Modlitewnik (książka)
ks. Janusz Królikowski (opr.)
Wydawnictwo Biblos - Tarnów
17.00 zł

ABBA - OJCZE! Przemyślenia sybiraka i tułacza (książka)
Łucjan Z. Królikowski
Wydawnictwo Bratni Zew
39.00 zł












Jak podejmować dezyje zgodnie z wolą Bożą. Św. Ignacego Loyoli Reguły służące do dokonania dobrego i rozsądnego wyboru (
Wacław Królikowski (red.)
Wydawnictwo WAM
39.90 zł






Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania