Avis Clendenen, Troy Martin

Uzdrawiająca siła przebaczenia

Kategoria  psychologia

Wydawnictwo WAM
Cena 6.90 zł
ISBN 83-7318-114-8
187 stron
format 120x200 mm
oprawa miękka
Kraków 2004 r.
waga 0.192 kg
nr kat. Rhema 10844
                                   



Towar lub tytuł już niedostępny


Notka

Podjęliśmy się napisania książki
o tych wymiarach chrześcijańskiej wiary, które mogą okazać się pomocne
w procesie leczenia zranień,
jakie pojawiają się w związkach osób,
które niegdyś doświadczyły miłości i zaufania.
Mamy nadzieję, iż Czytelnicy znajdą w niej biblijne, pastoralne i psychologiczne poglądy dotyczące sposobu angażowania się w proces uzdrawiającego przebaczenia. Żywimy nadzieję, że przyjmą
i dostosują nasze zalecenia do własnej sytuacji, przez co książka okaże się dlań użyteczna, zarówno w przypadku rozwiązywania
przebaczenia. Żywimy nadzieję, że przyjmą i dostosują nasze zalecenia do własnej sytuacji, przez co książka okaże się dlań użyteczna, zarówno w przypadku rozwiązywania bolesnych problemów, jak i nawiązywaniu i podtrzymywaniu zdrowych, satysfakcjonujących
relacji międzyludzkich.


Spis treści

Spis treści
PRZEDMOWA
ROZDZIALI
Analiza trudności związanych ze zranieniem i przebaczeniem
na podstawie prawdziwych historii
Sabotowany proces przebaczenia
Zahamowany proces wzajemnego przebaczenia
Proces przebaczenia pomyślnie zakończony
Opowiedziane historie a zakończenie spraw
niezałarwionych
Zastosowanie praktyczne
ROZDZIAŁ
Międzyosobowe i wewnątrzpsychiczne modele
przebaczenia
Pojawienie się modelu wewnątrzpsychicznego
Zastosowanie praktyczne
ROZDZIAŁ
Teologia bycia człowiekiem

Imago Dei: stworzony na obraz Boga
Wolność
Tajemnica i rzeczywistość grzechu
Łaska
Jezus: Boże pragnienie zanurzenia się w człowieczeństwie
Zastosowanie praktyczne
ROZDZIAŁ
Konfrontacja i odpowiedzialność w Biblii
Bibilijne usprawiedliwienia postawy unikania
konfrontacji
Konfrontacja jako postawa właściwa
Jezus konfrontujący
Zastosowanie praktyczne
ROZDZIAŁ
Psychologia i teologia konfrontacji
Dewaluacja i rewaluacja ludzkich uczuć
Od kultury unikania i wyobcowania do kultury
uścisku i empatii
Bolesne emocje a potęga miłości
Konfrontacja jako właściwe działanie empatyczne
Zastosowanie praktyczne
Przewodnik skutecznej konfrontacji
ROZDZIAŁ
Biblijny pogląd na skruchę i odpowiedzialność
Skrucha jako warunek wstępny przebaczenia
Skrucha - zmiana rozumienia
Skrucha prawdziwa a skrucha udawana
Zastosowanie praktyczne


Wstęp

(...)
Z górą cztery lata minęły, odkąd zaczęliśmy dzielić się historiami wziętymi z doświadczeń naszego życia osobistego i posługi duchowej, związanymi z bolesnymi dylematami emocjonalnie i duchowo zniewalającymi ludzi. Nasze doświadczenia pokazują, że ludzie cierpią z powodu niewyleczonych, bolesnych zranień ciążących na ich wzajemnych relacjach albo będących ich skutkiem. Zdrada i zawiedzione zaufanie wydały się nam tragiczną konsekwencją ich sytuacji w ludzkim dążeniu do kochania i bycia kochanym. Prowadzone przez nas rozmowy ujawniły ponadto, iż ludzie w takich sytuacjach stają często wobec konieczności podejmowania trudnych, lecz dających nadzieję działań - zarówno w odniesieniu do nich samych, jak i innych, które mają na celu uleczenie zranionych bądź przerwanych relacji. W mniejszym lub większym stopniu wszyscy tego doświadczamy. Taki jest jednak nasz wspólny los, który nazywamy życiem.
Coraz większym niepokojem napawa nas fakt, iż kultura popularna wypacza sens przebaczenia, czyniąc zeń proces wyłącznie indywidualistyczny, pozbawiony jakiegokolwiek odniesienia do tych, którzy krzywdzą.


