Notka
Kiedy w naszych relacjach z innymi ludźmi dochodzi do napięć, a wszelkie próby osiągnięcia porozumienia zawodzą, należy podjąć konstruktywną rozmowę, prowadzącą do załagodzenia konfliktu. Jest to sztuka, której każdy może się nauczyć. Książka zawiera wiele przykładów reguł dobrych kłótni, rytuałów i ćwiczeń wprowadzających nas w tajniki właściwego rozwiązywania sporów. Bowiem dobrze przeprowadzona kłótnia to taka, która nie dzieli ludzi, ale właśnie łączy.
Spis treści
Wprowadzenie. Napięcia jako szansa
Część pierwsza
Do rzeczy
Czy koniecznie kłótnia?
Sposoby prowadzenia kłótni jako społeczne tabu
Nasze najnormalniejsze szaleństwo
Kłótnia i przemoc: wyjaśnienie
Część druga
Cztery typy kłótników
Dopasowany
Niezadowolony
Raniący
Niekłócący się
Jak powstają typy kłótników
Motyw przewodni jako pobudka
Pary przeciwieństw
Przyciągasz mnie - odpychasz mnie!
System destrukcyjnych kłótni
Komplementarni partnerzy w kłótni
Awersyjni partnerzy w kłótni
Między wstrętem i symbiozą
Kłótnia we trójkę
Test dla nas: Do jakiego typu kłótnika
jesteśmy podobni?
Wyjście i rozwiązanie
Wstęp
(...)
Napięcia jako szansa
Kiedy w związkach zaczyna panować napięta sytuacja, istnieją trzy możliwości jej rozwiązania: zerwanie kontaktów, przyjazne zbliżenie albo kłótnia. W czasie kłótni zapada decyzja, czy możemy wykorzystać napięcie do takiego rozwiązania konfliktów, które nas nie poróżni, ale połączy.
Napięcia są szansą, jeśli jesteśmy gotowi rozróżniać między ich przebiegiem konstruktywnym i niekonstruktywnym albo właściwym i niewłaściwym. Wielu naukowców właśnie nad tym tematem pracuje, m.in. w dziedzinie psychologii, filozofii, socjologii. Pytania i odpowiedzi związane z tym są tak różnorodne i sporne, jak i samo życie. Jednakże chcę w tej książce udowodnić, że prowadzenie kłótni fair jest bardzo proste i możliwe do stosowania w praktyce dnia codziennego.
Zarówno moje zainteresowania badawcze, jak i różne przypadki skłoniły mnie pod koniec trwania ruchu kulturowego roku 68. do badań nad ludzką agresją oraz sposobami radzenia sobie z tym darem natury. Po przeprowadzeniu wielu ankiet i rozmów zauważyłem, że przeważająca część ich uczestników po zakończeniu sporów była z nich w zasadzie niezadowolona. Nie dawało mi to spokoju i próbowałem dojść, co decyduje o tym niezadowoleniu. Po wieloletnich obserwacjach kłótni w moim gabinecie terapeutycznym, z pomocą moich współpracowników, oraz przeżywania własnych napięć, spotkałem pod koniec lat 70.
Fragment tekstu
(...)
CZĘŚĆ CZWARTA Konstruktywne kłótnie
Konstruktywne kłótnie oznaczają takie rozwiązywanie konfliktów, w których nie ma ani zwycięzców, ani przegranych. Wielu z nas mogło doświadczyć tego już w łonie matki. Właściwe zachowanie w konfliktach rozwija się w dzieciństwie zupełnie naturalnie drogą naśladowania, bez konieczności specjalnych ćwiczeń. Kto jednak nie miał szczęścia dorastać w takiej atmosferze, może nadrobić te zaległości.
Reguły właściwej kłótni, poniższy trójfazowy program nauki i przedstawione na zakończenie rytuały kłótni umożliwiają samodzielne ćwiczenie właściwego sposobu kłócenia się, bez trenera czy terapeuty.
Reguły właściwego sposobu prowadzenia kłótni
Poniższe reguły pomagają zachowywać się fair w czasie kłótni. Należy je dostosować do wieku i osobistego rozwoju partnerów w kłótni i odpowiednio zmienić. Do każdej z reguł podaję wyjaśnienia i przykłady.
Reguła nr ł - W czasie kłótni nie wolno stosować przemocy fizycznej i werbalnej!
Rezygnacja z przemocy jest najważniejszym warunkiem wstępnym właściwej kłótni. Tutaj należy wytyczyć wyraźne granice. Na przykład:
Strona redakcyjna
Tłumaczenie tekstu
Magdalena Jałowiec
Redakcja i korekta
Ewa Bojara
Redakcja techniczna
Marcin Satro
Projekt okładki
Justyna Kulaga- Wytrych
Tytuł oryginału:
Streiten - aber fair
Konflikte gut und konstruktiv losen
Copyright Verlag Herder Freiburg im Breisgau 2003
Copyright for the Polish edition
by Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2004
ISBN 83-7224-746-3
Wydawnictwo JEDNOŚĆ
25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4
Redakcja: tel. (0-41) 368-11-10
Dział sprzedaży: tel. (0-41) 344-98-63
www.jednosc.com.pl
e-mail: jednosc@jednosc.com.pl