Fragment tekstu

(...)
Rozdział 6
Biblijny pogląd na skruchę i odpowiedzialność
Pierwszym krokiem w procesie przebaczenia jest konfrontacja, drugim zaś skrucha - właściwa reakcja na konfrontacje.. Skrzywdzony dokonuje konfrontacji, krzywdziciel okazuje skruchę. Odpowiedzialność za dokonanie konfrontacji jest obowiązkiem skrzywdzonego, skrucha leży w gestii krzywdziciela. Najczęściej konfrontację inicjuje osoba skrzywdzona, krzywdziciel zaś reaguje skruchą. Skrucha umożliwia skrzywdzonemu ofiarować przebaczenie, a krzywdzicielowi otrzymać je. Dlatego też skrucha jest w procesie przebaczenia etapem koniecznym.
SKRUCHA JAKO WARUNEK WSTĘPNY PRZEBACZENIA
Nowy Testament stanowczo określa szczerą skruchę warunkiem wstępnym przebaczenia. Jezus nakazuje przebaczyć skruszonemu grzesznikowi (Mt 18,15), zatwardziałego zaś - odtrącić i odmówić mu przebaczenia (Mt 18,16-17). Swemu Kościołowi nadaje władzę i obowiązek nieprzebaczania wszystkim, którym brak skruchy (tj. "związywania" na ziemi i w niebie), jak również udzielania przebaczenia skruszonym (tj. "rozwiązywania" na ziemi i w niebie) (Mt 18,18).
"Nie mówię ci, że aż siedem razy, lecz aż siedemdziesiąt siedem razy" (Mt 18, 21-22).
Wtedy właśnie Piotr zadaje pytanie, które wywołuje odpowiedź Jezusa z pozoru żądającą przebaczenia bez skruchy. Piotr pyta, jak często powinien przebaczać bratu, który wykroczy przeciwko niemu (Mt 18,21). Jezus odpowiada: "Nie mówię ci, że aż siedem razy, lecz aż siedemdziesiąt siedem razy" (Mt 18,21-22). Odpowiedź Jezusa wydaje się znaczyć, iż należy po prostu przebaczyć krzywdzicielowi i zapomnieć krzywdę. Jednakże już następna przypowieść - o nielitościwym dłużniku - podkreśla konieczność zaistnienia szczerej skruchy nim przebaczenie zostanie udzielone.
W tej znanej przypowieści Jezus opowiada historię dłużnika, który winny jest swojemu panu ogromną sumę dziesięciu tysięcy talentów (Mt 18,24). Talent stanowił równowartość sześciu tysięcy denarów, jeden zaś denar był ogólnie przyjętą płacą za dzień pracy robotnika. Dłużnik ten więc winien był swemu panu sześćdziesiąt milionów dniówek. Wzmianka Jezusa, iż "nie miał z czego ich oddać" (Mt 18,25), prawdopodobnie wywołała uśmiech na twarzach słuchaczy, a następnie wybuch śmiechu, gdy dłużnik błagał pana słowami: "Panie, miej cierpliwość nade mną, a wszystko ci oddam" (Mt 18,26). Hołdownicza postawa dłużnika (Mt 18,26), który upadłszy przed swoim panem, przyznał się do własnej odpowiedzialności za dług, wywołała u tego ostatniego współczucie, a następnie darowanie całego długu. Jednakże Później, tenże sam dłużnik spotkał swego współsługę - winnego mu równowartość stu dniówek, czyli sto denarów - i zażądał od niego zwrotu długu (Mt 18,28). (...)


Strona redakcyjna

Tytuł oryginału
FORGIVENESS
Finding Freedom through Reconciliation
Copyright 2002 by Avis Clendenen and Troy W. Martin
Published by arrangement with The Crossroad Publishing Company
Copyright dla wydania polskiego Wydawnictwo WAM, 2004

Redakcja
Antoni Henryk Stachowski

Projekt okładki
Andrzej Sochacki

ISBN 83-7318-114-8

NIHIL OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego,
ks. Krzysztof Dyrek, prowincjał. Kraków, 17 września 2003 r., l.dz. 197/03.

WYDAWNICTWO WAM
Kopernika 26-31-501 KRAKÓW
tel. (012) 429 18 88 • fax (012) 429 50 03
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
DZIAŁ HANDLOWY
tel. (012) 429 18 88 wew. 322, 348, 366 • (012) 423 75 00
fax(012)43032 10 e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ:
http://WydawnictwoWam.pl

Druk i oprawa:
Drukarnia Wydawnictwa WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków









Powrót  •  Nasza oferta  •   Nowości  •   Najpopularniejsze  •   Szukaj

O nas   •   Kontakt   •   Regulamin zakupów   •   Karta stałego Klienta   •   Do pobrania